مهر در گزارشی بررسی کرد؛

داستان دنباله‌دار فدراسیون پرتنش/ آغاز سال با ۶۰ هزار دلار بدهی!

کدخبر: 2183175

شطرنج ایران به خاطر بدهی جهانی پُرتنش‌ترین سال خود را سپری کرد؛ معضلی که همچنان به خاطر ۶۰ هزار دلار باقی مانده از کل بدهی گریبانگیر مسئولانش است.

به گزارش خبرنگار مهر، مسابقات ۲۰۱۷ شطرنج قهرمانی زنان جهان به واسطه برگزاری در تهران می توانست موفقیتی بزرگ در ورزش ایران و به خصوص در بخش بانوان همراه با تاثیرات قابل توجه فرهنگی و سیاسی ثبت کند اما به خاطر مسائل مالی، چالش های زیادی ایجاد کرد که همه این تاثیرگذاری های ممکن را تحت الشعاع قرار داد.

چهلمین دوره رقابت های شطرنج زنان جهان اسفندماه سال ۹۵ در تهران برگزار شد. به خاطر این میزبانی که بزرگترین میزبانی تاریخ ایران - حداقل در بخش بانوان - به حساب می آید، فدراسیون شطرنج با جدی ترین خطر ممکن یعنی تعلیق مواجه شد آنهم به خاطر ۱۸۰ هزار دلار و تامین نشدن آن برای پرداخت به موقع به فدراسیون جهانی.

به خاطر بدهی ۱۸۰ هزار دلاری به فدارسیون جهانی شطرنج، خردادماه سال گذشته و در حالیکه سه ماه از اتمام مسابقات قهرمانی زنان جهان در تهران می گذشت، شطرنج ایران از سوی فیده تهدید به تعلیق شد. بعد از پادرمیانی محمدجعفر کامبوزیا نایب رئیس ایرانی فیده، این فدراسیون مهلت دو ماهه ای برای تسویه حساب فدراسیون ایران تعیین کرد.

این مهلت در حالی ۲۹ تیرماه به پایان رسید که هیچ بخشی از بدهی پرداخت نشده بود؛ همین مسئله دوباره بحث تعلیق شطرنج ایران را مطرح کرد و بعد از آن مهلتی که اینبار برای دو هفته توسط فیده به ایران داده شد. در این مهلت دوباره، فدراسیون با کمک وزارت ورزش یک سوم بدهی خود یعنی معادل ۶۰ هزار دلار را به حساب فیده واریز کرد. قرار بود مابقی بدهی در دو قسط ۶۰ هزار دلاری دیگر پرداخت شود این پرداختی به حدی تاخیر افتاد که اتفاقی که نباید می افتاد، بالاخره گریبانگیر شطرنج ایران شد.

شهریورماه شطرنج ایران به خاطر بدهی به فیده (۱۲۰ هزار دلار) تعلیق شد آنهم درست در آستانه حضور در بازی های داخل سالن ترکمنستان؛ البته بعد از یک هفته و از طریق رایزنی های کامبوزیا نایب رئیس ایرانی فدراسیون جهانی شطرنج با مسئولان فیده، ایران رفع تعلیق شد به این شرط که در کوتاهترین زمان ممکن بخش باقی مانده بدهی پرداخت شود.

اینگونه شد که رایزنی های فدراسیون شطرنج برای دریافت بخش باقی مانده بدهی اسپانسر مسابقات خیلی جدی تر پیگیری شد و نتیجه آن هم دریافت ۲۰۰ میلیون توان از این اسپانسر بود که به عنوان دومین قسط بدهی، به حساب فیده واریز شد. پرداخت این بخش از بدهی مهرماه انجام شد.

اینگونه و پس از کش و قوس های زیادی که روزهای پرتنشی را برای شطرنج ایران رقم زد، دو سوم بدهی باقی مانده فدراسیون به فدراسیون جهانی پرداخت شد اما یک سوم بدهی باقی مانده هنوز تسویه نشده و از این حیث فدراسیون شطرنج همچنان به فیده بدهکار است.

در واقع فدراسیون شطرنج که سال ۹۶ را با بدهی ۱۸۰ هزار دلاری آغاز کرد، این سال را پس از دو مرحله تهدید به تعلیق و در نهایت هم تعلیق شدن بازهم با بدهی ۶۰ هزار دلاری به پایان رساند. در واقع باوجود بسیاری از چالش‌ها و تهدیدهایی که برای شطرنج ایران و به خاطر بدهی به فدراسیون جهانی ایجاد شد، فدراسیون ایران هنوز نتوانسته بدهی خود را به طور کامل تسویه کند.

فدراسیون شطرنج همچنان به خاطر بزرگترین میزبانی خود و البته تاریخ ورزش بانوان ایران به فدراسیون جهانی ۶۰ هزار دلار معادل ۲۰۰ میلیون تومان بدهکار است اما ظاهرا رایزنی های لازم صورت گرفته که این بدهی باقی مانده تا زمان پرداخت مشکل ساز نشود.

فدراسیون شطرنج از فدراسیون جهانی مهلت گرفته که تا تیرماه سال آینده قسط سوم و آخر خود را به فیده بدهد. امید می رود فدراسیون ایران بتواند به موقع این بخش بدهی را در اختیار مسئولان جهانی شطرنج قرار دهد تا دوباره تعلیق گریبانگیر شطرنج ایران نشود.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: