گفتگوی «نسیم آنلاین» با مجتبی اسپنانی، کارگردان فیلم "امضاء دوم":

فیلمسازی که به استعاره مسلط‌ است؛ در سینمای دینی موفق‌تر خواهد بود

کدخبر: 2083689

مجتبی اسپنانی، کارگردان فیلم "امضاء دوم" که فیلمش در جشنواره رویش اکران شد، گفت: فیلمسازی که به استعاره مسلط‌ است؛ در سینمای دینی موفق‌تر خواهد بود

به گزارش خبرنگار « نسیم آنلاین »، جشنواره فیلم رویش، دو روز است که کار خود را در مشهد آغاز کرده است.

متن ذیل، مصاحبه « نسیم آنلاین » با مجتبی اسپنانی، کارگردان فیلم "امضاء دوم" یکی از کارگردانان حاضر در این جشنواره است:

به نظرتان چطور می‌توان مضامین دینی را در فیلم کوتاه نمایش داد؟

سوال سختی است. واقعیت امر این است که ما منابع دینی غنی و وسیعی داریم که برای اقتباس مناسب هستند. همچنین ما در جامعه‌ای دینی زندگی می‌کنیم و زندگی ما با دین آمیخته است؛ بنابراین حتی از تجربیات روزمره هم می‌توان در ساخت یک فیلم دینی استفاده نمود. به بیان دیگر، تجربه‌ زیستی ما آمیخته به آموزه‌های دینی می‌باشد؛ اما باید مراقب بود، چون این موضوعات در سینما می‌تواند تبدیل به شعار گردد. موضوعاتی مثل گذشت، ایثار و فداکاری ممکن است تجربه‌ زیستی خود فرد باشد، اما در فیلم تبدیل به شعار می‌شود. این موضوع شمشیر دولبه است. در نتیجه می‌خواهم بگویم موضوعات دینی را خیلی ساده می‌شود پیدا کرد، اما خیلی سخت می‌توان درباره آنها فیلم ساخت. این موضوع در فیلم کوتاه سخت‌تر هم می‌شود؛ چرا که در فیلم کوتاه؛ ایجاز خیلی مهم است. من فکر می‌کنم فیلمسازانی که به استعاره و ایجاز مسلط‌تر هستند در سینمای دینی موفق‌تر عمل می‌کنند.

فکر می‌کنید برای پرهیز از تکرار موضوع و فرار از کلیشه‌های رایج سینمای دینی چه تمهیداتی را باید در پیش گرفت؟

برای ساخت فیلم باید در اجرا، یعنی پس از نوشتن فیلمنامه به استانداردهایی توجه نمود. در فیلمنامه‌نویسی نیز باید با توجه به قواعد فیلم کوتاه فیلمنامه نوشت. یکی از این انگاره‌ها، ایجاز است. طبیعتا هر چه شما غیرمستقیم‌تر مسئله‌ خود را بیان کنید تاثیرگذاری آن نیز بیشتر می گردد. بنابراین باید فیلمسازان خلاق باشند. خلاقیت می تواند راهگشا باشد.

چطور شد که به سراغ سوژه و موضوع فیلم «امضاء دوم» رفتید؟

من فیلم را با توجه به شرایطی که در آن قرار گرفته بودم، سفارش گرفتم. مسئله شخصیت فیلم در این داستان، چکی است که باید امضاء بشود تا مشکل و گرفتاری‌اش حل شود؛ اما در موقعیتی قرار می‌گیرد که آن موقعیت می‌تواند برای من یا شما نیز اتفاق بیفتد. این را هم اضافه کنم که شخصیت قصه‌ ما، فردی طلبه است که هنوز معمم نشده است. حالا او با توجه به این موقعیتی که در آن قرار گرفته‌، باید انتخاب کند.

ارسال نظر: