قاضی سراج خبر داد:

ایجاد بیش از ۴۰۰ هزار زمینه اشتغال برای پناه‌جویان افغانی/ صدور ۶۵۰ کارت آمایش

کدخبر: 2090156

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: صدور کارت‌های آمایش برای بیش از ۶۵۰ هزار تن و ایجاد زمینه اشتغال برای بیش از ٤٠٠ هزار تن از پناه جویان افغانی از جمله اقدامات ایران در برخورد با مهاجران است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، قاضی سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور در چهارمین نشست بین‌المللی نهادهای آمبودزمانی که با حضور سی و پنج کشور از قاره‌های مختلف در آنکارا پایتخت ترکیه برگزار شد؛ با تشریح عملکرد کشورمان برای پذیرش مهاجران و پناه‌جویان کشور افغانستان و کشورهای دیگر؛ برنامه‌های اجرا شده برای این جمعیت گسترده را در چهار حوزه سلامت، آموزش، خدمات اداری و امور فرهنگی بیان کرد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور سیاست‌های کشورمان در مورد پناه‌جویان و مهاجران را برشمرد و در خصوص حقوق بشر اسلامی که به پشتوانه آیات قرآنی و کلام و سیره پیامبر اسلام (ص)، برای عموم بشریت تبیین شده است، گفت: تمامی تعالیم دینی این حقیقت را که همه انسان‌ها از ریشه واحدی هستند مورد تأکید قرار داده است (یا ایها الناس انا خلقناکم من ذکر و انثی و جعلناکم شعوبا و قبائل لتعارفوا ان اکرمکم عند الله اتقیکم: حجرات / ١٣،‌ای مردمان ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را در تیره‌های بزرگ و کوچک قرار دادیم تا یکدیگر را بهتر بشناسید پس به درستی که والاترین شما نزد خداوند باتقواترین شماست.) و انسان‌ها را به عنوان موجوداتی مساوی در خلقت و در حقوق به حسن سلوک و یاری یکدیگر در صحنه‌های مشکل زندگی فرامی‌خواند. (الناس سواسیط کاسنان المشط: پیامبر اسلام / مردمان مانند دانه‌های شانه با یکدیگر برابرند).

سراج در ادامه گفت: بر پایه آن چه بیان شد، عملکرد جمهوری اسلامی ایران در صحنه‌های گوناگون از این دست به‌ویژه در پذیرش مهاجران و پناه جویان افغانی در قالب برنامه‌ای منظم، در چهار حوزه سلامت، آموزش، خدمات اداری و امور فرهنگی، ساماندهی شد.

وی تصریح کرد: در حوزه سلامت، علاوه بر تحت پوشش بیمه‌ای قرار دادن تمامی پناهندگان در قالب بیمه سلامت، واکسیناسیون گسترده و رایگان آن‌ها، ارایه خدمات کلینیکی و پاراکلینیکی به بیش از ٣ هزار تن دارای بیماری‌های خاص مانند هموفیلی، سرطان، تالاسمی، تأمین هزینه جراحی‌های پیچیده و گران‌قیمت و ارایه خدمات توان‌بخشی به کودکان معلول افغانستانی، پیگیری‌های لازم برای جذب منابع بین‌المللی در این زمینه نیز انجام شد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور بیان داشت: در حوزه آموزش، فراهم آوردن زمینه تحصیل رایگان برای ٤١٠ هزار دانش آموز افغانی، ارایه آموزش‌های مهارتی به بیش از ١٢ هزار تن، فراهم کردن امکانات سوادآموزی بزرگ‌سالان برای نزدیک به ٧٠٠ هزار تن و استفاده از خدمات (ان. جی. اُ) NGO‌ها به منظور افزایش آگاهی افراد از حقوق خویش، بخش کوچکی از فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران در این حوزه است.

وی گفت: در زمینه خدمات اداری، صدور کارت‌های آمایش برای بیش از ٦٥٠ هزار تن و ایجاد زمینه اشتغال برای بیش از ٤٠٠ هزار تن و رسیدگی به تقاضاهای تابعیت و ارایه خدمات مختلف اداری به پناه‌جویان افغانستانی، از جمله افتخارات جمهوری اسلامی ایران در برخورد با مهاجران و پناه‌جویان است.

سراج بیان داشت: در حوزه امور فرهنگی و ورزشی، طراحی برنامه‌ای تفریحی ـ. فرهنگی از جمله سفرهای زیارتی، برگزاری همایش‌های فرهنگی، ساماندهی امور ورزشی و ایجاد تیم‌های ورزشی به ویژه ٣٠٠ تیم فوتبال و فوتسال، بخشی از فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی برای بهتر زیستن پناه‌جویان افغانستانی در ایران است.

در این جا باید اشاره کنم که به دلیل بحرانی بودن اوضاع منطقه‌ای و در جریان بودن جنگ‌های دیگری در کشورهای همسایه ایران، برنامه‌ریزی‌های مشابهی برای پذیرش و پذیرایی از پناه‌جویان و مهاجران این کشور‌ها در دست تهیه و اجراست.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در خاتمه گفت: ما تلاش کرده‌ایم تا کمتر سخن بگوییم و بیشتر در میدان عمل به فعالیت بپردازیم. ما واژه‌های هورایی را به اقدامات و فعالیت‌های هورایی تبدیل کرده‌ایم و از کمک به همنوعان خود و تلاش برای رفع تهدید و ترس و ایجاد محیطی امن برای آن‌ها، افتخار می‌کنیم و آماده تبادل تجربه‌های خود در این زمینه با دیگران هستیم.

ارسال نظر: