رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی:

درآمد حاصله از مصوبات شوراهای آموزش و پرورش در همان منطقه هزینه می‌شود/ الکترونیکی شدن قرارداد شهریه مدارس غیردولتی از سال آینده

کدخبر: 2156487

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی با بیان اینکه درآمد حاصله از مصوبات شوراهای آموزش و پرورش در همان منطقه هزینه می‌شود، گفت: اولیای دانش‌آموزان می‌توانند از سال آینده به صورت الکترونیکی قرارداد شهریه را منعقد کنند.

به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، مجتبی زینی وند رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت های مردمی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تصویب قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش در سال 1372 اظهار داشت: قانون تشکیل ش4وراهای آموزش و پرورش با هدف جلب مشارکت دستگاه های بیرون از آموزش و پرورش و استفاده از ظرفیت سایر دستگاه ها برای تحقق اهداف آموزش و پرورش به تصویب رسیده است.

وی افزود: در هفته شوراها، در سطح کشور برنامه های متنوعی داشتیم و باتوجه به شرایطی که استان ها دارند، اگر بتوانند از ظرفیت های آن استان استفاده کنند، اهداف بسیاری محقق می شود.

زینی وند ادامه داد: در هیچ کجای دنیا، آموزش و پرورش بدون مشارکت بخش های خارج از آموزش و پرورش نمی تواند به اهدافش برسد، بنابراین شوراها می توانند با توجه به شرایط مقتضی در هر استان یک هم افزایی و هم گرایی بین مسئولین استان ایجاد کنند.

*درآمد حاصله از مصوبات شورا در همان منطقه هزینه می شود

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت های مردمی وزارت آموزش و پرورش، مشارکت های مردمی را بسیار مؤثر برشمرد و تصریح کرد: شوراهای آموزش و پرورش تجسم اراده ملی در توسعه فرهنگ هستند و آموزش و پرورش، نهادها و مردم 3 ضلع مثلث توسعه را تشکیل می دهند.

وی ادامه داد: از آنجایی که استاندار و یا فرماندار، رئیس شوراهای آموزش و پرورش هستند، مصوبات شورا از پشتوانه اجرایی خوبی برخوردار است، البته تصمیم گیری هایی که در استان ها اتخاذ می شود نیاز به نظارت دارد، بنابراین نظارت بر عملکرد آموزش و پرورش یکی از مهم ترین وظایف شوراهاست.

زینی وند خاطر نشان کرد: اگر هر دستگاهی متناسب با مسئولیت اجتماعی که دارد حق آموزش و پرورش را استیفاد کند، بسیاری از مشکلات آموزش و پرورش مرتفع خواهد شد.

وی افزود: توسعه، تجهیز و ساخت مدارس، اولویت اول درآمدهای ناشی از مصوبات شوراهاست، بنابراین ساخت فضای آموزشی، هوشمندسازی مدارس و تجهیز فضای مدرسه از جمله مواردی است که در دستور شوراها قرار دارد.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت های مردمی اذعان کرد: اگر مردم مطمئن باشند درآمد ناشی از مصوبات شوراها، در مدارس آن منطقه هزینه می شود بیش از پیش با شوراهای آموزش و پرورش همکاری می کنند.

وی ادامه داد: در قالب شوراهای آموزش و پرورش در 2 حوزه باید با آموزش و پرورش همکاری شود؛ حوزه اول اهل قلم، امام جمعه و افراد دارای تریبون در همه استان ها هستند، تا با استفاده از تریبون ها، مردم را به مشارکت تشویق کنند و در حوزه دوم؛ دستگاه ها هستند که باید وظایف خود را نسبت به آموزش و پرورش انجام دهند.

زینی وند عنوان کرد: در راستای سیاست های تمرکززادیی، از برگزاری همایش سراسری در تهران خودداری و به جای آن با هدف فعال کردن شوراها، در سال جاری بیش از 25 همایش در مراکز استان ها برگزار کرده ایم.

وی بازتعریف شاخص های ارزیابی را از جمله اقدامات در سال جاری برشمرد و خاطر نشان کرد: مهم ترین شاخص در انتخاب شوراهای برتر مناطق، میزان تحقق مصوبات و فعالیت های آنهاست.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت های مردمی، پایین ترین میزان درآمد از محل مصوبات شوراها را 5 میلیارد تومان در یکی از استان ها اعلام و عنوان کرد: در مجموع، کل درآمد ناشی از مصوبات شوراهای آموزش و پرورش در سال 95 حدود 1609 میلیارد تومان است که غالب این درآمد صرف ساخت و ساز مدارس همان مناطق شده است.

وی ادامه داد: بر اساس قانون شوراها و طبق ماده 8 آن، شرح وظایف شوراهای مناطق مشخص شده و استانداران و مدیران کل بر درآمد شوراها نظارت کامل دارند، همچنین در بند 3 ماده 13 قانون شوراها که درآمدهای ناشی از عوارض ساخت و ساز است، میزان درآمدها در سال 95 نسبت به سال 94 کاهش داشته است و از بیش از 130 میلیارد تومان به حدود 77 میلیارد تومان رسیده است.

زینی وند از راه اندازی سامانه درآمدی قانون شوراها خبر داد و تصریح کرد: در این زمینه سایر دستگاه ها باید به آموزش و پرورش کمک کنند.

وی اظهار کرد: اگر تعامل بین شهرداری و آموزش و پرورش وجود نداشته باشد مصوبات مرتبط محقق نمی شود، بنابراین انتظار می رود در کارگروه های محقق سازی قانون شوراها که توسط شهرداری تشکیل می شود از مسئولین آموزش و پرورش نیز حضور داشته باشند.

*قراداد شهریه مدارس غیردولتی از سال آینده الکترونیکی می شود

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت های مردمی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به سوالی در خصوص آزمون ورودی مدارس غیردولتی اظهار کرد: با توجه به وجود تقاضای زیاد برای ورود به برخی مدارس غیردولتی، این مدارس ناچار به برگزاری آزمون هستند، البته به زودی دستورالعملی را تهیه و به مدارس ارسال می کنیم تا ظرافت های تربیتی نیز در این مدارس بیش از پیش رعایت شود.

وی گفت: الزام مؤسسان مدارس و مراکز غیردولتی به رعایت قوانین و مقررات، یکی از وظایف رئیس مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت های مردمی است.

زینی وند خاطر نشان کرد: از جمله مواردی که مؤسسین ملزم به اجرای آن هستند، قانون دریافت شهریه، براساس ماده 15 و 16 قانون مدارس و مراکز مربوطه است، بنابر این قانون تمام مناطق، کارگروه های شهریه را تشکیل و براساس مقتضیات هر منطقه میزان شهریه را تعیین می کنند و اگر مؤسسین نسبت به میزان شهریه معترض بودند می توانند به شوراهای استان مراجعه کنند، بنابراین مهلت تعیین شهریه ها تا پایان اردیبهشت ماه است و تا پایان خردادماه مهلت اعتراض مؤسسین است، البته اولیا می توانند براساس قرارداد شهریه در سامانه الگوی تعیین شهریه که از سال آینده راه اندازی می شود، به صورت الکترونیکی قرارداد را منعقد کنند.

رئیس مدارس غیردولتی و مشارکت های مردمی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی در مورد طرح خرید خدمات اظهار کرد: حدود 210 هزار دانش آموز تحت پوشش طرح خرید خدمات قرار دارند و رعایت شاخص های مشخص شده در جذب نیروهای طرح خرید خدمات الزامی است.

*راه اندازی سامانه خرید خدمات آموزشی

زینی وند افزود: کیفیت بخشی آموزشی و پرورشی در طرح خرید خدمات آموزشی همواره مورد تأیید است و تنها مشکل ما در اجرای طرح خرید خدمات آموزشی، پرداخت هزینه ها ومعوقات است، البته با جدیت تمام پیگیر پرداخت این هزینه ها هستیم.

وی ادامه داد: برای سال آینده اقداماتی برای طرح خرید خدمات انجام شده است، از جمله راه اندازی سامانه خرید خدمات آموزشی، با هدف نحوه پوشش بیمه ای نیروهای طرح مذکور که از هفته قبل صورت گرفته است، تعیین فرمولی برای پرداخت حق الزحمه نیروهای این طرح و اینکه مؤسسینی که برای اجرای این طرح داوطلب می شوند باید شرایط لازم را دارا باشند.

زینی وند تصریح کرد: با راه اندازی سامانه خرید خدمات آموزشی و اختصاص ردیف بودجه ای، مشکلات موجود طرح خرید خدمات رفع می شود.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت های مردمی، توسعه متوازن مدارس غیردولتی را دستور کار این سازمان برشمرد و عنوان کرد: صدور مجوزها الکترونیکی خواهد شد و شوراهای نظارت مناطق آموزش و پرورش براساس مقتضیات هر منطقه تصمیم گیری می کنند.

وی گفت: صدور مجوز قبلاً بر عهده شورای نظارت استان بود اما از سال آینده شورای نظارت مناطق تشکیل و به صدور مجوز می پردازد.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: