رئیس هیات مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

برنامه رساندن سهم ایران از کشتیرانی در دریای خزر به ۵۰ درصد محقق نشد!

کدخبر: 2098762

مسعود پل مه گفت که قسمت اعظم کشتی‌های تحت پرچم کشور، یعنی کشتی‌های غیرکنواسیون، شناورهایی هستند با ظرفیت پایین با ساختار فلزی و ابعاد کوچک که عمر آنها بیش از ۱۵سال است.

گروه اقتصادی «نسیم آنلاین»- رئیس هیات مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته تایید کرد که برنامه رساندن سهم ایران از کشتیرانی در دریای خزر به 50 درصد تا پایان برنامه پنجم توسعه محقق نشد.

سهم کشتیرانی ایران از حجم مبادلات دریای خزر 30 درصدبوده که باید تاپایان برنامه پنجم توسعه به 50 درصد می رسید.

"مسعود پل مه" درگفتگو با «نسیم آنلاین» ، اذعان داشت که در عدم دستیابی سهم کشتیرانی ایران در دریای خزر نمی‌توان شخص خاصی را مسئول دانست. وی عدم تحقق این برنامه را ناشی از بروز عواملی چون کاهش روزافزون ایران از سهم ترانزیت در خزر و افت شدید واردات کالا از کشورهای شمالی دریای خزر برشمرد.

به گفته پل مه، هم اکنون حوزه آبخور بنادر در دریای خزر در بهترین حالت به شش متر می‌رسد که در اینصورت، پهلوگیری کشتی‌های با تناژ 5 هزار تن میسر می‌شود، بنابراین یکی دیگراز چالش‌های مهم کشورهای حاشیه دریای خزر پایین بودن آبخور بنادر است و ادامه داد که حضور کشتی های بزرگ به دلیل پایین بودن آبخور و فقدان توجیه اقتصادی، بدون سوبسید صرفه اقتصادی ندارد.

رئیس هیات مدیره انجمن کشتیرانی وخدمات وابسته درعین حال تصریح کردکه با توجه به محدودیت جغرافیایی دریای خزر،گسترش ناوگان این فاقد توجیه اقتصادی است.

وی، گفت که ظرف مدت سه سال آینده طرح های پتروشیمی در شرق دریای خزر به بهر برداری می رسند که 80 درصد اولویت آن صادرات بوده ، از این رو سهم حمل و نقل دریایی درخزر فعالتر خواهد شد.

پل مه خبرداد که قزاقستان در حال انعقاد قراردادسالانه 20 میلیون تن گندم به کشور عربستان بوده که ازمسیردریایی ایران عبور خواهد کرد،بنابراین کشتیرانی خزر درحال کسب آمادگی های لازم است.

رئیس هیات مدیره انجمن کشتیرانی وخدمات وابسته، با اشاره به عمرناوگان کشتیرانی کشور، کشتی های موجود در کشور را به دو دسته کنواسیون و غیرکنوانسیون دار تقسیم بندی کرد و گفت که قسمت اعظم کشتی های تحت پرچم کشور،یعنی کشتی های غیرکنواسیون، شناورهایی هستند با ظرفیت پایین با ساختار فلزی و ابعاد کوچک که عمرآنها بیش از 15سال است.

به گفته وی، به دلیل تحریم های بین المللی در این سال ها،نوسازی ناوگان دریایی ایران به تعویق افتاد هر چند که شناورها باید تا 30 سال عمرخود فعالیت کنند.

پل مه، در بخش دیگر اظهارات خود به کسب درآمد از محل حمل و نقل دریایی در کشور اشاره داشت و اظهارکرد که بیش از 90 درصد واردات و صادرات کشور از طریق حمل و نقل دریایی صورت می پذیردکه برآورد می شود با حمل سالانه 2 میلیون کانتینر با درآمد هرکانتینر یک هزار دلار، درآمد شبکه کشتیرانی از این محل سالانه حدود دو میلیارد دلار است.

گفته می شود که کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با 152 شناور سالانه می‌تواند بیش از 120 هزار کانتینر و 5 میلیون تن کالاهای فله‌ای را در جهان جابه‌جا کند و بزرگترین ناوگان کشتیرانی خاورمیانه است.

ارسال نظر: