تخلف ۶۰ روزه دولت در قطع یارانه پردرآمدها

دولت یازدهم دیشب باز هم به ثروتمندان یارانه داد!/ استنکاف دولت از قطع نکردن یارانه پولدارها دوماهه شد

کدخبر: 2055784

یارانه نقدی مردادماه امسال در حالی دیشب به‌حساب سرپرستان واریز شد که تبصره۱۴ قانون بودجه امسال، از ابتدای تیرماه۱۳۹۵ پرداخت یارانه به اشخاص با درآمد دست‌کم ۳۵میلیون تومان تصرف در اموال عمومی بوده و جرم محسوب می‌شود.

به گزارش « نسیم آنلاین » همشهری نوشت: یارانه نقدی مردادماه امسال در حالی دیشب به‌حساب سرپرستان خانوار بیش از ۷۵ میلیون ایرانی واریز شد که دولت براساس قانون ملزم است تا پرداخت مبلغ ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به‌عنوان یارانه نقدی به‌حساب سرپرستان خانوار ۶ گروه هدف تعیین شده دارای درآمد سالانه حداقل ۳۵میلیون تومان را از ابتدای تیرماه امسال متوقف کند.

براساس تبصره14 قانون بودجه امسال، از ابتدای تیرماه1395 پرداخت یارانه به اشخاص با درآمد دست‌کم 35میلیون تومان تصرف در اموال عمومی بوده و جرم محسوب می‌شود. البته دولت در اصلاحیه لایحه بودجه امسال خواستار حذف عنوان مجرمانه بودن و تصرف در اموال عمومی شده که کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با این پیشنهاد موافقت کرده و باید منتظر نظر نهایی اکثریت نمایندگان در صحن علنی مجلس بود.

تبصره14 قانون بودجه سال95 به دولت اجازه داده تا مبلغ 48هزار میلیارد تومان از منابع ناشی از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی به‌صورت نقدی و غیرنقدی بین خانوارهای هدف و نیازمند و ارائه خدمات حمایتی و کمک به بخش تولید توزیع کند.

کلیه تجار و صاحبان مشاغل آزاد دارای حداقل 35میلیون تومان درآمد سالانه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، قضات و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی دولتی و غیردولتی، پزشکان و دندانپزشکان، تمامی ایرانیان مقیم خارج از کشور براساس قانون از ابتدای تیرماه امسال نباید یارانه نقدی بگیرند.

افزون بر این دولت ملزم شده تا یارانه نقدی همه کارکنان دولت و قوای سه‌گانه و شهرداری‌ها و کلیه مؤسسات عمومی و مؤسسات عمومی غیردولتی و کلیه کارکنان نیروهای مسلح و بازنشستگان کشوری و لشکری و کلیه حقوق‌بگیران و مستمری‌بگیران مشمول تأمین اجتماعی را به شرط دریافت سالانه 35میلیون تومان درآمد قطع کند.

حقوق‌بگیران و مستمری بخش دولتی و غیردولتی، مدیران و اعضای هیأت مدیره و بازرسان شرکت‌های دولتی و غیردولتی و وابسته به دولت و نهادهای عمومی غیردولتی و کلیه مدیران و اعضای هیأت مدیره و رؤسا و معاونان مناطق و شعب بانک‌ها و بیمه‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری و کلیه کارکنان اشخاص حقوقی دولتی و غیردولتی که دریافتی سالانه آنها بیش از 35میلیون تومان باشد، هم نباید یارانه نقدی بگیرند و این ممنوعیت دریافت یارانه نقدی به‌طور کلی شامل همه ایرانیانی می‌شود که در سه دهک بالای درآمدی قرار می‌گیرند. نکته جالب در قانون بودجه امسال اینکه افرادی که براساس این قانون استحقاق دریافت یارانه را ندارند، اما یارانه نقدی می‌گیرند باید دوبرابر آن را پس بدهند.

کسری بودجه سنگین دولت

وزرای نفت و اقتصاد پیش‌از این از پرداخت یارانه نقدی به‌عنوان کمرشکن و شب مصیبت عظمای دولت یادکرده بودند و برآوردها نشان می‌دهد با ادامه روش کنونی پرداخت یارانه نقدی دولت در پایان سال با کسری بودجه سنگین مواجه شود. 29تیرماه امسال، احمد میدری، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام حذف یارانه ۲۰۰هزار نفر از پردرآمدها درتیرماه سال‌جاری گفت: ۶هزار میلیارد تومان کسری بودجه در بخش تأمین یارانه وجود دارد.به گفته وی براساس قانون یارانه 4میلیون نفر از دهک‌های بالا پارسال حذف شد که با اعتراض و بررسی صورت‌گرفته یارانه ۸۰۰هزار نفر مجدداً برقرار شد.

ارسال نظر: