به بهانه حمله موشکی مقتدرانه سپاه پاسداران؛

از "مردی با آرزوهای دور برد" تا "فاتح قدس"

کدخبر: 2100339

به بهانه حمله مقتدارنه سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی به مواضع داعش و تروریست های تکفیری به سراغ کتاب‌هایی رفتیم که با موضوع شهید حسن تهرانی مقدم به چاپ رسیده است.

گروه فرهنگی « نسیم آنلاین »؛ سردار سرلشکر پاسدار شهید حسن تهرانی مقدم از بنیانگذاران اصلی صنایع موشکی جمهوری اسلامی ایران و بنیانگذار توپخانه و موشکی سپاه در دوران پر افتخار هشت سال دفاع مقدس، مسئول سازمان خودکفایی و تحقیقات صنعتی سپاه پاسداران، بود.

این شهید گرانقدر تقریباً 25 سال از عمر خود را در ایجاد و توسعه این بخش از توان دفاعی قرار داده بود و به عنوان پدر موشکی ایران لقب گرفت.

به بهانه حمله مقتدارنه سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی به مواضع داعش و تروریست های تکفیری به سراغ کتاب هایی رفتیم که با موضوع این شهید بزرگوار به چاپ رسیده است.

کتاب فاتح قدس

کتاب «فاتح قدس» به بررسی زندگی این شهید بزرگ از زبان خانواده (مادر، همسر، فرزندان، برادران)، همکاران و همرزمان و فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و برخی از چهره‌های ورزشی و فرهنگی کشورمان می‌پردازد .

تتبع فراوان نویسنده، گردآوری و تدوین نظرات از منظرهای مختلف، چینش منطقی، صفحه آرایی جذاب، عکس‌های فراوان از این شهید و زندگینامه و تصاویر شهدای جهاد خودکفایی سپاه از ویژگی‌های برجسته این کتاب خواندنی است .

چاپ اول کتاب «فاتح قدس» در 272 صفحه، قطع رقعی، دورنگ، تیراژ 1500 نسخه و قیمت 12هزار تومان منتشر شده است .

پاییز 63

پاییز 63» در قالب روایتی داستانی از خاطرات شهید حسن تهرانی مقدم و سال‌های حضور ایشان در سوریه و طی کردن دوره آموزشی موشک به چاپ رسید. این کتاب به قلم رضا قلی‌زاده و با پژوهش محمد حسن پیکانی تدوین و از سوی مرکز حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیروی هوافضای سپاه پاسداران با مشارکت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور انتشار یافت .

« پاییز 63» در بهار 91 با شمارگان 5000 نسخه منتشر شد و دارای اسناد و تصاویری از روزگار آوزش 13 نیروی ایرانی در سوریه است که در جریان این آموزش برای اولین بار با موشک‌های اسکاد بی و فراگ 7 آشنا می‌شوند. این کتاب نثری روان و جذاب با چاشنی‌های طنزآمیز دارد که بر جذابیت آن می‌افزاید. نکته مهم در متفاوت بودن این کتاب با مشابهان آن در این است که مقداری از حوادث و خاطرات تاریخی مطرح شده در این کتاب، در ایران و جبهه جنوب و مقدار دیگر وجذاب ترش در کشور سوریه در جریان آموزش نظامی رزمندگان موشکی ایران در دمشق اتفاق افتاده است .

مردی با آرزوهای دور برد

کتاب دیگری نیز به قلم فائزه غفار حدادی به نام «مردی با آروزهای دوربرد » در قالب خاطره به زندگی شهید حسن تهرانی مقدم پرداخته است که در قطع رقعی و 94 صفحه با شمارگان 3هزار نسخه و بهای 75 هزار ریال توسط نشر نیلوفران منتشر شده است .

کتاب حاضر، دربردارنده مستند نگاره‌هایی از زندگی شهید «حسن طهرانی‌مقدم » ، (1338 ـ1390) است.

در این کتاب بیوگرافی شهید به طور مستند، دوران نوجوانی و جوانی، شرکت در فعالیت‌های ضدّرژیم پهلوی، حضور فعّال ایشان در احداث هیئت‌های مختلف و فعالیت‌های مردمی بیان شده است.

همچنین، فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و مبارزاتی ایشان در کمیته انقلاب، جهاد سازندگی و حضور فعّال و حماسه آفرین شهید در جنگ و عملیات‌های مختلف جنگ تحمیلی به طور مختصر بازگو شده است.

همچنین در بخش‌هایی از اثر، سجایای اخلاقی، اهداف خداپسندانه، دلاوری‌ها و رشادت‌های شهید و نحوه شهادت ایشان و حضور مقام معظم رهبری در مراسم تشییع ایشان و تأثیر شهادت ایشان بر مردم تهران و خانواده ایشان به تصویر کشیده شده است. کتاب، با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و ارائه الگویی مناسب به نسل جوان و نشان دادن رشادت‌ها و فدارکای‌های شهیدان ایران تهیه شده است ."

ستارگان راه روشن

این کتاب توسط نشر نیلوفران و با نویسندگی عبدالرضا سالمی نژاد و محسن کریمی به چاپ رسیده است.

رسیدن کشور به قله اقتدار در صنعت موشکی اگرچه فراز و نشیب‌های فراوانی را در پی داشت و کوشش‌ها، تلاش‌ها و تحمل سختی‌های گوناگونی را می‌طلبید، اما منجر به چند حادثه غم‌انگیز در مسیر پیشرفت نیز شد که مهم‌ترین آن شهادت پدر موشکی ایران، سردار حسن طهرانی مقدم به همراه 38 تن از مهندسین و کارکنان این صنعت بر اثر انفجاری مهیب بود. مجموعه پیش‌ رو دربردارنده زندگی، خاطرات و وصایای شهدای علم و فناوری است که مسیر پراقتدر کشور را به روی موشک‌های راهبردی باز کردند و زمینه‌های ساخت و پرتاب انواع ماهواره‌ها را در فضا فراهم آوردند.

ارسال نظر: