یک مقام مسئول خبر داد:

مخالفت سازمان حمایت با افزایش ۲۰ درصدی بلیت قطار

کدخبر: 2225278

عضو هیأت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی با اشاره به مخالفت سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان با افزایش ۲۰ درصدی بلیت قطار گفت: از اول تیرماه بلیت قطار ۱۰ درصد گران‌تر می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا شیخ‌طاهری عضو هیأت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی در حاشیه ششمین نمایشگاه حمل و نقل ریلی و صنایع وابسته در جمع خبرنگاران درباره افزایش قیمت بلیت قطار گفت: قیمت بلیت قطار مسافری آخرین بار در زمستان ۹۴ افزایش یافت، درحالی‌که در طول این سه سال تورم ۱۰ درصدی داشته‌ایم؛ ضمن اینکه هزینه‌های شرکت‌های حمل و نقلی که عمدتاً شامل نیروی انسانی و تعمیرات فنی منطبق بر نوسانات ارزی می‌شود، افزایش یافته است.

وی افزود: این افزایش قیمت بلیت قطار باید در سال‌های ۹۵ و ۹۶ اتفاق می‌افتاد، چرا که تورم و افزایش هزینه‌های جانبی سبب شده بود تا تراز تجاری شرکت‌های ریلی مسافری نزدیک به صفر باشد و حتی احتمال زیان‌ده بودن شرکت‌های ریلی مسافری وجود داشت.

به گفته این فعال صنفی صنعت حمل و نقل ریلی، شرکت‌های مسافری ریلی حق دارند در برابر میزان سرمایه‌گذاری که انجام می‌دهند، حاشیه سود مطمئن داشته باشند؛ درحالی‌که هم‌اکنون این حاشیه سود کمتر از پنج درصد است؛ به همین دلیل شرکت‌های ریلی خواهان افزایش ۲۰ درصدی قیمت بلیت قطار مسافری شدند.

شیخ‌طاهری یادآور شد: متأسفانه علی‌رغم موافقت شرکت راه‌آهن با افزایش ۲۰ درصدی بلیت قطار، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان با افزایش ۲۰ درصدی موافقت نکرد. با این حال شرکت‌های ریلی بر افزایش ۱۰ درصدی اصرار دارند که از ابتدای تابستان این افزایش اعمال می‌شود؛ مابه‌التفاوت ۱۰ درصدی را نیز از محل افزایش بهره‌وری قطارها جبران خواهیم کرد.

وی بزرگترین مشکل صنعت حمل و نقل ریلی مسافری را عدم توجه دولت به توسعه ناوگان عنوان و اظهارداشت: دولت در سال‌های اخیر آنقدر که به توسعه زیرساخت‌های ریلی توجه کرده، به توسعه ناوگان اهتمام نداشته است. با این حال اتفاقات خوبی در بخش کیفیت سفر با قطار طی چند سال اخیر رخ داده که به خاطر افزایش هماهنگی میان شرکت‌های خصوصی حمل و نقل ریلی با شرکت دولتی راه‌آهن بوده است. با این حال نگاه مدیران بخش ریلی به این صنعت همچنان نگاه دولتی است که سبب می‌شود بهره‌وری این بخش پایین بیاید.

این فعال صنفی حمل و نقل ریلی با تأکید بر اینکه یک سوم ظرفیت اشغال صندلی‌های قطار مسافری خالی است، گفت: تا زمانی که این ظرفیت خالی پر نشود، امکان توسعه ظرفیت جدید وجود نخواهد داشت.

شیخ‌طاهری درباره اجرای طرح نوسازی واگن‌های مسافری و دستور راه‌آهن مبنی بر از رده خارج شدن واگن‌های مسافری بالای ۳۰ سال، افزود: در حال حاضر ۴۰۰ دستگاه واگن بالای ۳۰ سال در شبکه حمل و نقل ریلی مسافری فعال است که باید بازسازی اساسی و تعمیرات نیمه‌عمر شود؛ این فرآیند در مجموع ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه دربر خواهد داشت.

عضو هیأت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی درباره رتبه‌بندی قطارهای مسافری خاطرنشان کرد: شرکت راه‌آهن برای رتبه‌بندی قطارها آئین‌نامه دارد و بر اساس این آئین‌نامه به قطارها «ستاره» داده می‌شود. کارگروه مسافری شرکت راه‌آهن در حال تدوین آئین‌نامه جدید است تا رتبه‌بندی شرکت‌های حمل و نقل ریلی مسافری و قطارها بر اساس شیوه‌نامه جدید اعمال شود.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: