وزیر نیرو در جلسه شورای اداری استان خوزستان:

دولت هیچ طرح انتقال آبی را انجام نداد/ نیازهای اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در خوزستان تامین شد

کدخبر: 2088900

وزیر نیرو با بیان اینکه دولت یازدهم هیچ طرح انتقال آبی را انجام نداده است گفت: تمام نیازهای اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری در این استان تامین شده است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: حمید چیت‌چیان عصر امروز در جلسه شورای اداری استان خوزستان با اشاره به مشکلات حاصل از ریزگردها و تلاش‌های دولت برای رفع آن در این استان اظهار کرد: وزارت نیرو در مساله ریزگردها نقش پشتیبانی را دارد و کار آن تامین کردن آب برای علاج بخشی به این مساله است.

وی با بیان اینکه این وزارتخانه تامین حق‌آب تالاب هورالعظیم و شادگان را انجام داد افزود: قبل از دولت یازدهم هیچ طرحی برای مقابله با ریزگردها وجود نداشت و این طرح برای نخستین بار در دولت تدبیر و امید انجام می‌شود.

وزیر نیرو با اشاره به حق‌آبه 900 میلیون متر مکعبی به صورت سالانه برای تالاب هورالعظیم تصریح کرد: تصاویر ماهواره‌ای گویای تلاش‌های صورت گرفته در حوزه احیای تالاب‌ها در چهار سال گذشته تاکنون است و در سال جاری یک میلیارد و 3500 میلیون مترمکعب آب در این تالاب رها شد.

چیت‌چیان با اشاره به اینکه تاکنون 70 درصد از هورالعظیم آبگیری شده است گفت: تلاش ما بر این است تا وضعیت این تالاب با حالت گذشته بازگردانده شود.

وی با اشاره به اینکه رودخانه مارون و جراحی عمده آب تالاب شادگان را فراهم می‌کرد و برای آن 2 میلیارد و 200 میلیون مترمکعب آورده داشت خاطرنشان کرد: اینک 750 میلیون مترمکعب آب وجود دارد که برای مصارف شرب بوده و نمی‌توان از آن برای احیا استفاده کرد.

چیت‌چیان با بیان اینکه مراتع 50 درصد از مناطق مستعد گرد و خاک هستند و برای نهال‌کاری نیز باید قاب آن را وزارت نیرو تامین کند عنوان کرد: تمام نیازهای اجرای طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری در این استان تامین شده است و بیشتر از کانال‌های تمام کشور در خوزستان کار انجام خواهد شد.

وی اقدام وزارت جهاد کشاورزی برای طرح 550 هزار هکتاری را بی‌نظیر خواند و ادامه داد: اقدامات برای احداث دو سد در مناطق مارد و بهمنشیر صورت گرفت و تامین آب اعتبار آن انجام شد.

چیت‌چیان با بیان اینکه ورود آب دریا به بهمنشیر متوقف خواهد شد و کل آن به آب شیرین تبدیل می‌شود ابراز امیدواری کرد که نخلستان‌های خرمشهر و آبادان در طی انجام این طرح احیا شود.

وی با بیان اینکه در این دولت هیچ انتقال آبی صورت نگرفته ادامه داد: از 20 سال پیش تاکنون در دولت‌های قبل یک انتقال صورت گرفته که آن‌هم برای تامین آب شرب در چند استان مرکزی بوده است.

چیت‌چیان با بیان اینکه طرح‌های انتقال آب به بیش از 20 سال پیش در کشور باز می‌گردد که کمتر از یک میلیارد متر مکعب آب از بود خاطرنشان کرد: طرح انتقال آب برای مصارف آشامیدنی است که مطالعات آن در حال انجام شدن است.

وی با بیان اینکه بارش‌ها در شرق خوزستان تا سه هفته پیش در حد صفر بوده است افزود: امیدواریم در بارش‌های اخیر زمین نمناک شود همچنین وزارت نیرو آمادگی تامین آب مقابله با ریزگردها را دارد.

چیت‌چیان در پایان با بیان اینکه کار بازیابی شبکه برق در خوزستان سریع‌تر از کشورهای دیگر صورت گرفت اظهار کرد: اقداماتی که برای شست‌و‌شوی شبکه در خوزستان صورت گرفت بی‌نظیر بوده است.

ارسال نظر: