گزارش/

قدیمی ترین روزنامه فروش دنیا همچنان در به در خیابان‌های تهران/ ۳۰ سال انتظار برای دریافت کیوسک

کدخبر: 2215150

در پایان یکی از جلسات شورای شهر تهران قدیمی‌ترین روزنامه فروش دنیا برای حل مشکل خود وارد شورا می‌شود و حق‌شناس به او قول می‌دهد تا خواسته او را اجابت کند.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از جلسات شورای شهر تهران در حالی به پایان رسید که به غیر از یک عضو، همه اعضای شورای شهر، صحن شورا را ترک کرده بودند.

هنگامی که محمدجواد حق شناس تنها عضو حاضر در صحن شورا می خواست از در صحن خارج شود، ناگهان پیرمردی عصا به دست که به سختی گام بر می داشت، جلوی او را می گیرد و با بیان اینکه من قدیمی ترین روزنامه فروش جهان هستم، اصرار می کند که باید به سخنانم گوش دهید و خواسته من را برآورده سازید.

پیرمرد که عینکی ته استکانی به چشم داشت، کمی صدای خود را بلند کرد و گفت: من قدیمی ترین روزنامه فروش دنیا هستم که نامم در کتاب رکوردهای گینس ثبت شده است، اما اکنون دیگر نمی توانم روزنامه بفروشم.

حق شناس که با دیدن این پیرمرد متعجب شده بود، یک صندلی آورد و از او که به سختی بر روی پاهای خود ایستاده بود، درخواست کرد تا بنشینید، خود را معرفی کند و مشکلش را با آرامش بیان کند.

حضور قدیمی ترین روزنامه فروش دنیا در شورای شهر/ قول حق شناس برای اجابت خواسته او

پیرمرد که صدایی لرزان ولی پُر حجم داشت، گفت: من محمد ابراهیم رنجبر امیری، قدیمی ترین روزنامه فروش دنیا ، 25 سال است که نویسندگی می کنم و در این مدت سه جلد کتاب به عنوان «خاطرات یک روزنامه فروش» نوشته ام که مجموعا 1000 صفحه می شود.

پیرمرد با عجله چندین کارت را از جیب خود خارج کرد و با لحنی اعتراض آمیر گفت: این کارت پیشکسوتی خبرنگاری است که خانه مطبوعات صادر کرده، این هم کارت خبرنگاری روزنامه اطلاعات و این یکی هم کارت سرای اهل قلم است.

حضور قدیمی ترین روزنامه فروش دنیا در شورای شهر/ قول حق شناس برای اجابت خواسته او

قدیمی ترین روزنامه فروش دنیا با اشاره به اینکه نسخه هایی از کتاب سه جلدی اش در شورای شهر و شهرداری در حال استفاده است، ادامه داد: نزدیک به 30 سال است که در حال مکاتبه با مسئولان شهرداری هستم تا به من یک کیوسک بدهند که همچون گذشته در آن روزنامه بفروشم و آخرین بار هم به آقای نجفی نامه نوشتم و به جای اینکه نامه را به کمیسیون فرهنگی بدهد، مرا به شهردار منطقه محول کرد.

حق شناس که رئیس کمیسیون فرهنگی شوراست، از این سخنان پیرمرد احساس تکلیف کرد و برای روشن شدن گذشته پیرمرد و شغلی که داشته از او پرسید، شما کجا کیوسک داشتید و چرا نمی توانید مانند گذشته، از آن استفاده کنید؟

حضور قدیمی ترین روزنامه فروش دنیا در شورای شهر/ قول حق شناس برای اجابت خواسته او

پیرمرد با اندکی تأمل به گذشته خود برگشت و گفت: در رژیم گذشته کیوسک مطبوعاتی داشتم و همزمان مبارزات سیاسی هم می کردم که یک بار ساواک مرا دستگیر کرد و به زندان برد.

حضور قدیمی ترین روزنامه فروش دنیا در شورای شهر/ قول حق شناس برای اجابت خواسته او

وی با بیان اینکه موفق شدم از زندان فرار کنم، ادامه داد: در این شرایط کیوسک مطبوعاتی را از دست دادم، اما بعد انقلاب تلاش کردم تا دوباره آن را پس بگیرم که تاکنون این کار محقق نشده است.

وی با بیان اینکه در آن زمان یک کیوسک در سید خندان و یکی هم در اول خیابان پلیس داشتم، گفت: سند این کیوسک ها به نام من است و در اداره درآمد شهرداری هم سابقه پرداخت کرایه دارم.

پیرمرد با لحنی اعتراض آمیز و با بیان اینکه کیوسک های فعلی بیشتر به سوپر مارکت شبیه است، گفت: من فقط یک کیوسک می خواهم که در آن روزنامه و محصولات فرهنگی مانند کتاب و CD بفروشم و اگر یک آدامس فروختم، آن را از من بگیرند.

حضور قدیمی ترین روزنامه فروش دنیا در شورای شهر/ قول حق شناس برای اجابت خواسته او

در نهایت حق شناس به قدیمی ترین روزنامه فروش دنیا قول داد تا اقداماتی انجام دهد که به موجب آن یک کیوسک مطبوعاتی در منطقه 22 که نزدیک محل سکونت اوست، برایش فراهم شود.

قدیمی ترین روزنامه فروش دنیا با شنیدن این سخن چهره اش شاد و خندان شد و با بلند شدن از جای خود حق شناس را در آغوش گرفت و پیشانی او را بوسید.

گزارش از علی کاظمی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: