آیت الله اراکی در درس اخلاق:

ترک کار خوب به بهانه اینکه ریا می شود، وسوسه شیطان است

کدخبر: 2128245

آیت الله اراکی، گفت: هر وقت فرصت می‌کنید ذکر خدا را بر لب جاری کنید و خجالت هم نکشید. یکی از وساوسِ شیطانی این است که می‌گوید کار خوب را انجام نده تا مبادا بگویند که ریا کرده ای.

به گزارش خبرنگار مهر آیت الله محسن اراکی در جلسه دوم درس اخلاق خود در مدرسه علمیه معصومیه(س) در تبیین آیه «قُلْ إِنْ کنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونی یحْبِبْکمُ اللَّهُ» گفت: عالی‌ترین مقصد جهان آفرینش بالاخص برای انسان و بنی‌آدم، دست‌یابی به مقامِ محبوبیتِ عندالله است و از طرفی رسول اکرم(ص) می فرمایند: اگر واقعاً خدا را دوست دارید، از من پیروی کنید که نتیجه آن هم این است که خدا شما را دوست خواهد داشت.

این استاد خارج حوزه علمیه قم با اشاره به این نکته که محبوبیت هر انسانی نزد خدا، فرع محبوبیت رسول الله است، گفت: هرکسی را که خداوند دوست دارد، او را به‌تبع رسول دوست دارد؛ چون خدا رسول خود را دوست دارد، با توجه به اینکه محبوب اصلی و محبوبِ ذات خداوند متعال، وجود مقدس نبی اکرم(ص) است پس خداوند هرکسی را دوست دارد، به خاطر ایشان دوست دارد و هر کلمه و رفتار و سیره و سنتی با هر تعظیم و اشاره و نشانه‌ای که رسول اکرم(ص) به بشر عنایت می‌فرماید، این شهد محبت الهی را در جان بشر می‌ریزد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ضمن بیان بخشی از مناجات امام سجاد(ع) افزود: اگر ائمه اطهار با خدا صحبت نکرده بودند، ما نمی‌دانستیم که چگونه با خداوند صحبت کنیم. صحبت کردن با خدا ادب خاصی دارد.

وی با تأکید بر این نکته که اگر افراد جامعه اهل محبت خدا باشند،جامعه تسلیم محبت خدا می شود، گفت: متأسفانه بخش زیبای جامعه ما پوشیده است و متأسفانه بیشتر بخش نازیبای جامعه به چشم می آید، اگر این بخش زیبای جامعه که بخش اعظم آن است، نشان داده شود آن وقت معلوم می شود که این جامعه چه جامعه ای است؛ البته دشمن هم سعی می‌کند که بخش حاشیه‌ایِ زشت جامعه ما را -همه بخش پیدای آن نیز زشت نیست- بزرگ کنند و به همه جامعه تعمیم بدهند و بگویند جامعه شما این است. این کاری است که دشمن انجام می‌دهد و ما نباید دشمن را در این کاری که می‌کند کمک کنیم.

عضو خبرگان رهبری یادآور شد: باید در پدیده شهادت و جهاد و جریان شهادت شهیدحججی در جامعه ایران تأمل کنیم. تفاوت است بین جامعه‌ای که جهاد را بپذیرد اما با سختی و تلخی و جامعه‌ای که جهاد را بپذیرد با احساس آرامش و با پذیرش و احساس خوشی، از اینکه توفیق این جهاد را یافته است.

آیت الله اراکی در پایان ضمن توصیه به انس با ذکر کثیر الهی و با اشاره به آیه ای از قرآن کریم بیان کرد: هر وقت فرصت می‌کنید ذکر خدا را بر لب جاری کنید و خجالت هم نکشید. یکی از وساوسِ شیطانی این است که می‌گوید کار خوب را انجام نده تا مبادا بگویند که ریا کرده ای. نباید به این حرف‌ها اهمیت داد. در ملأ و در غیر ملأ و هر جا شد ذکر خدا بگویید. این وسوسه شیطانی است که انسان را از ذکر خدا، از عبادت و از عمل صالح بازمی‌دارد به این بهانه که نکند ریا شود. به خودتان الهام کنید کاری که انجام می‌دهید برای این است که خدا گفته است.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: