موصل از سقوط تا آزادسازی در گزارش «نسیم آنلاین»؛

نتیجه عملیات موصل، تعیین تکلیف نهایی داعش در عراق است

کدخبر: 2069488

یکی از مسئولان اعلام مقاومت در عراق با اشاره به چگونگی آزادسازی موصل و نقش قدرت هادر آن اظهار داشت: واشنگتن و متحدان اروپایی در سقوط عراق نقش داشتند نه در مبارزه با داعش و تروریسم تکفیری. آزادسازی موصل و نابودی داعش در عراق محصول اقدام و اتحاد یک پارچه مردم این کشور است.

گروه سیاسی « نسیم آنلاین »:: با شروع بحران سوریه و اشغال بخش‌های قابل توجهی در شرق و شمال شرق این کشور از سوی داعش، مرزهای کشور همسایه یعنی عراق مورد تهدید جدی قرار گرفت و با اجرای فاز دوم طرحی که سال ها قبل توسط سرویس های اطلاعاتی و امنیتی غرب بسترسازی شده بود، آتش جنگ در سوریه به عراق کشانده شد. طرحی که قرار بود در نهایت با اشغال و تجزیه کشور عراق، چالش و تهدیدی بسیار جدی برای جمهوری اسلامی در منطقه باشد.

بر همین اساس و پس از آغاز عملیات های داعش در آوریل 2013 در فاصله‌ای قریب به یک سال سومین شهر بزرگ کشور عراق با جمعیتی در حدود یک میلیون نفر که در 504 کیلومتری شمال بغداد قرار دارد به اشغال عناصر مسلح این گروه تروریستی درآمد.

بعد از ورود داعش به عراق و سقوط استان الانبار و نینوا و تسلط این گروه تروریستی بر شهر هایی چون الرمادی و فلوجه، توجه این گروهک تروریستی به موصل جلب شد، شهری که از گذشته به عنوان مقر بعثی های عراق شناخته می شد. ژوئن 2014 خبر تسلط داعش بر موصل و سقوط سومین شهر بزرگ عراق در صدر اخبار رسانه های جهان قرار گرفت.ش هری که به عنوان پایتخت دوم تروریست های داعشی در خاورمیانه مطرح شد و روایت های مختلفی از چگونگی اشغال و سقوط این شهر از دوسوی طرف درگیری عنوان شد.

اما امروز با گذشت قریب به سه سال، موصل که یکی از مهمترین مراکز نفتی عراق به شمار می آید در آستانه آزادی توسط نیروهای مقاومت، حشد الشعبی و ارتش عراق قرار گرفته است.

از این رو خبرنگار « نسیم آنلاین » در عراق، در گفتگو با "ابوزینب" از مسئولان اعلام الحربی و تبلیغات مقاومت ؛ در خصوص شرایط میدانی آزاد سازی موصل و حاشیه های سیاسی این عملیات اطلاعاتی کسب کرد که نشان می‌دهد عملیات آزاد سازی موصل میتواند تیر خلاص به پیکر تروریسم تکفیری در عراق باشد و بعد از آزادسازی این شهر باید منتظر تغییر و تحولی چشمگیر در حوزه مبارزه با تروریسم تکفیری در سوریه بود.

به گفته ابو زینب داعشی‌ها بعد از اشغال بخش های مختلف سوریه با سه هدف الرمادی، فلوجه و موصل وارد عراق شدند. او معتقد است که برخلاف برخی اظهار نظرهایی که می‌گوید تکفیری‌ها به یک‌باره در عراق ظهور کردند، این ورود از 10 سال قبل برنامه ریزی شده بوده است.

این عضو اعلام مقاومت با اشاره به بستر سازی 10 ساله برای ظهور تروریسم تکفیری در عراق اظهار داشت: ارتش آمریکا با بهانه مبارزه با سلاح های نامتعارف صدام به عراق لشکر کشی کرد که نه تنها سلاحی کشف نشد بلکه برای ماندن در عراق نیاز به بهانه ای با وجهه بین المللی داشت. بهترین گزینه برای ادامه اشغالگری از سوی ارتش ایالات متحده مبارزه با تروریسم بود. از این رو سرویس های اطلاعاتی آمریکا و متحدان واشنگتن اقدام به جابه جایی برخی سران القاعده و پیوند این تروریست ها با برخی بازماندگان حزب بعث در عراق کردند.

وی در ادامه با بیان اینکه القاعده عراق یکی از مهمترین محصول های آمریکا در عراق است گفت: در همان سالها تعدادی از اعضای رده بالای القاعده از افغانستان به عراق وارد شدند و در مناطقی چون موصل و الانبار فعالیت خود را آغاز کردند.

ابوزینب با بیان اینکه القاعده هیچ گاه به دلیل ریشه های ایدئولوژیک در مناطق شیعی شکل نگرفت عنوان کرد: القاعده با طرح آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا در عراق و در مناطق بعثی نشین و در مواردی سنی نشین اقدام به عضو گیری کرد و سپس با عملیات علیه شیعیان با هدف ایجاد جنگی فرقه ای و مذهبی فعالیت خود را ادامه داد و نهایتا این بستر سازی به آنجایی رسید که بعد از 10 سال فعالیت، "داعش" در عراق ظهور کرد.

این مسئول اعلام مقاومت در ادامه گفت : در کنار این بستر سازی 10 ساله یکی دیگر از علل چگونگی پیشروی این تروریست ها و سقوط موصل موضوع جنگ روانی این گروه تروریستی بوده است. همزمان با شروع فعالیت داعش در سوریه همه دولت هایی که امروز به عنوان ائتلاف ضد تروریسم مطرح هستند نه تنها با آنها مقابله جدی نکردند بلکه اکثر رسانه های غرب در اختیار این گروه تروریستی اقدام به انجام عملیات روانی برای ساکنان مناطق بحران زده کردند. این موضوع نه تنها مسئله ای پنهان نیست بلکه در این مسئله از سعودی ها تا شبکه های معتبر آمریکایی و اروپایی همه پای کار آمدند و اسناد آن امروزه در دسترس عموم است.

وی در ادامه در خصوص شرایط میدانی عملیات موصل گفت: این عملیات بعد از آزادسازی الانبار و دو شهر مهم الرمادی و فلوجه و آزادسازی استان صلاح الدین در شمال بغداد کلید خورد. با شناسایی های انجام شده در خصوص چگونگی انجام عملیات، به این نتیجه رسیدیم که در چند محور همزمان این عملیات آغاز شود. در شرق موصل نیروهای پیشمرگه کرد و در جنوب نیز ارتش عراق به همراه نیروهای ضد تروریسم وارد عمل شدند. با آغاز عملیات نیروهای مقاومت حشد الشعبی نیز در مواضع جدید مستقر شدند تا در صورت نیاز به عنوان نیروی عمل کننده وارد شوند. البته آنها کماکان نیز به عنوان نیروی احتیاط در حال آماده باش به سر میبرند و هنوز عمل نکرده اند.

ابو زینب در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حواشی و اظهار نظرهای دولتهای مختلف جهان در خصوص عملیات آزادسازی موصل گفت: مسئولان ارشد دولت ترکیه اخیرا اظهار نظرهایی داشتند که با واکنش جدی دولت عراق رو به رو شد و نهایتا شرایطی را فراهم آورد که نیروهای عراق توانستند به ترک ها در منطقه بعشیقه مسلط شوند. ترکیه در مناطقی در شمال اقلیم کردستان با استفاده از نیروهای ویژه خود مدت ها قبل برای جلوگیری از اقدام های مسلحانه از سوی کردهایی که با دولت ترکیه در تقابل هستند اقداماتی انجام داده است که این موضوع هیچ ربطی به دخالت ترک ها به عنوان یک عامل خارجی در مسائل داخلی عراق نداشته و ندارد.

این مسئول مقاومت با بیان اینکه کارنامه ترک ها در مقابله با تروریست ها کارنامه قابل قبولی نیست اظهار داشت: در کنار موضع گیری های مقامات ترک و با شروع عملیات موصل شاهد عبور و مرور و ملاقات های متعددی از سوی کشور های اروپایی و اعضای ناتو در اقلیم کرستان بودیم. تقریبا همه کشور ها و همه کسانی که با مسئله تروریسم و بحران تکفیری ها در عراق و سوریه سرو کار دارند به خوبی به این آگاهی رسیده اند که بزرگترین محصول آزادسازی موصل نابودی داعش در عراق است و تقریبا اکثر دول غربی با ورود به عملیات موصل به دنبال ثبت و ضبط این آزادی به نام خود هستند .

وی در ادامه افزود: اما در واقع نه تنها مردم عراق و سوریه بلکه همه کسانی که درگیر چنین بحرانی هستند به خوبی به این موضوع اشراف دارند که اگر داعش و تکفیر در عراق به سمت نابودی میرود محصول عملکرد ائتلاف ضد تروریسم آمریکا نیست بلکه این مسئله تنها یک ریشه دارد و آن اتحاد و اقدام همه جانبه ملت عراق و رهبری مراجع و پشتیبانی واقعی کشوری چون جمهوری اسلامی ایران است. تقریبا همه فرماندهان مقاومت و شخصیت های سیاسی عراق به نقش همکاری و پشتیبانی جمهوری اسلامی اشاره داشته اند و موضوعی مغفول نمانده است که من بخواهم به آن اشاره داشته باشم اما باید برای بار دیگری به همه دولت هایی که در موضوع عراق به دنبال منافع خود هستند این موضوع را متذکر شوم که پیروزی در عراق به مردم این کشور متعلق است و بیش از هر عاملی این مردم عراق با هر آیین و مسلکی بودند که با از خود گذشتگی داعش را در چنین مسیری قرار دادند.

ابوزینب با اشاره به ادعاهایی در خصوص عملکرد داعش در موصل عنوان کرد: از آغاز عملیات تا کنون مسائلی در خصوص جا به جایی و عدم جنگیدن عناصر داعش در موصل مطرح شد که در مواردی با اغراق همراه بود. اینکه تروریست های داعشی از موصل به سمت سوریه جا به جا شوند امری بدیهی است که با توجه به رقه و پایتخت اصلی آنها نمیتواند دور از ذهن باشد. اما اینکه فکر کنیم داعش موصل را دو دستی تقدیم دولت عراق میکند نه تنها منطقی به نظر نمیرسد بلکه نمیتواند درست باشد. تروریست های داعشی به دلیل نوع ساختار و نوع سازمان رزم و همچنین تاکتیک هایی که مورد استفاده این گروه تروریستی است همواره نشان داده است که به دلیل سیال بودن از یک تاکتیک ثابت استفاده نمیکند و در هر شرایطی سیاست و تاتیک خاص خود را اجرایی میکند و این بدان معنا نیست که موصل را دو دستی تقدیم رزمندگان عراقی کند.

این مسئول مقاومت در پایان با بیان اینکه با تمام این مسائل پیروزی در آینده ای نه چندان دور در دستان رزمندگان به ملت عراق تقدیم میشود تاکید کرد: عملیات در الانبار و فلوجه و صلاح الدین نیز نه تنها راحت نبود بلکه سختی و مشکلات خاص خود را داشت اما محصول عملکرد رزمندگان در این سه مورد پیروزی بود.در موصل نیز پیروزی نزدیک است و امید است هرچه سریع تر سایه تروریسم از عراق و سوریه دور و نابود شود.

ارسال نظر: