در نشست تخصصی مسئولیت اجتماعی سازمانهای مردم نهاد در حوزه سلامت عنوان شد

چالش‌های مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت‌ها

کدخبر: 2120102

نشست تخصصی مسئولیت اجتماعی سازمانهای مردم نهاد در حوزه سلامت برگزار شد.

به گزارش ایسنا، نشست تخصصی مسئولیت اجتماعی و سازمانهای مردم نهاد در حوزه سلامت در محل دفتر کرسی یونسکو در سلامت اجتماعی و توسعه با حضور علاقمندان و فعالان حوزه سلامت اجتماعی و سازمان های مردم نهاد برگزار شد.

دکتر یونس نور بخش، رئیس کرسی یونسکو در ابتدا با معرفی این کرسی به عنوان یک نهاد غیر دولتی وابسته به دانشگاه تهران و یونسکو و با تفکیک آن به دو حوزه آکادمیک و بخش‌ها اظهار کرد: کمیته های مختلف این کرسی شامل کمیته بین الملل، کمیته آموزش و کمیته پژوهش هستند که در هر بخش برخی از اعضای هیات علمی و اساتید دانشکده علوم اجتماعی به عنوان اعضای اصلی حضور دارند.

جلسه با سخنرانی دکتر چراغچی پزشک و فعال اجتماعی و سخنران اصلی ادامه پیدا کرد.

وی در ارائه سخنرانی خود به اهمیت مسئولیت اجتماعی و مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتها و اثر آن بر سلامت اشاره کرده و استراتژی csr (مسئولیت پذیری شرکت‌ها) را بسیار مهم دانسته و درباره چگونگی شکل گیری csr ها نکاتی را عنوان کرد.

وی از علاقه مندی شرکت ها و انگیزه آنها برای شروع این فعالیت ها و عدم برآوردن تمامی نیازهای اجتماعی جامعه توسط دولت ، رقابت در بازار کار ، نیازهای دینفعان ، احترام و ارزش شرکت ها و .. به عنوان دلائل مهم شکل گیری csr یاد کرد.

وی همچنین از چالش‌های مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت‌ها به مسائلی چون فقدان مشارکت مردمی، کمبود سازمان های مردم نهاد ساختار یافته ، بحث شفافیت، نیاز به ساخت ظرفیت‌های محلی ، درک محدود از ابتکارات مشارکت اجتماعی و... اشاره کرد.

چراغچی در ادامه نشست از csr به عنوان یک بلیط برد- برد و دو طرفه و عامل أصلی رضایت خاطر ذینفعان و صاحبان شرکت ها نام برد و گفت: مسئولیت پذیری اجتماعی زمانی برای مردم جا می افتد که ارزش و فرهنگ آن در ذهنیت‌ها ایجاد شود.

وی به مسأله اولویت ها به خصوص محیط زیست و نقش دولت در پیشبرد این برنامه تاکید کرد.

این فعال اجتماعی همچنین از دو گروه مهم NGO ها در استفاده از csr ها با عنوان زیست محیطی حقوق بشر و فقر زدایی، سلامت ، توانمند سازی و آسیب های اجتماعی در سطح بین الملی نام برد.

در ادامه دکتر روح الله نصرتی، مدیر بخش آموزش کرسی یونسکو نیز، گفت: در حال حاضر شاخص‌های روشنی در csr برای همه جوامع وجود ندارد و باید همه ملاحظات فرهنگی و اخلاقی در هر جامعه رعایت شود، در واقع csr بنگاه ها را ملزم به رعایت یک سری هنجارهای اجتماعی خواهد کرد.

وی همچنین به خلاء حضور علوم اجتماعی در بحث تدوین شاخص‌های مسئولیت اجتماعی اشاره کرد.

در پایان نیز جلسه پرسش و پاسخ با حضور نماینده NGO ها و دانشجویان تشکیل شد و جلسه با طرح موضوعات جدیدی چون نقد Csr در گفتمان توسعه به پایان رسید.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: