گزارش «نسیم آنلاین»: بدهی دولت به تامین اجتماعی در دولت یازدهم ۳ برابر شد

سامانه سوابق بیمه شدگان از دسترس خارج شد؛ ۱۴ میلیون نفر آواره شدند

کدخبر: 2067744

این سامانه از مدت‌ها قبل و با نیت دسترسی آسان و بدون مراجعه حضوری بیمه شدگان به شعب سازمان تامین اجتماعی در سراسر کشور راه اندازی شده که طبق بررسی‌ها تا زمان از دسترس خارج شدن این سامانه، دستکم ۲۳ میلیون و ۳۶۷ هزارو ۸۳۵ نفر از آن بازدید داشته‌اند.

گروه اقتصادی «نسیم آنلاین»: نتایج پیمایش‌های «نسیم آنلاین» نشان می‌دهد که سامانه مشاهده سوابق بیمه شدگان تامین اجتماعی که از اوایل شهریورماه سالجاری از دسترس عموم خارج شده،همچنان به مدار فعالیت عادی اعلام سوابق بازنگشته است.

به گزارش «نسیم آنلاین»، این سامانه از مدتها قبل و با نیت دسترسی آسان و بدون مراجعه حضوری بیمه شدگان به شعب سازمان تامین اجتماعی در سراسر کشور راه اندازی شده که طبق بررسی‌ها تا زمان از دسترس خارج شدن این سامانه، دستکم 23 میلیون و 367 هزارو 835 نفر از آن بازدید داشته اند.

خود این حجم بازدید، نشان از اهمیت بالای این سامانه نزد بیمه شدگان داشته که متاسفانه تا اینجای کار و با گذشت دستکم 40 روز،سازمان تامین اجتماعی از بازگرداندن آن به حالت عادی شانه خالی کرده است.

درظاهر، گفته می‌شود که برای بهبود و ارتقاء نرم افزارهای مربوطه، سامانه مشاهده سوابق بیمه شدگان در حال باز طراحی و مهندسی مجدد بوده و بزودی با افزایش سطح کیفی و امنیتی، مجددا راه اندازی خواهد شد. با توجه به قید کلمه "بزودی" در بازگشت این سامانه به حالت عادی، اما این سازمان بروز رسانی آن را تا 40 روز کاری کش داده است.

هنوز هم معلوم نیست که چه زمانی فعالیت مجدد این سامانه مهم به حالت عادی بازگردد.

از همین جا می‌توان به اوج توجه "سید تقی نوربخش" سکاندار سازمان تامین اجتماعی به دغدغه بیمه شدگان سازمان تحت امر او پی برد چرا که تعداد زیادی ازآنها، اکنون برای انجام امور بیمه ای و داشتن سوابق خویش چاره ای جز مراجعه حضوری به شعب ندارند.

سازمان تامین اجتماعی، اکنون دارای ۴۱ میلیون و ۲۰۰ هزار بیمه شده بوده که از این تعداد ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بیمه شده اصلی، ۹ میلیون نفر بیمه شده اجباری، یک میلیون نفر بیمه شده مشاغل آزاد و اختیاری و ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بیمه شدگان توافقی مانند رانندگان تاکسی و قالیبافان هستند که حق بیمه کارفرمایی آنان را دولت پرداخت می‌کند.

مطابق با ماده 24 قانون تامین اجتماعی و سایر قوانین و مصوبات، دولت باید به عنوان بزرگ‌ترین شریک اجتماعی صندوق تامین اجتماعی سهمی را پرداخت کند که این سهم 3 درصد حق بیمه تعیین شده است.

درحال حاضر، بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی با رشدی ۴۰ هزار میلیارد تومانی از رقمی معادل 70 هزار میلیارد تومانی در سه سال گذشته، یعنی از زمان روی کارآمدن "سید تقی نوربخش"به مبلغ هنگفت ۱۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

این نشان می دهد که دولت دردوره مدیریت وی، تا می توانسته برحجم بدهی خویش به سازمان تامین اجتماعی افزوده و در مقابل سکاندار این سازمان، فقط سکوت پیشه کرده است.

خود اواین اواخر گفته که قرار است در طول برنامه ششم توسعه در قالب تبصره‌ای، طلب سازمان تأمین اجتماعی از دولت دریافت شود!

سازمان تامین اجتماعی همواره با حواشی ریز و درشتی همراه بوده که یکی از این موارد مهم خطر ورشکستی این سازمان بوده که دلیل آن نیز پیشی گرفتن مصارف از منابع سازمان بوده است.

گفته می شود که زیان انباشته صندوق بیمه بیکاری تا سال گذشته دستکم 700 میلیارد تومان بوده و بدهی سازمان تامین اجتماعی به وزارت بهداشت هم به مرز سه هزار میلیارد تومان رسیده است.

با این وضعیت، علی لاریجانی،رییس مجلس شورای اسلامی، گفته که با توجه به بررسی های مرکز پژوهش های مجلس، مشخص شده که ظرف 15 سال آینده تنش های جدی از نظر بودجه ای در تأمین اجتماعی ایجاد خواهد شد.

ارسال نظر: