شناسایی ۳۰ روند اصلی موثر بر آینده خبر صدا و سیما

کدخبر: 2262496

تهران- ایرنا- ۳۰ روند اصلی موثر بر آینده خبر صدا و سیما در ۵ سال آینده سوژه تحقیق دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی شد.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، هادی البرزی در جلسه دفاع از رساله دکتری خود با عنوان «آینده پژوهی خبر با توجه به تغییر ماهیت مخاطب به کاربر» سه ذهنیت کاربرمحور، مخاطب محور و مخابرمحور در خصوص تغییر ماهیت مخاطب را مطرح کرد. وی در این پژوهش آورده که در ذهنیت اول (کاربرمحور) موضوع تولیدکنندگی مخاطب، پویا و گزینشگر شدن مخاطب و دسترسی مخاطب به خبر در هر کجا و هر زمان به خبر در بالاترین سطح موافقت قرار دارد، در این ذهنیت به موضوع تغییر ذائقه مخاطب خبر و نیازهای خبری توجه شده است. با توجه به نظریه ارتباطات خودگزین می‌توان این ذهنیت را اینگونه تحلیل کرد که مخاطب قدرتمند شده است و ویژگی تولیدکنندگی و منتشرکنندگی را علاوه بر مصرف خبر کسب کرده است. این ذهنیت سرعت شبکه‌های اجتماعی را نسبت به دقت و صحت خبری آن‌ها ترجیح می‌دهد البرزی در بررسی ذهنیت دوم به موضوع دقت و صحت خبری و ترجیح آن بر سرعت خبری رسانه های اجتماعی اشاره کرده و گفته بالاترین سطح موافقت را این بخش داشته است. در بخش ذهنیت سوم که مخابرمحور نام‌گذاری شده آمده است که موضوع سرعت خبری اهمیت بالایی دارد و افراد دارای این ذهنیت در خصوص مخاطب معتقدند که رقابت خبری بر سر ثانیه و دقیقه است. این گروه معتقدند که مخاطب در حال حاضر بیشتر منتشر کننده اطلاعات است و قدرت انتشاردهندگی مخاطب مهمتر از تولیدکنندگی خبر است. البرزی گفته که به طور کلی این سه ذهنیت با هم مشابهت ها و افتراق هایی دارند. ذهنیت مخاطب محور به طور کلی مخاطب را دارای یک کارکرد مصرف کنندگی خبر تلقی می‌کند، ذهنیت مخابرمحور مخاطب را دارای دو کارکرد مصرف کنندگی و منتشرکنندگی خبر توصیف می‌کند و ذهنیت کاربر محور سه کارکرد داشته و علاوه بر دو کارکرد مصرف کنندگی و منتشرکنندگی خبر، مخاطب را دارای کارکرد مهمتر تولیدکنندگی خبر نیز می داند. در بخش دیگری از رساله این دانشجوی دکتری آمده که به نظر می رسد که شباهت هر سه این ذهنیت ها با یکدیگر در مصرف کنندگی خبر است، اما افتراق های ذهنیت مخاطب محور با مخابرمحور در منفعل و فعال دیدن مخاطب است، مخابرمحورها برخلاف مخاطب محورها مخاطب را فعال دانسته که می تواند خبرهای خود را انتخاب، دروازه بانی و حتی و برای دیگران ارسال کند. ذهنیت کاربر محور، اما به کلی معتقد است که ماهیت مخاطب عوض شده و به کاربر تغییر کرده است. در بخش پایانی این پژوهش آمده که براساس این سناریو صداوسیما در 5 سال آینده با شیوه‌های نوین مانند داده کاوی و علوم شناختی می‌تواند به ذائقه سنجی مخاطب بپردازد و به لحاظ امکان پخش گسترده صوت و تصویر خبر هم در فضای آنالوگ و هم فضای دیجیتال بر فضای خبری تسلط خواهد داشت و با تهیه تحلیل و تفسیرهای متنوع یعنی فراخبر به جریان سازی رسانه‌ای و خبری می‌پردازد. «اکبر نصراللهی» استاد راهنمای این رساله دکتری نیز با اشاره به تغییرات گسترده در تکنولوژهای ارتباطی و محیط پیرامون رسانه از جمله تغییر در آرایش رسانه ای و تحولات گسترده در مخاطبان و دسترسی ها و منابع و مصرف رسانه ای آنها، بر ضرروت توجه رسانه ها به ویژه صداوسیما به این تغییرات و داشتن برنامه در این موارد تاکید کرده است. به گفته نصراللهی همه چیز در حال تغییر است و اگر رسانه ها به ویژه رسانه های خبری این تغییرات را شناسایی، پیش بینی و برای آن در خود تغییر ایجاد نکنند حذف و یا تبدیل به رسانه بی اثر یا کم اثر می شوند. فراهنگ**9246**1055

منبع: ایرنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: