رویاهای شکسته؛ روایت روزنامه آمریکایی از تباه شدن زندگی جوانان فلسطینی به دست صهیونیست‌ها

کدخبر: 2205325

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی با اشاره وضعیت افرادی که در نوار غزه هدف گلوله قرار می‌گیرند و کارشکنی رژیم صهیونیستی در زمینه درمان بیماران نوشت که این اقدام تل‌آویو به شدت بر آینده افراد اثر می‌گذارد تا جایی که امکان قطع عضو آسیب دیده زیاد است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در گزارشی با عنوان «اندام‌های شکسته و رویاهای شکسته» به رنج های فلسطینیانی که در پی تیراندازی‌های صهیونیست‌ها آسیب دیده‌اند پرداخت. در این مطلب به بخش‌هایی از این گزارش اشاره می‌شود:

گزارش با پرداختن به زندگی فردی به نام «حمد الجوری» که دویدن را خیلی دوست دارد، آغاز شده است.« این نوجوان فلسطینی برنده مدال هم شده است و آرزو داشت که در مسابقات خارج از کشور هم شرکت داشته باشد اما ماه گذشته ضمن حضور در تظاهرات در مرز غزه هدف گلوله نظامیان اسرائیلی قرار گرفت. عفونت در بدن وی گسترش پیدا کرد و با وجود تلاش پزشکان برای حفظ کردن پای او، اما آنها سرانجام ناچار شدند این عضو را قطع کنند.»

«وزارت بهداشت فلسطین در غزه اعلام کرده است که در جریان تظاهرات‌های ماه گذشته در مرز غزه با اسرائیل، دست‌کم ۱۷ فلسطینی به دلیل اینکه هدف اصابت گلوله قرار گرفته‌اند زخمی شده‌اند و به همین دلیل پای خود را از دست داده‌اند. وکلا و یکی از بستگان افراد مصدوم هم گفت که در دست‌کم ۳ مورد از این موارد مقامات اسرائیلی از انتقال افراد زخمی به کرانه باختری برای درمان خودداری کرده‌اند.»

در بخش دیگری از گزارش وزارت بهداشت فلسطین آمده است که از زمانی که تظاهرات‌ها آغاز شده، نظامیان اسرائیلی ۴۳ فلسطینی را کشته‌اند و بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ نفر را زخمی کرده‌اند. حملات با استفاده از گلوله‌های پلاستکی و انفجاری صورت گرفته است. آنچه این آمار را قابل توجه می‌کند این است که حدود ۲ هزار و ۲۰۰ نفر از کسانی که زخمی شده‌اند، از ناحیه پا هدف قرار گرفته‌اند.

البته مقامات اسرائیلی درباره اقداماتی که صورت داده‌اند، اینطور می‌گویند که تظاهرات‌های فلسطینیان خشونت‌بار بودند و رسانه‌های این رژیم هم اعلام کرده‌اند که به سربازان گفته شده که اول تیر هشدار شلیک کنند و بعد به پای تظاهرات‌کنندگان شلیک کنند. سخنگوی وزارت دفاع اسرائیل هم اعلام کرد که نیرو‌های این رژیم بر طبق قوانین عمل کرده‌اند.

این روزنامه آمریکایی در ادامه به آمارهای نهادها و اطلاعات اشخاص اشاره کرد و افزود که سازمان ملل اعلام کرده است که اسرائیل بیش از حد به خشونت متوسل شده است. گروه‌های حامی حقوق‌بشر هم گفته‌اند که اسرائیلی‌ها به مردم غیرمسلح و یا آنهایی که تهدیدی محسوب نمی شدند، شلیک کرده‌اند. اما نظر «عمر شاکر» رئیس امور اسرائیلی و فلسطینی در دیده‌بان حقوق‌بشر در نیویورک جالب توجه است. وی اعلام کرد که اعزام تک‌تیرانداز، برنامه‌ریزی دقیق و تعداد مشخص افرادی که به اندام‌های پایین آنها شلیک شده است نشان می دهد که این اقدام هدفمند بوده است. ضمن اینکه شلیک کردن به پای تظاهرات‌کنندگان هم چندان غیرقانونی نیست.استفاده از گلوله انفجاری برای هدف قرار دادن هر نقطه از بدن افراد باعث آسیب‌های جدی می‌شود و حتی مرگ را به دنبال دارد.

این در حالی است که گروه‌های درمانی می‌گویند که پزشکان در غزه اغلب نمی‌توانند چنین جراحت‌های عمیقی را درمان کنند.چرا که بیمارستان‌ها مجهز نیستند. « صالح حاج یحی» مدیر کلینیک سیار پزشکان حقوق‌بشر در اسرائیل می گوید که مجهزترین بیمارستان در غزه هم وضعیتی مانند بیمارستان‌های دهه ۱۹۷۰ میلادی دارد.وی به تازگی در قالب فرستاده پزشکی به غزه سفر کرده و معتقد است که اگر شرایط به همین ترتیب ادامه داشته باشد، بیشتر کسانی که زخمی می‌شوند با قطع عضو مواجه خواهند بود.

پزشکان می‌گویند که برخی از گلوله‌ها به سرعت از بدن افراد زخمی خارج می‌شوند اما به دلیل شدت جراحات، افرادی که هدف قرار گرفته‌اند اگر بخواهند که عضو بدنشان حفظ شود باید بیرون غزه تحت درمان قرار بگیرند. اما مقامات اسرائیلی که به شدت جا به جایی‌ مردم را کنترل می‌کنند از خروج زخمی‌ها به سمت کرانه باختری جلوگیری می‌کنند.

سخنگوی هماهنگ کننده فعالیت های تل‌آویو در سازمان وزارت دفاع اسرائیل که سیاست های مربوط به غزه را نظارت می کند در بیانیه‌ای اعلام کرد که تصمیم بر این است که این گونه درخواست در زمینه مسایل درمانی از جانب یک تروریست و یا فردی یاغی که در اقدامات خشونت‌بار شرکت داشته است، رد شود.با این حال موارد استثنایی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

گروه‌های حقوقی و کارشناسان مسایل درمانی معتقدند که به این شیوه هدف قرار دادن تظاهرات‌کنندگان باعث آسیب‌های غیر عادی در افراد می‌شود. پزشکان بدون مرز در پاریس فهرستی از آسیب‌های شدید به استخوان‌ها و بافت نرم تهیه کرده‌اند که در آنها جای خروج گلوله به اندازه یک دست مشت شده هم وجود دارد.

واشنگتن‌پست به مراکز تولید اعضای مصنوعی در غزه هم اشاره کرده و نوشته است که تنها یک مرکز به این منظور در غزه وجود دارد اما تکنسین‌ها می‌گویند که با کمبود مواد خام مواجه هستند و به همین دلیل در تولید پروتز دچار مشکل هستند.

انتهای‌پیام/م

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: