معاون وزیر راه وشهرسازی:

خروج هندی‌ها از بندر چابهار صحت ندارد/ معضل کمبود ترانزیت با کانتینر در دریای خزر

کدخبر: 2231890

راستاد گفت: خروج هندی‌ها از بندر چابهار به دلیل تحریم‌ها صحت ندارد.

به گزارش خبر نگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، محمد راستاد مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی در جمع خبرنگاران درباره ایجاد شرکتهای مشترک حمل ونقل میان بخش خصوصی ایران با کشورهای حوزه CIS گفت: پیشنهادی که من در این باره دادم بیشتر در حوزه حمل و نقل و لجستیک بوده است.

وی ادامه داد: هم اکنون در این بخش مهمترین مسئله آن است که ظرفیت زیادی برای ترانزیت از شمال به جنوب و بالعکس در کشور داریم و این زنجیره حمل و نقل باید منسجم و با منافع کشور مشترک باشد.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: از این زنجیره باید انتظار بهبود کیفیت حمل و نقل داشته باشیم و ما باید در زمینه ترانزیت یک تحول اساسی ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه معضل کمبود ترانزیت با کانتینر از مهمترین مسائل موجود در حوزه حمل و نقل دریایی خزر به شمار می رود، گفت: در جهان به استثنای کالای فله خشک و مایع سایر کالاها با کانتینر جابجا می شود.

راستاد افزود: هم اکنون سهم تجارت دریای خزر از حمل ونقل کانتیری برای کل کشورهای حاشیه خزر نزدیک به صفر است.

وی با اشاره به اینکه برای شکل گیری حمل و نقل کانتینری در تجارت دریای خزرباید چارچوب های منطقه ای وجود داشته باشد گفت: حمل و نقل کانتیری ظرفیت بسیار بالایی برای افزایش تجارت دریایی ایجادمی کند.

معاون وزیر راه وشهرسازی افزود: سال گذشته بنادر شمالی کشور حدود 6 میلیون تن تخلیه و بارگیری کالا داشته است همانند الگوی کل تجارتی که در دریای خزر وجود دارد.

راستاد گفت: چشم انداز و هدف ما استفاده بهینه از ظرفیت های بنادر شمالی است و باید بتوانیم ظرفیت حداقل را به 25 میلیون تن برسانیم.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره خروج هندی ها از بندر چابهار به دلیل تحریم ها گفت: خروج هندی ها از این بندر صحت ندارد و ما در حال گذراندن آخرین مراحل تشریفات نوسازی قرارداد با هندی ها هستیم تا بهره وری موقت از پایانه چابهار را شروع کنیم.

وی تصریح کرد:هیچ نگرانی از این بابت نداریم و مقرر شده بود تا نیمه ماه ژوئن این قرارداد امضا شود ولی بابت بانکهای ما و هندی کمی تاخیر در هماهنگی ها به وجود آمد.

راستاد تاکید کرد: تاضمانت نامه فعالیت APGL هند صادر شود پیگیری های صورت گرفته و هندی ها توانسته اند این مشکل را با بانک عامل ایرانی بر طرف کنند.

وی بیان کرد: در کمتر از یک ماه آینده شرکت APGL به عنوان بهره برداری نهایی چابهار آغاز به کار خواهد کرد.

کاربرد 12 گانه بنادر کشور در حمایت از کالای ایرانی

در ادامه این گردهمایی سیاوش رضوانی مدیر بندر امیرآباد با بیان اینکه توانمندی و برجستگی های اقتصاد کشور مبتنی بر بنادر است گفت:هم اکنون بنادر کشور کاربردهای 12 گانه ای در زمینه حمایت از تولیدکنندگان و کالاهای داخلی دارد.

رضوانی به اهداف این همایش اشاره کرد و گفت: ارائه راهکارها و بررسی های چالش های موجود در این بخش ،بررسی و نقش کیفیت بنادر، وضعیت سیاسی و دریایی کشورهای حاشیه دریای خزر ، ارتباط ایران با کشور روسیه و فراهم کردن مزیت های سرمایه گذاری با کشورهای حاشیه دریای خزر از مهمترین محورهای این همایش به شمار می رود.

مدیر کل بندر امیرآباد تأکید کرد: در سه ماه اول امسال میزان کالای صادراتی از بنادر شمالی کشور 235 هزار تن بوده است که 60 درصد از آن مربوط به بندر امیرآباد و مابقی مربوط به سایر بنادر شمالی کشور است.سال گذشته 500 هزار تن صادرات داشتیم و این نشان دهنده ارتباط خوب ایران با کشورهای حاشیه دریای خزر است.

رضوانی تأکید کرد: هم اکنون با بروزرسانی زیر ساخت ها و ایجاد زیر ساخت ریلی رورو ، کالاها را به کشورهای همسایه صادر می کنیم. امیدوار هستیم ایستگاه ریلی رورو تا پایان امسال به اتمام برسد.با هدف گذاری هایی که صورت گرفت، 27 درصد از خدمات بندر امیر آباد به صورت الکترونیک انجام می شود.

60 درصد از صادرات استان های شمالی مربوط به بندر امیرآباد است

یوسف نژاد نماینده مجلس با بیان اینکه تجارت به عنوان علم و دانشی روز به شمار می رود گفت: ایجاد این دانش به سادگی امکان پذیر نیست و کار بسیار دشوار و سختی است که زبان مخصوص به خود را دارد. هدف ما آن است که بتوانیم یک زبان مشترک بین ایران و کشورهای همسایه در بخش تجارت فراهم کنیم.

یوسف نژاد با بیان اینکه زبان تجارت به معنای آن است که توانایی و نیازهای دو طرف مطرح شود افزود: متأسفانه در کشور ایران تجارت خارجی مبتنی بر تجارت اروپایی و آسیای شرقی است این در حالی است که تجارت ایران باید مبتنی بر آسیای میانه باشد و باید کاملا نیازهای کلی این بخش تغییر کند.

وی افزود: از نظر ساختاری ایران در بخش دریایی بسیار قوی است اما باید از نظر سخت افزاری این سیاست ها قوی تر شود. از نظر تولیدات، ایران در بین کشورهای آسیایی مثال زدنی است. متأسفانه ایران در بخش تجارت کاملا ضعیف است و ما نتوانستیم محصولات کشاورزی و مرکبات خود را به کشورهای همسایه صادر کنیم.

نماینده مجلس شورای اسلامی یادآور شد: 60 درصد از صادرات استان های شمالی مربوط به بندر امیرآباد است اما متأسفانه ما از ظرفیت های این بندر و سایر بنادر شمالی استفاده نمی کنیم و باید زمینه را برای صادرات از مسیر دریای خزر و برای سایر کشور ها فراهم کنیم.

یوسف نژاد ادامه داد: دریای مازندران یک سرمایه بین المللی و منطقه ای است که تاکنون از ظرفیت های آن استفاده نشده این درحالی است که می توانیم با تکیه بر تولیدات و ظرفیت های دریایی، درآمد های خود را دو برابر کنیم.

نماینده مجلس ادامه داد: باید بخش خصوصی و حمل و نقل دریایی در زمینه تجارت همکاری کنند و قدم های محکمی در این بخش بردارند. برندسازی در محصولات نکته مهم در تجارت به شمار می رود و ما باید این حوزه را بروزرسانی کنیم.

تکمیل شبکه ریلی تهران - شمال تا 40 ماه آینده

در ادامه علی محمد شاعری دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حمل و نقل دریایی مهمترین راهکار برای توسعه تجارت و بازرگانی کشور به شمار می رود ،گفت: این حوزه حمل و نقلی می تواند سهم قابل توجهی در صادرات ایفا کند اما متأسفانه ما نتوانسته ایم از فرصت استفاده کنیم. کشوری که بخواهد در حوزه اقتصاد موفق شود باید تولیدات خود را بروزرسانی و صادرات خود را تقویت کند.

شاعری ادامه داد: صادرات باید قابل رقابت با بازار کشورهای همسایه باشد و در این بخش باید مجلس و دولت از حوزه بنادری حمایت کند. هم اکنون در بخش کشاورزی 120 میلیون تن تولید داریم و محصولات کشاورزی ایران در دنیا خاص و سرآمد است اما متأسفانه نتوانستیم به لحاظ بسته بندی و صادرات موفق عمل کنیم.

شاعری افزود: مجلس سعی دارد در این بخش گام های اساسی با حمایت از تولیدکنندگان بردارد. در قانون برنامه ششم توسعه و بودجه سال 97 حدود هزار و 500 میلیارد تومان به عنوان یکی از مشوق های صادراتی تخصیص داده شده اما هنوز نتوانسته ایم از ظرفیت های قانونی این بخش استفاده کنیم.

عضو کمیسیون کشاورزی ،آب و منابع طبیعی تأکید کرد: 20 درصد از سرمایه صندوق توسعه به سرمایه گذاری در بخش صادرات تخصیص یافته است اما هنوز نتوانسته ایم به موفقیت های این بخش دست پیدا کنیم.در سال 97 کمیته صادراتی و بخش های اقتصادی ما فعال شده اما هنوز مسیر طولانی در این حوزه در پیش داریم.

شاعری یادآور شد: در بندر امیرآباد 5 محور از مسیرهای جاده ای را چهارخطه کرده ایم و تا پایان سال شبکه حمل و نقل در این منطقه تکمیل می شود. 6 هزار میلیارد تومان در این بندر برای افزایش صادرات سرمایه گذاری شده است. هم اکنون 7.5 میلیون تن ظرفیت تخلیه و بارگیری این بندر است که امیدواریم بتوانیم این ظرفیت تخلیه و بارگیری را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه 6 هزار هکتار برای توسعه ملی و زیرساخت های صنعتی تخصیص داده ایم گفت: 3 هزار هکتار با عنوان اراضی پیشنهادی در اختیار بندر امیرآباد قرار داده ایم تا سرمایه گذاران بتوانند در این بخش سرمایه گذاری کنند. شبکه حمل و نقل ریلی از تهران به شمال ظرف 40 ماه آینده به اتمام می رسد.

در ادامه این برنامه احمدی لاشکی رئیس فراکسیون دریایی مجلس با بیان اینکه متاسفانه دریای خزر در بین دریاهای سایر کشورها مظلوم واقع شده است، گفت: رژیم حقوقی دریای خزر اعلام کرده که از ظرفیت های فعلی این دریاچه بسیار کم استفاده شده است.

وی ادامه داد: وسعت دریای خزر که در سه استان گلستان، گیلان و مازندران قرار دارد برابر با وسعت کشور هلند است.

لاشکی افزود: امروزه باید بتوانیم از مزیت های بندرهای امیرآباد، انزلی و اینچه برون استفاده بهینه داشته باشیم.

رئیس فراکسیون دریایی مجلس به زودی با افتتاح اسلکه رورو ریلی ،ظرفیت های حمل ونقل در بندر امیرآباد افزایش می یابد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: