پاسخ امام رضا(ع) به افرادی که خانواده خود را در تنگنای مالی قرار می‌دهند

کدخبر: 2237702

متأسفانه گاهاً شاهدیم برخی افراد بر اساس افکار خشک و نظرات شخصی خود آنچنان که بایسته است خانواده خویش را از لحاظ مادی تأمین نمی‌کنند. امام رضا(ع) در یک روایت به این افراد پاسخ می‌دهند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا یکی از مهم ترین اولویت های سرپرستان خانواده توجه به تأمین معیشت آنان و وسعت زندگی است؛ این امر به قدری اهمیت دارد که بر اساس متون فقهی پرداخت نفقه یکی از وظایف شرعی مرد در قبال همسر خویش(تا آخر عمر) و فرزندان(تا حد معین) است. اهمیت این مسأله در دین مبین اسلام را می توان در روایات پیامبر(ص) و ائمه معصومین به وفور یافت.

به عنوان نمونه امام رضا(ع) در یک روایت فرمود: « افرادى که از نعمتى برخوردارند باید بر زن و فرزند خود گشایش دهند؛ صَاحِبُ النِّعْمَةِ یَجِبُ عَلَیْهِ التَّوْسِعَةُ عَنْ عِیَالِه؛» (تحف العقول، ص442) بر اساس این روایت می توان نتیجه گرفت نه تنها برای تأمین مسائل مادی زندگی باید تلاش کرد بلکه در صورت توان باید به فکر توسعه و گسترش امکانات مادی برای خانواده نیز بود.

متأسفانه گاهاً شاهدیم برخی افراد بر اساس افکار خشک و نظرات شخصی خود آنچنان که بایسته است خانواده خویش را از لحاظ مادی تأمین نمی کنند و بر خلاف میل خانواده بنا را بر ساده زیستی افراطی قرار می دهند در حالی که دین مبین اسلام در این مسأله انعطاف دارد و تشویق به توسعه زندگی می کند. امام رضا(ع) در این باره در یک روایت قابل توجه فرمودند: « مرد را سزاوار است که زندگى عیالش را توسعه دهد تا مرگش را آرزو نکنند؛ یَنْبَغِی لِلرَّجُلِ أَنْ یُوَسِّعَ عَلَى عِیَالِهِ کَیْلَا یَتَمَنَّوْا مَوْتَه» (الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏4، ص11)

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: