مدیر مسئول خبرگزاری دانشجو در گفتگو با «نسیم آنلاین»، مطرح کرد؛

"مشغول‌سازی مدیران رسانه‌های منتقد در دادسرا" دستور کار جدید دولت یازدهم

کدخبر: 2049148

هادی قاسمی با بیان اینکه دستور کار جدید دولت در سال آخر ریاست جمهوری آقای روحانی برخورد از جنس حقوقی و کشاندن اهالی رسانه به دادگاه است گفت: به نظر می‌آید سناریوی دولت تلف کردن وقت مسئولین رسانه‌ها در دادسراها و دادگاه‌ها به جهت این است که فرصتی فراهم نشود تا از دولت انتقاد کنند.

متن گفتگوی هادی قاسمی مدیر مسئول خبرگزاری دانشجوی با خبرنگار « نسیم آنلاین »، در خصوص رفتار دولت با رسانه‌ها بدین شرح است:

« نسیم آنلاین »: ارزیابی شما از رفتار دولت یازدهم با رسانه‌ها چیست؟

قاسمی: 12 مردادماه آقای رئیس جمهور در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری مطرح کردند که "پناه می‌برم به خدا از بستن دهان منتقدین" و این اتفاق برای جامعه رسانه‌ای یک خبر خوب بود که دولتی سرکار آمده که بنا دارد برای اصلاح مشکلات کشور از نقد استفاده درست کند و تعامل درست و صحیحی با منتقدین داشته باشد ولی متأسفانه عمر این جمله زیاد نبود و در فضای رسانه‌ای کشور این جمله دوامی نداشت.

یکی دیگر از نکات امیدبخش در فرمایشات آقای رئیس‌جمهور این بود که اعلام شد من تمام شکایت‌هایی که حتی دولت قبل از رسانه‌ها کرده بود را پس می‌گیریم و این جریان را دنبال نمی‌کنیم اما بعد از گذشته چند وقت مسیر عوض شد و شما مصداق آن را در مورد نمایشگاه مطبوعات شاهد بودید که سال اول این نمایشگاه برگزار نشد؛ برگزار نشدن نمایشگاه مطبوعات خود نشانه‌ای از این تغییر مسیر بود، نمایشگاه مطبوعات جایی است که رسانه‌ها دیدگاه‌هایشان را مطرح می‌کنند و محل حضور منتقدین و موافقین جریانات کشور و اهالی رسانه‌ است اما برگزار نشدن این نمایشگاه سال اول خود پیام‌هایی خاصی داشت و همین پیام‌ها باعث شد تا رسانه‌ها در نمایشگاه سال دوم حضور فعال داشته باشند اما دولت سعی در سنگ اندازی در برابر رسانه‌ها داشت که همین موضوع باعث شد در نمایشگاه سال سوم بعضی از رسانه‌ها به جهت برخوردهای تبعیض‌آمیز و سلیقه‌ای سیستم دولت در مواجهه با رسانه‌ها ترجیح دادند در آن نمایشگاه حضور پیدا نکنند که اکثر این رسانه‌ها هم از رسانه‌های ارزشی و منتقد دولت بودند و نمایشگاه مطبوعات با حضور حامیان دولت به صورت کاملاً نمایشی برگزار شد.

به مرور که جلو آمدیم متأسفانه شاهد بودیم که هر روز اهالی رسانه در موضوعات مختلف از جمله برجام و موضوعات دیگر با برچسب‌هایی مانند بی‌شناسنامه، بی‌سواد، بروید به جهنم و مواردی از این دست روبرو شدند. این مسائل ادامه پیدا کرد و متأسفانه با توجه به اینکه دولت نتوانسته بود به شعارهایی که در موضوعات مختلف اقتصادی و سیاسی داده بود عمل کرده، مشکلات مردم را حل کند، تنها راه را در تخریب رسانه‌ها و برچسب‌زنی به رسانه‌ها دیدند و هجمه علیه منتقدین دستور کار دولت شد.

این مسیر ادامه پیدا کرد تا این اواخر که ظاهراً در شرایطی که آقای رئیس جمهور اعلام کرده بودند من حقوقدان هستم، دستور کار جدید دولت در سال آخر ریاست جمهوری آقای روحانی هم برخورد از جنس حقوقی و کشاندن اهالی رسانه به دادگاه است و به نظر می‌آید سناریوی دولت تلف کردن وقت مسئولین رسانه‌ها در دادسراها و دادگاه‌ها به جهت این است که فرصتی فراهم شود تا از دولت انتقاد کنند یعنی عملکرد دولت را نقد کنند و به نقاط منفی که وجود دارد بپردازند؛ ظاهراً پروژه مشغول‌سازی مدیران رسانه در دادسراها دستور کار جدید اتاق فکر رسانه‌ای حامی دولت است.

« نسیم آنلاین »: آیا تغییرات در معاونت حقوقی ریاست جمهوری و آمدن آقای انصاری را به پروژه مشغول‌سازی مرتبط می‌دانید؟

قاسمی: ظاهراً این موضوع قبل از آمدن آقای انصاری در دستور کار اتاق رسانه‌ای دولت بوده، چون شکایت‌هایی که از ما داشتند هم عمدتاً مربوط به قبل از انتصاب آقای انصاری به معاونت حقوقی است و این خود نشان‌دهنده عدم توانایی دولت در پاسخ دادن به وعده‌های صد روزه‌ای است که داده شده بود؛ اکنون با وجود اینکه بیش از هزار روز از آن گذشته همچنان اتفاقی درباره آن وعده ها نیفتاده است.

دولت در سال آخر فعالیت خود است و می‌بینید هر بار و در هر موضع‌گیری که اتفاق می‌افتد به جای پاسخگویی با طلبکاری با مردم و رسانه‌ها صحبت می‌کند گویی اینکه بنا است انتخابات دیگری برگزار شود و در شرایط انتخاباتی هستیم و نه اینکه در مقام پاسخگویی است و الآن باید جوابگوی شعارهایی که داده شده باشند.

به نظر من دولت نتوانسته این شعارهایی که وعده داده بود را به نتیجه برساند و فکر می‌کند با مشغول کردن رسانه‌ها می‌تواند افکار عمومی را به موضوعات فرعی منحرف کند و از موضوعات اصلی و اساسی که نیاز آنها بود باز دارد و اصلاً به این دلیل فضای جدید سیاسی را در کشور انتخاب کرده‌اند که افکار عمومی را منحرف کنند.

« نسیم آنلاین »: این روند شکایات شامل حال شما هم شده است؟

قاسمی: بله، بالاخره یک رسانه‌ دانشجویی که صراحت و شفافیت از روی خیرخواهی جزء ویژگی‌ آن است فارغ از اینکه چه دولتی سرکار است مورد هجوم قرار می‌گیرد اگر سابقه مجموعه خبرگزاری دانشجوی را بررسی کنید می‌بینید که در تمام دولت‌ها مطالبه‌گری می‌کرده و از روی دغدغه که داشته به دنبال امر به معروف و نهی از منکر مسئولین بوده است و اگر جریان دانشجویی نقد نکند چه کسی باید نقد کند؟ شما دیدید که به همین دلیل اوایل این دولت اصلاً جریان دانشجویی را ستاره‌دار کرده بودند و در نشست‌های دولت دعوت نمی‌کردند که بعد از کلی پیگیری و غیره گفتند حالا به نشست دولت بیائید.

در طول این سه سالی که از عمر دولت طی شده خبرگزاری دانشجو فرصت نداشته در نشست خبری‌های آقای رئیس جمهور که در تهران برگزار می‌شود سؤال مطرح کند و ما مطمئن هستیم که باز هم فرصت نخواهد کرد.

در این مدتی که از دولت گذشته شاهد بودیم که ظاهراً فقط کسانی که از دولت تقدیر بکنند باید دعوت شوند و سؤال خود را مطرح کنند .

در این مسیر شکایت‌هایی از ما به عمل آمده و افرادی که در دولت مسئولیت دارند از دستیار ویژه آقای رئیس جمهور بگیرید که آقای فریدون باشند تا آقای ترکان معان رئیس جمهور، برادر آقای جهانگیری، وزارت علوم و حتی دانشگاه آزاد که به نوعی سیاستش همراه با دولت است همه افراد و سازمان‌هایی هستند که ما درگیر شکایت‌هایی آنها هستیم و حداقل ما 8 شکایت در جریان داریم که به نوعی به دولت بر می‌گردد و هر روز برای اینکه پاسخ به این موضوعات در راهروهای دادسرا در حال تردد هستیم.

« نسیم آنلاین »: تاثیر این شکایت‌ها بر شما چه بوده آیا در عزم شما تغییر ایجاد کرده است؟

قاسمی: خیر، این یک ذهنیت است و در اتاق فکرشان یک طراحی کردند اما حتما این را خودشان می‌دانند که کسی که تصمیم می‌گیرد وارد فضای رسانه‌ای شود قبل از انجام کار با خود این جمع‌بندی را انجام داده که این مسیر مسیری است که امکان دارد منافع بعضی‌ها در خطر بیفتد و بخواهند با این موضوع مقابله کنند و حتماً با یک دید روشن کسی که مدیر رسانه می‌شود یا در فضای رسانه‌ای کار می‌کند و حتی خبرنگار است وارد این مسیر شده و قطعاً اینطور موضوعات و حرکت‌ها خللی در عزم آن ایجاد نمی‌کند چه بسا فرد را حساس‌تر می‌کند و باعث می‌شود بیشتر دنبال شود.

چون در آستانه روز خبرنگار هم هستیم توصیه می‌کنم به دوستانی که مجموعه اطلاع‌رسانی دولت را بر عهده دارند و جریان رسانه‌ای دولت را دنبال می‌کنند پیشنهاد می‌کنم که مسیر خود را تغییر بدهند و اجازه بدهند جریان رسانه‌ای کشور این رسالت اطلاع‌رسانی خود را انجام دهند و دنبال کنند.

نکته‌ دیگری که عرض می‌کنم این است که آقایان در شعارهایشان بحث می‌کنند که نقد خیلی خوب است و دائماً در وصف نقد سخنرانی‌ها می‌کنند و حرف‌های مختلفی می‌زنند ولی ظاهراً نقد خوب است تا موقعی که کسی از ما نقد نکرده باشد که یک مقدار این سیاست دوگانه اهالی رسانه را رنج دهد از این جهت که کسی شعاری می‌دهد ولی در مقابل آن شعار عملش به گونه‌ای نیست که آن شعار را عمل کند.

ارسال نظر: