در نشست علمی سبک و فرهنگ یادگیری مطرح شد:
بی انگیزه بودن منشأ اصلی افت تحصیلی دانشجویان است
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران طی سخنانی در نشست علمی «سبک و فرهنگ یادگیری در آموزش دانشگاهی» منشأ اصلی افت تحصیلی دانشجویان را بیانگیزه بودن آنها دانست و گفت: کلاس درس جایگاهی برای چگونه یاد گرفتن، کار کردن و تجربه کردن است و باید به دانشجویان مهارتهای زندگی را آموزش داد چرا که کلاس درس بخشی از فرهنگ زندگی است.
به گزارش ایسنا، دکتر الهه حجازی، هدف از کلاس و تدریس را ایجاد انگیزه در دانشجو دانست و افزود: استاد باید بهروز باشد و با ارائه توضیحات منطقی و فراهم کردن فرصت موفقیت این انگیزش را در دانشجویان ایجاد کند.
دکتر حجازی با بیان اینکه فرهنگ سازمانی از بالا به پایین موجب از بین رفتن خلاقیت یاددهنده میشود، گفت: در دانشکدهای که مدیر آن بسیار کنترلکننده است محیط آموزشی خستهکننده خواهد بود و فرسودگی ایجاد خواهد شد.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در ادامه به بررسی نیازهای دانشجو و فرد یادگیرنده پرداخت و گفت: در فرد یادگیرنده نیاز به خودمختاری، ارتباط و شایستگی وجود دارد که با رفع این نیازها به وسیله ایجاد انگیزه در دانشجو، تلاش، امیدواری و پدیده جبران شکست در او زنده خواهد شد.
وی افزود: خودمختاری در فرد یعنی با اراده خود فعالیت انجام دهد که البته این به معنای نادیده گرفتن دیگران نیست بلکه در راستای ارزشهای اجتماعی و فرصتی برای آغاز فعالیتها و ایدههاست.
به گفته وی، رفع نیاز به شایستگی به وسیله تشویق منطقی در فرد ایجاد احساس موثر بودن میکند و اگر با چالشی روبهرو باشد میتواند آنها را حل کند. شایستگی که امری اکتسابی است زمانی ایجاد میشود که یاددهنده فرصت موفقیت و یادگیری تدریجی را به یادگیرنده بدهد.
دکتر حجازی درخصوص نیاز سوم یعنی ارتباط گفت: مدرس باید بر ایجاد ارتباط در کلاس تاکید و فضایی برای پذیرش یکدیگر فراهم کند. این پذیرش محیطی امن برای دانشجو ایجاد میکند.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به دو پژوهش دکتریِ انجامشده در زمینه نگرش به زمان و تکلیف، نگرش دانشجویان ایرانی به زمان را در پنج طبقة نگرش به آینده مثبت، نگرش به آینده مبهم، حال لذتگرا، گذشته منفی و پذیرش گذشته دستهبندی کرد و افزود: در نگرش به آینده مثبت و پذیرش گذشته و حال لذتگرا که فرد گذشته خویش را میپذیرد، از حال و آنچه دارد احساس رضایت میکند و نگاهش به آینده و آنچه خواهد آمد مثبت است و تحت تاثیر عوامل خودکارآمدی، خودمختاری، داشتن روابط گرم و صمیمی و احساس همراهی دیگران است اما دو نگرش دیگر با این عوامل رابطه عکس دارند و امید و انگیزش پایینی دارند.
دکتر حجازی در پایان با تاکید بر تغییر فضای کلاس و سبک تدریس تصریح کرد: داشتن هدف مهم است و استاد و دانشجو هر دو باید به نیازهای یکدیگر توجه کنند چراکه استاد نیز نیازمند دریافت بازخوردهای مثبت از سوی دانشجویان است و فرد یادگیرنده با وجود تفاوتهای قومی، مذهبی، زبانی باید در کلیت مورد توجه باشد.
به گزارش ایسنا، به همت دفتر نیازسنجی و مطالعات فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، نشست علمی «سبک و فرهنگ یادگیری در آموزش دانشگاهی» روز دوشنبه 24 مهرماه با حضور دکتر الهه حجازی، عضو هئیت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران در سالن شورای دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تهران برگزار شد.
منبع: ایسنا
مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاعرسانی خود را در این رابطه انجام میدهد.