جدیدترین عملیات باستان‌شناسان در قاینات

کدخبر: 2233744

«آواربرداری و پی‌گردی سازه‌ی دستکند زیرزمینی از دوره ایلخانی در قرن هشتم هجری در روستای «نیگ» شهرستان قاینات در خراسان جنوبی آغاز شد.»

به گزارش ایسنا، محمدرضا سروش، سرپرست عملیات آواربرداری و پی‌گردی سازه‌ی دستکندکاوش با اعلام این خبر گفت: ورودی فعلیِ این سازه‌ی زیرزمینی از سمت غرب در انتهای یک آغل گوسفند قرار دارد که این آغل ها نیز به صورت دستکند و در دل تپه‌ها و ناهمواری‌ها حفر شده و در اصطلاح محلی به آن‌ها، لون (loon) می‌گویند .

او با اشاره به شناسایی پناهگاه زیرزمینی در دل ناهمواری‌های غربی روستای نیگ در جریان بررسی باستان‌شناسی شهرستان قاینات توسط علی حسن‌آبادی در سال ۱۳۷۵ و ثبت آن یک سال بعد در فهرست آثار ملی کشور، ادامه داد: فضاهای داخلی این پناهگاه شامل اتاق‌ها، راهروها، یک هشتی مرکزی و یک سالن که ارتفاع سالن و هشتی در حدود ۵/۲ تا سه متر است و ارتفاع اتاق‌ها و راهروها کمتر از دو متر است . این اثر ایجاد شده، دارای فضاهای مسکونی متعددی است .

این باستان‌شناس با بیان این‌که راهروی اصلی سازه دارای محور شمالی - جنوبی است و بیشترین اتاق ها در بخش جنوبی متمر کز هستند، به مطمئن نبودن از ابتدا و انتهای راهروها اشاره کرد و افزود: تاکنون حدود ۴۰ فضا شامل اتاقک‌های مختلف، راهرو و سالن در این سازه از خاک و رسوبات ناشی از سیلاب و ریزش سقف تخلیه شده است .

او با بیان این نکته که درصد زیادی از قطعات سفال‌های به دست آمده در این اثر متعلق به دوره ایلخانی در قرن هشتم هجری است، اضافه کرد: بنا بر شواهد موجود چنین به نظر می‌رسد که این سازه دستکند به وسیله سیلاب به صورت ناگهانی و با شدت در اتفاقِ رخ داده، پر شده است .

وی با اشاره به این‌که پناهگاه زیر زمینی روستای نیگ در عمق هفت متری زمین حفر شده است، افزود: انتهای راهروی جنوبی در جایی به سطح زمین متصل می‌شود که در گذشته قلعه روستا بوده است اما در حال حاضر هیچ اثری از این قلعه موجود نیست .

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: