میشل عون در گفتگو با شبکه العربیه:

اراضی سوریه سوری باقی خواهد ماند/ بحران سوریه فقط از طریق سیاسی حل می‌شود

کدخبر: 2082746

رئیس جمهور لبنان در گفتگو با شبکه العربیه تأکید کرد بحران سوریه فقط از طریق سیاسی حل می‌شود و یادآور شد که اراضی سوریه، سوری باقی می‌ماند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: "میشل عون" رئیس جمهور لبنان در گفت‌وگو با شبکه خبری «العربیه»،‌ موضوعات مختلفی مانند قرارداد طائف، بحران سوریه و وضعیت آوارگان این کشور در سوریه را بررسی کرد.

میشل عون به «ترکی الدخیل» مجری سعودی گفت از بخش‌های سیاسی قرارداد طائف [قرارداد 1989طائف که به جنگ داخلی 15 ساله لبنان پایان داد] ناراضی نبودیم اما بخشی از بندهای آن اجرا نشده که لازم است اجرا شود.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص موضع لبنان در خصوص بحران‌های منطقه تأکید کرد که لبنان در اختلافات کشورهای عربی با همدیگر بی‌طرف است و افزود: کشورهای عربی برادر هستند و اگر دو برادر با هم درگیر شوند باید برادر سوم بی‌طرف باشد و طرف کسی را نگیرد.

ترکی الدخیل مجری العربیه با اشاره ضمنی به حزب الله و سلاح این حزب گفت: فکر نمی‌کنید وجود سلاح در دست یکی از طرف‌های لبنانی مانع ایجاد صلح در این کشور مانع باشد؟

میشل عون در پاسخ به این سوال گفت: ما از مقاومت حمایت کردیم تا زمانی که استفاده از این سلاح در برابر تروریست‌ها و بیرون از لبنان باشد ایرادی ندارد...سلاح زمانی از لبنان به سوریه فرستاده شد که دولت هنوز تشکیل نشده و درگیری‌های مسلحانه در مرزهای سوریه و لبنان صورت گرفته بود... وارد عمل شدن حزب الله در سوریه در شرایط دقیقی رخ داد چون دولت توان مقابله با این مسأله را نداشت.

عون در ادامه گفت: مقاومت نقشی در داخل لبنان ندارد، نقش آن به بحران‌های منطقه محدود شده است که آمریکا، روسیه، ایران و عربستان هم در آن وارد شده‌اند.

وی در خصوص آوارگان سوری نیز گفت اراضی سوریه قطعا سوری باقی می‌مانند و اگر بحران سوریه تمام شد و ثبات در کشور ایجاد شد آوارگان سوری هم به کشورشان باز می‌گردند.

رئیس جمهور لبنان گفت بحران سوریه فقط به صورت سیاسی حل می‌شود نمی‌توان به صورت نظامی به این بحران پایان داد طرف‌های خارجی این جنگ را تغذیه خواهند کرد و همیشه گروه‌های داوطلبی هستند که آتش جنگ را شعله‌ور کنند.

عون در پاسخ به سوال الدخیل مبنی بر اینکه لبنان فکر می‌کند در صورت ایجاد توافقی در سوریه به سود کدام طرف خواهد بود گفت: همیشه راهکار سیاسی یعنی توافق و معامله.

وی در خصوص مبارزه با تروریسم هم گفت بدون شک باید با تروریسم مبارزه کنیم و با افزایش قدرت ارتش با سلاح‌های پیشرفته و تبادل اطلاعات با کشورهای دوست می‌توان با تروریسم مقابله پیشگیرانه کرد.

وی با اشاره تنوع مذهبی موجود در لبنان گفت این مسأله لبنان را بی‌نیاز می‌کند در حالی که اگر این تنوع وجود نداشت لبنان دچار کاستی می‌شد.

وی شایعات مطرح شده در خصوص اینکه قانون نفت لبنان یکی از پیش‌شرط‌های مربوط به توافق ریاست جمهوری بوده را رد کرد و گفت این قانون در مجلس قبلی بررسی شده بود.

عون تأکید کرد که لبنان موفق شده تا جایی که می‌تواند خود را حفظ کند اما چیزی که کشورهای عربی از نجات آن عاجر بوده‌اند و بدون شک می‌توان آن را یک هرج و مرج واقعی توصیف کرد.

وی با اشاره به تحولات کشورهای عربی و هرج و مرج خواندن آن گفت زمانی کاندولیزا رایس به لبنان سفر کرده بود و نسبت به وقوع این حوادث هشدار داده بود.

ارسال نظر: