ظریف پس از رایزنی چند ساعته با لاوروف و پوتین، سوچی را به مقصد تهران ترک کرد

کدخبر: 2117664

وزیر امور خارجه ایران پس از رایزنی چند ساعته با همتای روس و رئیس‌جمهور روسیه، سوچی را ترک و راهی تهران شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به روسیه، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران که صبح چهارشنبه به منظور دیدار با مقامات روسیه راهی سوچی شد، پس از رایزنی چند ساعته با سرگئی لاوروف همتای روس و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در شهر سوچی (اقامتگاه تابستانی پوتین) راهی تهران شد.

ظریف را که در این سفر جابری انصاری معاون عربی و آفریقا همراهی می کرد در خصوص مناسبات دوجانبه، برجام و تحولات سوریه با مقامات روسیه به گفت وگو پرداخت.

ظریف در بدو ورود درباره هدفش از این سفر اعلام کرد: ما روابط راهبردی با فدراسیون روسیه در حوزه های مختلف داریم و ارتباطات بسیار نزدیکی بین دو کشور است.

وی افزود: بعد از مشورتهایی که بین دو رئیس جمهور در دیدارهای مختلف از جمله آخرین دیدار صورت گرفته روابط دو کشور در حوزه های سیاسی و اقتصادی رو به گسترش است و هماهنگیهای زیادی برای همکاریهای متنوع در حوزه های مختلف داریم و امروز نیاز است یک دور این همکاریها را مرور و زمینه ارتقای همکاریها را فراهم کنیم.

به گزارش فارس، ظریف سپس تصریح کرد: در مورد برجام با توجه به سیاست های اخیر آمریکا نیاز است هماهنگی بین دو کشور باشد و تاکنون هماهنگی بسیار خوبی بین ایران و روسیه وجود داشته و دو کشور از مواضع یکدیگر در سازمانهای بین المللی و روابط چندجانبه حمایت کردند و روسیه حمایت بسیار خوبی از ایران در برجام داشته است.

وزیر امور خارجه در ادامه گفت: ما با چالش های مشترکی مواجه هستیم که مهمترین آنها چالشهای منطقه ای است، ایران و روسیه در سوریه توانستند به کمک مردم سوریه بیایند و تروریستها را عقب برانند. امروز وضعیت در میدان بسیار خوب است.

رئیس دستگاه دیبلماسی اضافه کرد: با همکاری خوب ایران، روسیه و ترکیه وضعیت در صحنه سیاسی هم بهبود یافته و حتی توانسته ایم تا حد زیادی از تنشها و درگیریها جلوگیری کنیم.

وی گفت: یکی از موضوعاتی که نیاز است همواره با روسیه صحبت کنیم بحث منطقه و بحث هماهنگیهایی که در روسیه داریم و این سفر تمرکزی بر آن موضوع و موضوعات دوجانبه و چندجانبه است.

ملاقات ظریف با پوتین آن گونه که مهدی سنایی سفیر ایران در مسکو عنوان کرد حدود یک ساعت و نیم طول کشید و ملاقاتی بسیار دوستانه بود و افزود: روابط دوجانبه به صورت جزیی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و هم در زمینه مسائل منطقه وضعیت فعلی و بحثهای تامین صلح و ثبات در خاورمیانه و سوریه به صورت مفصل و جزیی صحبت شد.

وی عنوان کرد: پیام روحانی موضوعات دوجانبه و برجام و مسائل منطقه ای را در برمی گرفت ونقطه نظرات روحانی به سمع پوتین رسید.

مهدی سنایی سفیر ایران افزود: پوتین در ملاقات تاکید کرد پایبندی ایران به برجام تا الان ثابت شده است و روسیه مخالف هرگونه بازنگری در برجام است.

به گزارش فارس، پس از پایان دیدار ظریف و پوتین، وزیر خارجه ایران به همراه همتای روس خود سرگئی لاوروف به میان خبرنگاران آمد و به تشریح گفتگوهای انجام شده پرداخت.

لاوروف در این خصوص عنوان کرد که در این رایزنیها توجه خاصی به مسئله سوریه مبذول گردیده و در خصوص مناطق کاهش تنش بحث شده است.

وی تصریح کرد: نمایندگان در نشست آستانه آتی، کار را در خصوص منطقه کاهش تنش ادلب تمام می کنند و مسکو امیدوار است نشست آتی آستانه موفقیت آمیز باشد.

وزیر خارجه روسیه به گفت وگوهایش با ظریف در خصوص برجام هم اشاره کرد و اظهار داشت که طرف روسی معتقد است ایران تمام تعهداتش را اجرا می کند و مدیر کل آژانس هم بارها این مساله را اعلام کرده است.

وی گفت: مساله خزر هم بررسی شد، کنوانسیون رژیم حقوقی در حال ورود به مرحله پایانی است و امیدواریم هفته های آینده بتوانیم جلسه شورای وزرای خارجه کشورهای ساحلی خزر را برگزار کنیم.

لاوروف همچنین تاکید کرد که مسکو علاقمند به عادی شدن شرایط در خلیج فارس است. مسکو می خواهد کشورهای عربی و ایران امکان گفت وگو را برای رفع نگرانی ها داشته باشند و به توافقاتی برسند که پایداری این منطقه را تامین کند.

ظریف نیز پس از لاوروف اظهار داشت: ملاقات بسیار محتوایی و خوبی با پوتین داشتیم. در مورد موضوعات مختلف مورد علاقه طرفین گفت وگوهای جدی صورت گرفت؛ در خصوص روابط دوجانبه، گسترش روابط، ادامه حوزه های همکاری مختلفی که بین دو کشور وجود دارد از نظامی تا هسته ای، همین طور حمل و نقل، پروژه راه آهن، نیروگاه های حرارتی و همکاری در حوزه انرژی. من احساس کردم مانند رهبران ایران، پوتین علاقه مند به گسترش هرچه بیشتر روابط است و روابط موجود می تواند حتی نسبت به وضعیت موجود که 70 درصد نسبت به سال گذشته پیشرفت داشته، پیشرفت های بیشتری داشته باشد.

وی از تاکید طرفین بر غیر قابل مذاکره بودن برجام خبر داد و گفت: جمهوری اسلامی تاکنون تمامی تعهداتش را در برجام اجرا کرده اما متاسفانه برخی طرف ها آن چنان پایبند نبوده اند. تاکید کردیم که برجام یک توافق همه جانبه بین المللی است و همه باید به آن متعهد بمانند.

ظریف در خصوص سوریه ادامه داد: همکاری خوبی در مبارزه با تروریسم و همچنین همکاری خوبی برای ایجاد آرامش در سوریه داشتیم و فردا و پس فردا در آستانه با حضور همسایه دیگرمان، ترکیه، ادامه خواهیم داد. امیدواریم در نشست آستانه توفیقات بیشتری برای ایجاد آرامش، کمک های انسان دوستانه و شروع روند سیاسی در سوریه حاصل شود. همین طور جلوگیری از تنش در خلیج فارس از اهداف ماست و هماهنگی های خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: به گفتگوهایمان با لاوروف در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل ادامه می دهیم.

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران فروردین ماه سال جاری نیز سفری یک روزه به مسکو داشت و ضمن گفت وگو با همتای روس در نشست سه جانبه با حضور همتایان روس و سوری خود درباره سوریه شرکت کرد.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: