فضلى‌نژاد:

وقتى مطالبات مردم را بى‌جواب بگذاریم، در زدودن شبهات نیز ناکام مى‌مانیم

کدخبر: 2200341

فضلی‌نژاد گفت: ما خواسته یا ناخواسته، نیازهاى فرهنگى مردم را به‌طور سیستماتیک نادیده می‌گیریم، اما هنگام مخاطرات و بحران‌ها توقع داریم که مخاطبان رسانه‌ها، پاسخ‌هاى ما به شبهات را بپذیرند! چگونه می‌توان چشم بر نیازهاى اصلى جامعه بست، اما انتظار داشت که مردم به باورهاى یک رسانه، باور پیدا کنند؟

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری فارس، پیام فضلى نژاد در نشست هم اندیشى سازمان سینمایى حوزه هنرى و شبکه چهار سیما که با حضور مدیران این دو مجموعه برگزار شد، گفت: امروز تلاش بسیارى از نهادهاى فرهنگى انقلاب، پاسخ به شبهات جامعه ما در عرصه هاى گوناگون است، اما چرا این سیاست ناکارآمد به نظر می رسد و نه تنها نمى تواند به شبهات پاسخ دهد، بلکه گاه فعالیت هاى برخى از این نهادها خود تبدیل به شبهه می شود؟ چون دستگاه تحلیل فرهنگى ما ناقص است و وقتى در رسانه ها، مطالبات مخاطبان را بى جواب بگذاریم، در زدودن شبهات نیز ناکام مى مانیم.

وى افزود: ما همواره از این زاویه نگاه کرده ایم که اساس فعالیت هاى فرهنگى- هنرى باید مبتنى بر شناسایىِ یک نظام مسائل و شبهه محور باشد که در آن اشکالاتى که مخاطبان رسانه ها نسبت به انقلاب و حکومت و ارزش ها دارند، رفع شود. بنابراین، بیش از اندیشیدن درباره مطالبات و نیازهاى جامعه، به شبهات اندیشیده ایم.

فضلى نژاد ادامه داد: در واقع با این رویه، خواسته یا ناخواسته، نیازهاى فرهنگى مردم را به طور سیستماتیک نادیده می گیریم، اما هنگام مخاطرات و بحران ها توقع داریم که مخاطبان رسانه ها، پاسخ هاى ما به شبهات را بپذیرند! چگونه می توان چشم بر نیازهاى اصلى جامعه بست، اما انتظار داشت که مردم به باورهاى یک رسانه، باور پیدا کنند؟ چنین خواسته اى محال به نظر مى رسد.

این پژوهشگر اظهار داشت: از دیگر سو، برخى محافل فرهنگى شأن خود را به بنگاه تنزل داده اند و به پول پاشى و آماده خورى روى آورده اند؛ نگاه می کنند که کجا و چه کسى کار مفیدى انجام می دهد، سپس به سراغش می روند تا او را با پول بیشترى شکار کنند. این رویه بر حجم آسیب هاى جریان انقلاب مى افزاید. این نهادها تجربه و توجه ندارند که خرج هاى بى حساب و کتاب با هدف جذب کوشندگان فرهنگى به هر قیمت، در میان مدت نتیجه معکوس می دهد و کیفیت آثار فرهنگى را نزول مى بخشد.

فضلى نژاد در پایان سخنان خود گفت: ما نیازمند گسترش تجربه حوزه هنرى هستیم که در پى پرورش نسل هاى فرهنگى است؛ به فرهنگ نگاه پروژه اى ندارد، بلکه آن را یک فرآیند پرفراز و نشیب می داند و براى همین قدرت ریسک پذیرى و مواجهه با مخاطراتِ کارهاى بدیع را دارد. از این رو باید وجود چنین رویکردى را علیرغم نقدهایى که مى تواند به آن وارد باشد، قدر دانست و در بسط آن کوشید؛ نگاهى که از هنگام مدیریت جدید شبکه چهار نیز بر این رسانه حاکم شده و امید است که چنین هم اندیشى هایى میان قطب هاى فرهنگى و رسانه اى، زمینه یک تحول جریان ساز را فراهم سازد.

در این جلسه آقایان محمد حمزه زاده رئیس سازمان سینمایى حوزه هنرى و دکتر مسعود معینى پور به تبادل نظر با یکدیگر پرداختند.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: