آخرین خبرها از حادثه خونین مونیخ (در حال به‌روزرسانی)

پلیس مونیخ: مهاجم آلمانی بود/ نشانه‌ای از ارتباط مهاجم با داعش یافت نشد/ حال ۱۰ نفر از مصدومان وخیم است

کدخبر: 2049108

تنها چند روز پس از حمله نوجوانی در قطاری در بایرن آلمان، مردی مسلح به روی مردم حاضر در مرکز خرید اولمپیای مونیخ آتش گشود و ۲۵ کشته و زخمی برجای گذاشت.

گروه بین الملل « نسیم آنلاین »- تنها چند روز پس از حمله با تبر و چاقو یک نوجوان پناهجو به مردم در قطاری در ایالت بایرن، غروب جمعه گذشته خبرگزاری‌ها از حضور مردی مسلح به یک سلاح کمری در یکی از شعبات رستوران مک دونالد در مرکز خرید " اولمپیا " مونیخ و تیراندازی به سمت مردم خبر دادند. پلیس بلافاصله منطقه محل حادثه را محاصره کرد، ایستگاه مرکزی راه‌آهن مونیخ تخلیه و حرکت بسیاری از وسایل نقلیه شهر متوقف شد . این اتفاق سرآغاز گمانه زنی‌ها برای وقوع حادثه تروریستی دیگری در اروپا بود. پس از اخبار ضد و نقیض از شمار قربانیان این حادثه، پلیس مونیخ اعلام کرد که در جریان این تیراندازی دست‌کم ۱۰ تن ( از جمله خود مهاجم) کشته و ۱۶ نفر دیگر زخمی شده‌اند که حال سه نفر از آنها وخیم است.

آخرین اخبار از این حادثه خونین و آنچه تاکنون می دانیم را در ادامه می‌خوانید:

شنبه 2 مرداد

* مردم با حضور در مکان تیراندازی عصر گذشته، یاد و خاطره قربانیان این حادثه مرگبار را گرامی داشتند

* یورو نیوز در گزارشی از همسایگان عامل تیراندازی مونیخ نوشت: یکی از همسایه ها که دختری جوان است، می گوید: «هرگز او را ندیده بودم، بنظرم فرد تنهایی بوده، شنیده بودم کارش توزیع روزنامه است. پسر خیلی آرامی بود و از شنیدن آنچه درباره او اتفاق افتاده شوکه شدم.» فردی دیگر نیز می گوید: «او را همیشه تنها دیدم. نمی دانم که حتی دوستی داشته یا نه اما من هرگز او را با دوستانش ندیده بودم. او ۱۸ سال داشت اما هرگز او را با دختری ندیده بودم. به نظرم او همیشه تنها بود.» دیگر ساکنان محل زندگی این فرد نیز می گویند، این پسر را نمی شناخته اند اما برادری کوچکتر داشته که همیشه با بچه های دیگر ساختمان بازی می کرده است.

* سخنگوی مطبوعاتی ریاست جمهوری روسیه "دمیتری پسکوف" اعلام کرد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه طی نامه ای، پیام تسلیت خود در ارتباط با حادثه تیراندازی در مونیخ را به "آنگلا مرکل" صدر اعظم آلمان، "هورشت زیهوفر" نخست وزیر ایالت بایرن، تمامی ساکنین این کشور و بویژه ایالت بایرن، ابراز کرد.

* مرکل، صدر اعظم آلمان در بیانیه ای کوتاه پس از نشست امروز کابینه اعلام کرد: همه آلمان سوگوار است/ مقامات دولت پشت پرده این کشتارها را کشف خواهند کرد

* تصویری منسوب به "علی دیوید سنبلی"18 ساله که به عنوان عامل تیراندازی مونیخ معرفی شده است.

* پلیس آلمان: این حمله ارتباط آشکاری با حملات آندرس برویک، مهاجم نروژی داشته که ۵ سال پیش ۷۷ نفر را کشت. در اتاق فرد مهاجم بریده‌های روزنامه‌ از جمله مقاله‌ای با عنوان "چرا دانش‌آموزان آدم می‌کشند؟" پیدا شده است. مهاجم اسلحه دستی نیمه خودکار گلاک با کالیبر ۹ میلی‌متر و ۳۰۰ فشنگ داشته است.

* وزیر خارجه ترکیه: سه نفر از قربانیان ترکیه ای بودند.

* بازپرس مونیخ: مهاجم تیراندازی مونیخ با هک یک اکانت فیسبوک به مردم گفته بود برای دریافت ساندویچ های رایگان ساعت 4 عصر به مک دونالد بیایند.

* هوبرتوس آندره، رییس پلیس مونیخ، در کنفرانس خبری امروز اعلام کرد : در حادثه روز گذشته 10 نفر کشته و 27 نفر زخمی شدند که حال 10 نفر از مصدومان وخیم است. همه قربانیان از ساکنان محلی بوده اند و بین 15 تا 45 سال سن دارند که شامل سه زن و هفت مرد می شود.

وی افزود: مهاجم هجده ساله و متولد مونیخ است، هیچ نشانه ای مبنی بر ارتباط مهاجم با داعش در محل سکونتش یافت نشده و به نظر میرسد انگیزه سیاسی نیز نداشته است. همچنین وی با شلیک مستقیم به سرجان سپرده و همچنان به نظر می رسد که وی خودکشی کرده است.

رییس پلیس مونیخ همچنین اظهار داشت: مهاجم به دلیل مشکلات روانی تحت درمان قرار داشته و این مساله که در هنگام این جنایت تحت تاثیر الکل و دارو بوده، در دست بررسی است. کامیپوترهای فرد مهاجم نیز از آپارتمان شخصی وی ضبط شده و در دست بررسی هستند.

* اعضای کابینه دولت بایرن در جلسه اضطراری امروز خود برای گرامیداشت یاد قربانیان تیراندازی روز گذشته یک دقیقه سکوت کردند

* کشته شدگان حادثه تیراندازی مونیخ، دو زن و شش مرد 14 تا 21 ساله هستند. زنی 45 ساله نیز در میان کشته شدگان قرار دارد

* گاردین: اسم عامل تیراندازی "دیوید" است اما نام کامل وی هنوز افشا نشده است.

* پلیس از مردم خواست هر نوع تصویر و یا ویدئویی که به روند بازرسی و تحقیقات این پرونده کمک می کند، به نیروهای پلیس ارائه دهند.

* پلیس: عامل تیراندازی مونیخ بیش از دو سال در این شهر زندگی می کرده است

تروریسم خارجی یا خشونت داخلی؟

پلیس مونیخ حوالی ساعت دو بامداد شنبه اعلام کرد که مهاجم یک جوان ۱۸ ساله ایرانی-آلمانی بوده و از سال‌ها پیش در مونیخ زندگی می‌کرده است. به گفته پلیس جوان مهاجم سابقه جنایی نداشته و برای پلیس کاملاً ناشناخته بوده است.

در گزارش‌های نخستین تعداد مهاجمان سه نفر اعلام شده بود. اما رئیس پلیس مونیخ گفت به نظر می‌رسد که مهاجم به تنهایی دست به حمله زده است .

مقام‌های پلیس مونیخ در نخستین ساعات پس از تیراندازی در مرکز خرید اولمپیک از احتمال "انگیزه تروریستی" در پس این کشتار سخن گفته بودند، اما بامداد شنبه این نظریات رد شد و مقام‌های پلیس "بایرن" اظهار داشتند که تاکنون شواهدی پیدا نشده که نشان دهد حادثه مرکز خرید اولمپیک مونیخ انگیزه اسلام‌گرایانه داشته است.

عامل تیراندازی چه کسی است؟

جسد مردی در یک کیلومتری محل تیراندازی پیدا شد که پس از بازرسی توسط روبات مشخص شد که او مهاجم تیرانداز بوده است. هنوز مشخص نیست که آیا او به ضرب گلوله پلیس از پای در آمده یا خودکشی کرده است .

در حالی که برخی از شاهدان عینی در ابتدا به رسانه‌ها گفتند یک مهاجم را دیده‌اند که بی هدف به اطراف شلیک می‌کرده و شعار الله اکبر سر می‌داده، شاهدان عینی دیگری گفتند اما بعدتر ویدیویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، فردی دیده شد که فریاد می‌زد "من آلمانی‌ام" و این باعث شد تا گفته شود ممکن است فرد ضارب با گروه‌های دست‌راستی مرتبط باشد.

بعدتر "هوبرتوس آندری"، رئیس پلیس مونیخ اعلام کرد که مهاجم به تنهایی عمل کرده و فرد شناخته‌شده‌ای برای مقام‌های اطلاعاتی و امنیتی آلمان نبوده است.

مقام‌های آلمانی همچنین افشا کرده‌اند که تا کنون ارتباطی میان فرد مهاجم با گروه‌های تروریستی پیدا نشده است اما تحقیقات در این باره جریان دارد. رئیس پلیس مونیخ گفته است در مقطع فعلی، انگیزه‌های فرد مسلح کاملاً نامشخص هستند.

نام و هویت کامل مهاجم نیز هنوز فاش نشده اما صبح شنبه، روزنامه دیلی میل انگلیس او را "علی سنبلی" اعلام کرد که پدرش راننده تاکسی بوده است. این در حالی است که روزنامه آلمانی «بیلد» هویت تیرانداز را «دیوید اس.» عنوان کرده و پلیس هنوز رسماً نام عامل تیراندازی مونیخ را اعلام نکرده است.

تحقیقات همچنان ادامه دارد

از صبح شنبه حرکت قطارها و وسائط نقیله شهری از سر گرفته شد. با توجه به فراری بودن مهاجم، پلیس بایرن از مردم خواسته از حضور در اماکن عمومی پرهیز کنند و حتی‌المقدر در خانه‌های خود بمانند و در شهر مونیخ وضعیت اضطراری اعلام شد .

قرار است پیش از ظهر شنبه دولت ایالتی بایرن و نیز کابینه امنیتی دولت فدرال آلمان در برلین برای بررسی حادثه نشست ویژه داشته باشند.

"توماس ده‌مزیر"، وزیر کشور آلمان که در ایالات متحده آمریکا به‌سر می‌برد، اعلام کرده که سفر خود را ناتمام گذاشته و به کشورش باز می‌گردد.

روزنامه بیلد نیز شب گذشته گزارش داد که ماموران پلیس اتریشی برای کمک به پلیس مونیخ به سمت این شهر گسیل شده‌اند. شهر مونیخ تنها حدود هفتاد کیلومتر با مرز اتریش فاصله دارد. بنابر این گزارش، ماموران امنیتی و پلیس دیگر مناطق مجاور در ایالت باواریا و هیسن هم به سمت مونیخ روانه شده بودند.

واکنش‌های جهانی به حمله مونیخ

" یواخیم گاوک "، رئیس جمهور آلمان در اطلاعیه‌ای در باره حادثه شب گذشته در مونیخ گفت از حمله مرگبار مونیخ عمیقاً شوکه شده و رئیس جمهور آلمان در اطلاعیه خود هم‌چنین با قربانیان و همه کسانی که عضوی از خانواده خود را از دست داده‌اند، ابراز همدردی کرد.

رئیس دفتر آنگلا مرکل نیز در مصاحبه‌ای خاطرنشان کرد که زمان حمله دقیقاً ۵ سال پس از حمله آندرس برویک در نروژ بوده که در آن ۷۷ نفر کشته شدند.

میلان چووانچ، وزیر کشور جمهوری چک، می‌گوید با توجه به احتمال تلاش مهاجمان برای فرار از طریق جمهوری چک، محافظت مرز این کشور با آلمان تقویت می‌شود.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، گفته است هرچند که هنوز ماهیت حادثه روشن نیست، آمریکا هر کمکی را که آلمان نیاز داشته باشد تامین خواهد کرد.

بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا، گفته است حمله شوکه کننده و غم انگیز است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران هم روز تصریح کرد: امروز مبارزه با تروریسم ،در هر شکل آن و در هر کجا به عنوان یک خواست جدی و فوری جامعه جهانی و وجدان بشری ،باید سر لوحه تمامی کشور ها و در یک اجماع بین المللی مورد توجه قرار گیرد.

ارسال نظر: