کشف ذراتی که رایانه های کوانتومی را کاملا ایمن می کنند

کدخبر: 2197674

در شرایطی که تلاش ها برای تولید رایانه های کوانتومی قدرتمند ادامه دارد، محققان برای ایمن سازی این رایانه ها هم در تلاش هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وی تری، تعدادی از پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا در لس انجلس با حمایت ارتش آمریکا موفق به شناسایی ذره تازه ای موسوم به ماجورانا شده اند که قادر به مسدود کردن دسترسی هکرها و کلاهبرداران اینترنتی به شبکه های ارتباطی حساس مورد استفاده رایانه های کوانتومی است.

وجود ذراتی موسوم به ماجورانا از ۸۰ سال قبل توسط اتوره ماجورانا فیزیکدان ایتالیایی پیش بینی شده بود؛ اما یافتن ذرات یادشده کار بسیار دشواری بوده است، زیرا ویژگی های خاص این ماده آن را در برابر مداخله و دستکاری خارجی بسیار حساس و آسیب پذیر ساخته و باعث از دست رفتن اطلاعات کوانتومی آن می شود.

دانشمندان می گویند توانسته اند این مشکل قدیمی در علم فیزیک را برطرف کنند و از قابلیت های خاص این ذره برای تقویت جنبه های امنیتی پردازش کوانتومی بهره بگیرند. با توجه به سرعت و قدرت پردازش بسیار بالای رایانه های کوانتومی در مقایسه با رایانه های عادی، این موفقیت راه را برای استفاده گسترده تر از آنها هموار می سازد.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: