بررسی وضعیت میدانی جبهه شمالی سوریه در گزارش «نسیم آنلاین»؛

ارتش و مقاومت در تقابل با مهندسی ترکیه‌ و داعش برای جبهه شمالی

کدخبر: 2089125

خبر ورود ارتش ترکیه به الباب در شرایطی منتشر شد که ارتش سوریه و نیروهای مقاومت با پیشروی در دو محور "تادف" و "دیرحافر" توانستند مناطق قابل توجهی از شرق حلب را آزاد کنند. کارشناسان معتقدند هدف ارتش سوریه از رسیدن به سرزمین‌های اطراف فرات مسدود کردن پیشروی متجاوزان ترک به سوی "الرقه" است.

گروه سیاسی « نسیم آنلاین» :: در حالی ارتش ترکیه به همراه تروریست‌های ارتش آزاد بعد از یک ماه درگیری و شکست‌های مفتضحانه در شمال سوریه وارد الباب شدند که خبرهای ضد و نقیضی از این عملیات در رسانه‌ها در حال دست به دست شدن است. ارتش عربی سوریه و نیروهای مقاومت نیز همزمان با حملات ارتش ترکیه به "الباب"، تعریض خط شرقی حلب را در دستور کار قرار داده و سلسله عملیات‌هایی را برای آزادسازی دو شهرک دیر حافر و مسکنه کلید زدند.

از روز گذشته خبرهایی مبنی‌بر ورود ارتش ترکیه و پیاده نظام تروریست این ارتش به شهر "الباب" مخابره شد. خبرهایی که نشان می‌دهد تروریست‌های داعشی با توجه به عدم توانایی ارتش ترکیه در تصرف "الباب" طی اقدامی پر ابهام این شهر را به آنها تحویل داده و با تخلیه مناطق "قباسین" و "بزاعه" نیروهای خود را در منطقه "تادف" مستقر کردند.

در این بین نیروهای ارتش سوریه با حرکت در دو محور، تاکتیک‌های خود را برای مقابله با ارتش متجاوز ترکیه و تروریستهای تکفیری آغاز کرده و با آزادسازی تعدادی از مناطق اهداف خود را دنبال می‌کنند. در محور اول نیروهای ارتش و مقاومت توانستند با تصرف مناطق "ابو طلطل" و "عویشه" خود را به جنوب شهر "تادف" رسانده و در آنجا موضعی جدی در برابر داعش و متجاوزان ترک اتخاذ کنند.

همچنین بخش دیگری از نیروهای ارتش با ادامه پیشروی در مناطق شرقی "فرودگاه کویرس" علاوه‌بر افزایش ضریب امنیتی فرودگاه و مناطق حاشیه‌ای آن پیشروی‌هایی را تا منطقه "رسم الحرمل الامام" داشتند. در واقع با تثبیت این منطقه نیروهای ارتش و مقاومت فاصله‌‎ای قریب به شش کیلومتر تا شهرک "دیر حافر" در پیش دارند.

کارشناسان مسائل نظامی معتقدند هدف ارتش سوریه از پیشروی در این منطقه رسیدن به سرزمین‌های اطراف رودخانه فرات و الحاق دو منطقه مذکور با هدف مسدود کردن پیشروی متجاوزان ترک و متحدانشان به سوی "الرقه" است.

از سوی دیگر پیروزی های اخیر ارتش سوریه با قطع راه‌های کمک رسانی و تسلط بر مسافت 16 کیلومتری از مسیر مواصلاتی بین الباب و حلب نشان داد که تنها قدرت قادر به مبارزه جدی با داعش، ارتش سوریه است.

به اعتقاد برخی کارشناسان مسائل بین‌الملل با خروج تروریست‌ها از الباب می‌توان منتظر شکست آنها در شهر تادف هم بود و با توجه به پیشروی ارتش سوریه در این مناطق و فاصله چند کیلومتری باقیمانده تا شهرک "دیرحافر" می‌توان جنوب شرق حلب را از لحاظ موقعیت نظامی از این پس منطقه امن دانست.

بر اساس گزارش‌های موجود در طول این سلسله عملیات‌های ارتش سوریه و نیروهای مقاومت در شرق حلب که از یک ماه پیش آغاز شده است وسعتی بالغ بر ۲۵۰ کیلومتر مربع از مناطق اشغالی شرق حلب از کنترل تروریست‌های تکفیری داعش خارج و به دامان سوریه بازگشته است. نکته قابل توجه در این پیشروی‌ها تلفات و خسارت‌های ناچیز وارد شده به سازمان رزم عمل کننده و پاکسازی صدها خاکریز و میدان موانع موجود و افزایش ضریب امنیت شهرک صنعتی شیخ نجار است.

اما در این بین موضوعی که نباید از آن غافل ماند مسئله حضور ترک‌ها و اشغال بخش قابل توجهی از خاک سوریه توسط تروریست‌های تحت حمایت آنهاست. ارتش اشغالگر و متجاوز ترکیه در آخرین گزارشی که از ورود خود به سوریه منتشر کرده، به اشغال 1880 کیلومتر مربع از خاک این کشور اذعان کرده است.

ترک‌ها در حالی وارد سوریه شده و با داعش جنگیدند که دستکم داعش تا پشت دروازه‌های الباب قصدی برای نبرد با آنها نداشت و همه مناطقی که به تصرف آنها درآمد نمایشی بیش نبوده است. مهمترین دلیل که برای صحت این مدعا می‌توان آورد شکست‌های پی‌در‌پی و سلسله وار ارتش ترکیه در پشت دروازه‌‌های الباب است.

در شرایطی که مطمئنا استفاده از الباب برای چانه زنی سیاسی و نمایندگی آنکارا از تروریست‌های بین‌المللی در مذاکرات آینده مدنظر دولت مردان ترکیه است اما بدون شک دیر یا زود ترک‌ها به دلیل آنکه اجازه دولت مرکزی سوریه را برای ورود به خاک این کشور نگرفته‌اند باید آنچه را اشغال کرده‌اند دو دستی به دمشق واگذار کرده و از مناطق اشغالی خارج شوند که این امر مستلزم زمان است.

از سوی دیگر برخی کارشناسان مسائل نظامی به چند دلیل از جمله اهمیت جاده حلب - رقه، خط لوله آب و پایگاه هوایی "الجراح" پیشروی ارتش در محور شرق حلب را به سوی رقه پیش‌بینی می‌کنند.

در خصوص فرودگاه الجراح هم باید گفت که این پایگاه نظامی بر سر مسیر خط لوله تأمین آب حلب واقع شده است. این فرودگاه نظامی در سال 2013 بدست داعش و ارتش آزاد سقوط کرد و چند جنگنده غیر قابل استفاده هم بدست آنها افتاد که تاکنون موفق به استفاده از آنها نشدند.

ارتش سوریه و نیروهای مقاومت اکنون با پیشروی‌های خود در شرق حلب علاوه بر مسدود کردن مسیر پیشروی اشغالگران ترک توانسته‌اند مناطق قابل توجهی را از اشغال داعش خارج و آزاد کنند. این در شرایطی است که برخلاف تبلیغات رسانه‌ای و عملیات روانی دولت آنکارا مبنی بر قرار داشتن در وضعیت برتر نسبت به دولت و ارتش سوریه باید گفت که برخلاف تصور آنها نیروی حاکم بر میدان عملیاتی سوریه ارتش قانونی کشور سوریه است.

ارسال نظر: