وزیر خارجه قطر:

استقلال قطر خط قرمز ما است/ اخوان‌المسلمین یک گروه تروریستی در قطر نیست

کدخبر: 2102876

وزیر خارجه قطر تاکید کرد: دوحه هیچ یک از خواسته‌های کشورهای تحریم کننده را که استقلال این کشور را خدشه‌دار می‌کند، مورد بررسی قرار نخواهد داد زیرا استقلال قطر خط قرمز ما است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی وزیر خارجه قطر در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی ان ان تاکید کرد: دوحه هیچ یک از خواسته های کشورهای تحریم کننده را که استقلال این کشور را خدشه دار می کند، مورد بررسی قرار نخواهد داد زیرا استقلال قطر خط قرمز ما است.

وزیر خارجه قطر در این مصاحبه گفت: ' اخوان المسلمین یک گروه تروریستی در قطر نیست.' وی تاکید کرد: واکنش کشورهای محاصره کننده هر چه باشد، شبکه تلویزیونی الجزیره به هیچ وجه بسته نخواهد شد.

محمد خاطرنشان کرد: 'محاصره اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی تحمیل شده برقطر یک اقدام خصمانه و توهین به یک کشور مستقل دارای تمامیت ارضی به شمار می آید.'

وزیر خارجه قطر در ادامه گفت وگوی خود با سی ان ان افزود: برخی از خواسته های ارائه شده به دولت قطر مبنی بر ایجاد محدودیت در آزادی یبان و بستن گذرگاه های رسانه ای و بیرون راندن مخالفان است و در شماری از خواسته ها مانند لغو تابعیت برخی از افراد در قطر و بازگرداندن آنان به کشورهای اصلی شان با قانون بین الملل در تضاد است.

وی تاکید کرد: قطر به هیچیک از خواسته ها که نقض کننده قوانین بین المللی است، گردن نخواهد گذاشت و تسلیم خواسته ها و راه حل هایی که فقط کشور قطر را در برگرفته اند نخواهد شد زیرا چنین خواسته هایی می بایست همه کشورهای تحریم کننده را در برگیرند.

وزیرخارجه قطرگفت: آنها دوحه را به داشتن روابط خاص با تهران به عنوان مثال متهم می کنند، در حالی که خود هیچ گونه اقدامی علیه ایران اتخاذ نمی کنند به همین دلیل اقدامات اتخاذ شده علیه کشور قطر خصمانه است و علل و عوامل دیگری جز ایران دارد.

وی در مورد جماعت اخوان المسلمین گفت: مصر آنها را یک گروه تروریستی می داند در حالیکه در کشور قطر ما آنها را یک گروه تروریستی نمی دانیم و این جماعت در کشور ما وجود خارجی ندارد. اخوان المسلمین یک گروه سیاسی است که در کشورهای همچون بحرین فعال است.بحرین خودیکی از کشورهای محاصره کننده است و این یک نوع دوگانگی در معیار به شمار می رود زیرا برخی از افراد این جماعت در عضویت پارلمان بحرین هستند.

شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی در مورد علل و عوامل این بحران گفت: ' ما معتقدیم استقلال و سیاست دولت قطر عامل چنین بحرانی است زیرا سیاست قطرهمواره مستقل بوده است.ما هرچند با برخی از طرف ها در دیدگاه اختلاف نظر داریم اما این امر بر امنیت گروهی کشورهای حوزه خلیج (فارس) هیچ تاثیری نگذاشته است وهیچ گاه درصدد هدف قرار دادن امنیت هیچ یک از کشورهای یاد شده نیستیم زیرا پیامدهای منفی ناشی از آن کشور قطر را در برخواهد گرفت.'

عربستان، امارات، بحرین و مصر حدود سه هفته پیش، با متهم کردن دولت قطر به 'حمایت از تروریسم'، روابط سیاسی خود را با ‏آن کشور قطع کرده و این کشور را مورد تحریم اقتصادی قرار دادند.‏

مصر، عربستان، امارات و بحرین با ارایه فهرستی از درخواست هایشان به دوحه، پذیرش کامل آن را تنها شرط عادی سازی ‏روابط با قطر اعلام کرده بودند.‏

قطر این خواسته ها را بر خلاف حق حاکمیت ملی خود دانسته و رد کرده است.‏

تعطیلی شبکه تلویزیونی الجزیره قطر و قطع روابط با ایران از جمله این شرط ها بود.

منبع: ایرنا

ارسال نظر: