پاسکاری دولت و تامین اجتماعی در پوشش بیمه‌ای قالی‌بافان

کدخبر: 2050752

سازمان تأمین اجتماعی همکاری لازم را برای بیمه قالی‌بافان در دستور کار نداده است و این امر تاکنون مشکلات زیادی را برای این قشر زحمتکش کشورمان فراهم ساخته است. از سویی این سازمان بدهی‌های دولت را یکی از دلایل عدم پوشش بیمه‌ای این افراد ذکر می‌کند

گروه جامعه «نسیم آنلاین»: متأسفانه در سال‌های اخیر همکاری‌های لازم برای تسهیل در بیمه قالیبافان از سوی سازمان تأمین اجتماعی صورت نمی‌گیرد، به‌طوری‌که بیمه آن‌ها طی یک سال و نیم گذشته قطع‌شده و 50 هزار نفر نیز ریزش داشتند.

نکته حائز اهمیت در این میان این است که تنها دل‌خوشی برای قالیبافان در سال‌های اخیر بیمه تأمین اجتماعی بوده است که متأسفانه این موضوع نیز از سوی سازمان تأمین اجتماعی با سخت‌گیری‌های بسیاری مواجه است.

بنا بر گزارش خبرنگار «نسیم آنلاین» بیمه قالیبافان از دی‌ماه ۹۳ قطع‌شده است و تأمین اجتماعی علت قطع این بیمه را عدم تخصیص بودجه لازم از سوی دولت اعلام می‌کند و در سال ۹۴ با بودجه‌ای که برای بیمه قالیبافان تعیین‌شده است، فقط می‌توان روند بیمه‌های افراد تحت پوشش را ادامه داد.

طبق آخرین آمار، حداقل یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بافنده در سطح کشور وجود دارد که از این تعداد یک‌سوم آن‌ها عضو تعاونی‌ها هستند و ۳۰ درصد نیز بیمه‌شده‌اند و حداقل ۷۰۰ هزار هستند که در صف انتظار این بیمه قرار دارند.

در همین رابطه مسئولان سازمان تأمین اجتماعی به تبیین چرایی حذف بیمه برخی از قالیبافان پرداخته‌اند،عدم پرداخت حق بیمه ظرف مهلت مقرر و یا عدم اشتغال به شغل قالی‌بافی عمده‌ترین دلایل قطع بیمه قالیبافان از سوی مسئولان سازمان تأمین اجتماعی اعلام‌شده است.

به‌هرحال ازآنجاکه اکثریت قریب به‌اتفاق قالیبافان، جزء اقشار محروم و آسیب‌پذیر اجتماع بوده و نقش اساسی ایشان در شناساندن هنر اصیل ایرانی به جهانیان؛غیرقابل‌اغماض بوده است.لذا در جهت حمایت از این گروه از افراد جامعه و نیز کهن قالیبافی در این مرزوبوم توجه به این قشر از جامعه ضروری است و باید مسئولان سازمان تأمین اجتماعی با تغییر رویکرد خود در راستای حمایت از این صنف گام بردارد.

ارسال نظر: