موافقت هیئت عالی معارضان سوری با پیش نویس بیانیه پایانی نشست «ریاض ۲»

کدخبر: 2137882

هیئت عالی معارضان سوری اعلام کرد که همه بندهای پیش نویس بیانیه پایانی نشست «ریاض ۲» را قبول کرده است، هر چند که هنوز مناقشات بر سر این بیانیه در میان معارضان ادامه دارد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، نشست معارضان سوری در ریاض موسوم به «ریاض 2» چهارشنبه (روز گذشته) آغاز شد و تا جمعه (3 آذرماه) ادامه خواهد داشت.

معارضان شامگاه گذشته پیش نویس بیانیه پایانی نشست خود را منتشر کردند.

«یحیى العریضی» مشاور هیئت عالی معارضان صبح امروز اعلام کرد که بحث و گفتگو برای توافق بر سر بیانیه پایانی ادامه دارد.

شبکه خبری العربیه بعدظهر امروز گزارش داد که هیئت عالی معارضان سوری موافقت خود را با همه بندهای پیش نویس بیانیه پایانی اعلام کرده است.

به ادعای العربیه، این بیاینه همه مطالبات ملت سوریه به ویژه کناره گیری بشار اسد رئیس جمهور سوریه از قدرت را تضمن میکند؛ کناره گیری که باید پیش از آغاز مرحله انتقالی صورت گیرد.

در پیش نویس بیانیه معارضان آمده است که بشار اسد نباید دوره ریاست جمهوری کنونی خود را تکمیل کند.

در این نشست «فراگیر»، بر سر نامهای اعضای هیئت عالی معارضان سوری توافق شد که شامل 30 عضو است و غالب آنان، افراد مستقل هستند.

این لیست، شامل همان سهمیه های سابق این هیئت است؛ هیئتی که افراد مستقل، ائتلاف موسوم به ملی، هیئة التنسیق، تریبونهای معارضان در مسکو و قاهره را شامل شده است.

پیش از آغاز به کار این نشست، 12 عضو از هیئت عالی معارضان از جمله «ریاض حجاب و نعسان آغا» استعفا داده و تأکید کردند که این مسئله به خاطر فشار عربستان سعودی بوده است؛ هر چند که العربیه مدعی است که آنان به این نشست دعوت نشده بودند و علت استعفایشان نیز همین است.

در این پیش نویس بر ضرورت تشکیل هیأتی به منظور گفت‌وگوهای بدون پیش شرط با نمایندگان دولت سوریه تأکید شده است.

از طرفی مخالفان دولت سوریه موسوم به «تریبون مسکو» به ریاست قدری جمیل این نشست را تحریم کرده و از حضور در آن امتناع کرده است.

دفتر استفان دی‌میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه اعلام کرده است که فرایند آماده‌سازی و اولیه برای برگزاری دور هشتم مذاکرات ژنو میان طرف‌های سوری از 28 نوامبر (7 آذر) آغاز می‌شود.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: