علی شریفی

مدیریت عظیمی که مرحوم هاشمی را تا آخر برای نظام حفظ کرد

کدخبر: 2082651

علی‌رغم همه فراز و فرودهای منحصر به آیت‌الله هاشمی در حدود شصت سال عمر سیاسی و در شرایطی که بیم آن می‌رفت که وسوسه‌خناسان ایشان را به طور کامل از قطار انقلاب پیاده کند اما بحمدالله این هدف شوم رخ نداد و یار دیرین امام و رهبری تا لحظه آخر در درون نظام تعریف شد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، علی شریفی دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی در یادداشتی نوشت:

بدون شک تاریخ سیاسی جمهوری اسلامی ایران بعد از رحلت حضرت امام خمینی (ره) تا به امروز خبر درگذشتی مهمتر از درگذشت آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی نداشته است. من هم از شنیدن این خبر مثل همه ناراحت شدم ولی جدای از اندوه فقدان یک شخصیت بزرگ، می‌شود از زاویه دیگری هم به این واقعه نگریست که اتفاقا جای خوشحالی و شکر دارد. از این جهت که ایشان علیرغم همه فراز و فرودهای منحصر به فردشان در حدود شصت سال عمر سیاسی و در شرایطی که بیم آن می‌رفت که وسوسه‌خناسان ایشان را به طور کامل از قطار انقلاب پیاده کند اما بحمدالله این هدف شوم رخ نداد و یار دیرین امام و رهبری تا لحظه آخر در درون نظام تعریف شد. کما اینکه تا روز آخر مسئولیت‌های مهم ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضویت در مجلس خبرگان رهبری را به دوش کشید. شاید بیان این نکته در مقام سخن ساده به نظر برسد اما تامل و تعمق می‌تواند به ما نشان دهد که چه مدیریت عظیمی در پس این ماجرا بوده که توانسته است با این همه حواشی و نوسانات، مرحوم هاشمی رفسنجانی را تا آخر برای نظام حفظ کند. قطعا این نیست به جز مدیریت الهی و بی نظیر حضرت امام خامنه‌ای (مد ظله العالی) که قاطعانه میگویم احدی جز ایشان نمی‌توانست این هنر بزرگ را انجام دهد.

مع الوصف روز 19 دی ماه سال 1395 آغازی شد بر پایان عمر شخصیتی که به اذعان خیلی ها با همه خیر و شری که از قبل او به نظام و انقلاب رسید، مرد شماره دو نظام بود. مردی که در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و تعریف مفاهیمی چون عدالت اجتماعی و نحوه ایجاد آن از ابتدا نظرات خاص خود را داشت. نظراتی که خصوصا در سالهای پایانی عمرش مورد انتقاد جدی بسیاری از نخبگان انقلابی بود.

هرچند تا روز قبل که ایشان در قید حیات بودند ملاک ما برای قضاوت، حال فعلی این شخصیت برجسته بود اما بدیهی است امروز که دیگر هاشمی رفسنجانی در این دنیا نیست باید کل طول عمر سیاسی ایشان ورد مداقه و تحلیل قرار گیرد تا بتوانیم قضاوت جامع و منصفانه ای برای ثبت در تاریخ، ارائه کنیم.

به عقیده نگارنده عمر سیاسی مرحوم هاشمی رفسنجانی باید به 5 دوره تقسیم شده و هر دوره به طور مجزا تجزیه و تحلیل شود. این پنج دوره عبارتند از:

1. هاشمی از شروع نهضت امام خمینی تا پیروزی انقلاب اسلامی (1341 تا 1357) 2. هاشمی از پیروزی انقلاب تا پایان عمر مبارک حضرت امام 3. هاشمی در دوران ریاست جمهوری ( 1368 تا 1376) 4. هاشمی بعد از ریاست جمهوری تا فتنه 88 5. هاشمی بعد از فتنه 88 تا پایان عمر.

همانگونه که در ابتدا هم عرض کردم لازم است هر کدام از این مقاطع به طور مجزا مورد بررسی قرار گرفته و جمع بندی شود. قطعا در این وجیزه فرصت پرداختن به این مقاطع نیست بلکه صرفا فتح بابی بود برای آغاز بررسی این شخصیت بی نظیر.

رحمت خدا بر او باد.

ارسال نظر: