بخشنامه هایی که در شهرداری عمرشان به یکسال هم قد نداد!

کدخبر: 2226384

با ورود مدیریت جدید شهری، تلاش برای ممنوع کردن فروش تراکم آغاز شد. نجفی اولین شهردار اصلاح طلبان دو بخشنامه برای جلوگیری از فروش هولگرام و صدور پروانه ساختمانی صادر کرد اما افشانی شهردار بعدی اصلاح طلبان گفت که مدیریتش برای اداره شهر متفاوت است و تغییراتی ایجاد می کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، اصطلاح تراکم فروشی به شاه بیت اصلی انتقادات و تخریب ها علیه مدیریت سابق شهری تهران در یک دهه اخیر تبدیل شده بود و از رئیس جمهور دولت تدبیر و امید گرفته تا فعالین سیاسی اصلاح طلب، شهردار سابق را متهم به شهرفروشی می کردند و اعلام می کردند که کل شهر پیش فروش شده است.

با ورود اعضای جدید شورای شهر به ساختمان شورای شهر تهران و نشستن بر صندلی های سبز، تلاش برای ممنوع کردن فروش تراکم به نقل مجلس شورایی ها تبدیل شد. محمدعلی نجفی، شهردار نخست اصلاح طلبان در اولین اقدامات خود، دو بخشنامه برای جلوگیری از فروش هولگرام و صدور پروانه ساختمانی صادر کرد تا به گمان خود مانع از فروش آینده شهر یا همان تراکم فروشی شود. نجفی در 6 آبان 96 اداره شهر با فروش تراکم را غیر ممکن دانسته بود: « با روش‌های گذشته و اتکا به درآمدهای ناپایدار که عمدتاً از طریق فروش تراکم حاصل می‌شود نمی‌توان شهر را اداره کرد و حتی اگر بخواهیم این کار را انجام دهیم، در شرایط فعلی دیگر امکان پذیر نیست.»

درگیر شدن مدیران شهری با مشکلات عدیده مالی و عدم تامین منابع مالی از سوی دولت جهت پرداخت سهم خود براساس قوانین، باعث شد تا بار دیگر فکر فروش تراکم به شهرداری بازگردد. هرچند به عقیده برخی از کارشناسان فروش تراکم با وجود دو بخشنامه نجفی در شهرداری به صورت زیرپوستی ادامه داشت.

با این وجود و با استعفای محمدعلی نجفی، ورود شهردار جدید به خیابان بهشت باعث شد تا او راه دیگری را برای افزایش درآمدهای شهرداری انتخاب کند. محمدعلی افشانی به خوبی واقف است که نه می تواند به امید کمک ها و پرداخت بدهی های دولت بماند و نه می تواند سهم اندک عوارض را در توسعه شهر لحاظ کند.

برهمین اساس بود که وی از بی اعتباری دو بخشنامه شهردار قبلی گفته است: «این که در گذشته چه بخشنامه‌ای وجود داشته است به بنده مربوط نمی‌شود و در حال حاضر مسئولیت مدیریت شهری بر عهده بنده است و با دانش خودم اداره شهر را دنبال خواهم کرد. ضمن این که عوارض حتماً گرفته می‌شود چرا که یکی از منابع درآمدی تهران همین عوارض است.»

افشانی که درحاشیه شمشین دوره شورای عالی استان ها درجمع خبرنگاران سخن می گفت، منظور خود را درباره افزایش درآمد شهرداری و تراکم اینگونه بیان کرد: « یکی از منابع درآمدی پایتخت فروش تراکم است و باید براساس ضابطه، قانون و همین‌طور طرح تفصیلی باشد.»

به هر حال با این اظهانظر افشانی باید فروش تراکم در تهران را که در شهرداری برای رعایت دو بخشنامه نجفی به صورت زیرپوستی ادامه داشته، این بار عیان و آشکارتر خواهد بود و شعارهایی که اعضای شورای شهر و معاونین شهرداری مبنی بر عدم فروش آینده تهران می دادند را باید شعارهای سیاسی و بدون پشتوانه دانست که با یک حرکت اشاره انگشت شهردار جدید بر باد رفتند.

مدیریت جدید شهرداری تهران معتقد است منابع مالی ندارند و اوضاع مالی در شهرداری تهران خوب نیست و باید اموال را بفروشیم تا بتوانیم شهر را اداره کنیم.

سید حسن رسولی خزانه دار شورای شهر در این باره گفت: شهرداری تهران در سال 97 با چالش مالی مواجه خواهد شد و بار این چالش‌ها بر فرآیند توسعه و عمران شهر و اجرای پروژه‌های عمرانی اثرات نامطلوب خواهد گذاشت.

خزانه‌دار شورای شهر تهران در بخش عملکرد درآمد نیز تصریح کرد: در این بخش منابع در ماه نخست امسال شهرداری تهران با کسری عملکرد 7 هزار و 273 میلیارد ریال نسبت به بودجه مصوب مواجه بوده که عمده این کسری مربوط به بخش درآمدها است، درحالی‌که شهرداری مکلف به تأمین 47 درصد منابع از این محل بوده است. رسولی اظهار کرد: شهرداری مکلف به تأمین 47 درصد منابع از این محل بوده، اما ما شاهدیم تنها توانسته است مبلغ یک هزار و 523 میلیارد ریال معادل 21 درصد از منابع خود را از محل درآمدها تأمین کند و با کسری عملکرد 25 درصدی در این بخش مواجه است.

وی ادامه داد: و باید اموال را بفروشیم تا شهر را اداره کنیم.

حدود 30‌درصد درآمد شهرداری به‌مفهوم واقعی درآمدزایی است. مدیریت جدید معتقد است که شهرداری تهران سال ها بدون ساختار مالی اداره می شود.

سید محمود میرلوحی عضو شورای اسلامی شهر تهران در این باره گفت: من 35سال در حوزه‌های دولتی و خصوصی کار کرده‌ام و مدتی نیز معاون برنامه‌ریزی و بودجه بنیاد شهید بوده‌ام؛ یعنی با عدد و رقم بودجه آشنا هستم، اما هنوز متوجه نشدم و راحت نمی‌توانم بگویم ساختار درآمدی شهرداری تهران چیست و کدام درآمد است؟

وی با اشاره به ابهامات موجود در شاخص‌های مالی شهرداری ادامه داد: درآمدزایی به این معناست که خدماتی را بفروشیم و درآمد کسب کنیم. به فروش دارایی درآمد نمی‌گویند. در بخش درآمد گفته می‌شود درآمد نقدی و تعهدی؛ در این میان 1400‌میلیاردتومان از درآمد شهرداری از محل فروش تراکم، تغییر کاربری و سه‌هزار‌میلیارد تومان نیز از محل فروش دارایی‌هاست و این درآمدزایی محسوب نمی‌شود و فقط حدود 30‌درصد درآمد شهرداری به‌مفهوم واقعی درآمدزایی است. میرلوحی با تاکید بر اینکه شهرداری سال‌هاست بدون ساختار مالی اداره می‌شود، گفت: دوستان می‌گویند ساختار اقتصادی سه‌سال قدمت دارد؛ جای سوال دارد که قبلا چه می‌کردند؟ در این 12سال 113‌هزار‌میلیارد تومان در شهرداری هزینه شده است، بدون آنکه ساختار داشته باشد. وقتی ساختار و شاخص نداریم، چطور می‌خواهیم درآمدها را افزایش دهیم؟

بر اساس این گزارش، بسیاری از پروژه های شهرداری تهران متوقف شده است البته با روی کار آمدن افشانی شهر تکانی خورده و فعالیت عمرانی برخی از پروژه های نیمه تمام دوباره آغاز شده است اما مدیران شهری همچنان معتقد هستند که منابع مالی لازم برای اداره شهر ندارد. البته شهردار تهران اعلام کرده که راه کارهای خوبی برای اداره شهر دارد.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: