مورچه‌ها زخم را با لیس زدن درمان می‌کنند

کدخبر: 2167038

پژوهش جدید دانشگاه لوزان درباره گونه خاصی از مورچه‌ها، نشان می‌دهد این موجوات، زخم هم‌نوعان خود را با لیس زدن درمان می‌کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از فیز، مورچه های گونه "Matabele" در جنوب آفریقا، زخم های همراهان خود را که هنگام شکار آسیب می بینند، می پوشانند و تا زمان بازگشت به سلامتی، از آنها پرستاری می کنند .

مورچه های "Matabele" ، یکی از بزرگترین گونه های مورچه، جنگجویانی قوی هستند که حتی انسان را هم نیش می زنند. این مورچه ها، موریانه های بزرگتر از خود را شکار و به صورت تشکیلات 200 تا 600 نفری به جایگاه آذوقه آنها حمله می کنند .

براساس پژوهی که در مجله "Proceedings of the Royal Society B" به چاپ رسید، این مورچه ها پس از جنگ، هم نوعان خود را به خانه می برند و زخم های باز آنها را لیس می زنند .

این کار، میزان مرگ و میر مورچه ها را از حدود 80 درصد به 10 درصد کاهش می دهد .

این پژوهش که در "دانشگاه لوزان" (University of Lausanne) در سوئیس انجام شد، ادعا می کند رفتار این مورچه ها، اولین نمونه پرستاری در موجوداتی غیر از انسان است .

" اریک فرانک" (Erik Frank) ، از نویسندگان این پژوهش گفت: این کار مانند بسیاری از حیوانات از راه خوددرمانی انجام نمی شود بلکه توسط همنوعانی انجام می گیرد که زخم را لیس می زنند و به این صورت از عفونت آن جلوگیری می کنند .

خبرنگار: کیوان افشاری

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: