سید عباس عراقچی

کدخبر: 2046128

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه، عضو ارشد هیات مذاکره‌کننده ایران با ۱+۵ و رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام، به مناسبت سالگرد توافق هسته‌ای از این هفته مهمان «نسیم آنلاین» خواهد بود و به سوالات مخاطبان محترم پاسخ خواهد داد.

سیدعباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه، عضو ارشد هیات مذاکره‌کننده ایران با 1+5 و رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام، به مناسبت سالگرد توافق هسته‌ای مهمان « نسیم آنلاین » بود و به سوالات مخاطبان محترم پاسخ داد.

مخاطبان نسیم آنلاین سوالات خود را از طریق بخش ارسال نظرات همین خبر و یا ارسال پیامک به سامانه پیام کوتاه به شماره 100033 با ما در میان گذاشتند.

شما می توانید علاوه بر مشاهده سوالات مخاطبان «نسیم آنلاین» که در ادامه این خبر ملاحظه می کنید، پاسخ های سید عباس عراقچی به سوالات «نسیم آنلاین» را در اینجا ببینید.

مهمترین سوالاتی که به «نسیم آنلاین» رسید به شرح زیر است:

* محمدعلی خطیبی ، نماینده سابق ایران در اوپک؛

باسلام، در سال واپسین دولت قبل در جلسه‌ای بودم که آقای عراقچی هم حضور داشتند ایشان اعلام کردند اگر کار هسته‌ای به دست وزارت خارجه باشد ما میدانیم چگونه آن را جمع کنیم ، به‌راستی چه شد کار مذاکرات ناگهان از شورای عالی امنیت ملی به وزارت خارجه منتقل شد؟

نکته دیگر اینکه سعودی‌ها اعلام کرده‌اند اخیراً ایران ضعیف شده است آیا چه اتفاقی افتاده که دشمنان چنین تلفی کرده‌اند؟ آیا عقب‌نشینی‌های پی‌درپی و سیاست نرمش بیش‌ازاندازه باعث چنین برداشتی نشده است؟

* محمدحسین یادگاری رئیس سابق جهاد دانشگاهی؛

با سلام، ازآنجایی‌که از رئیس‌جمهور گرفته تا آقایان صالحی، ظریف و شخص آقای عراقچی تمام اهداف برجام را برطرف کردن همه تحریم‌ها معرفی کردند، چراکه اکنون طرف مقابل در پیاده‌سازی نتیجه برجام بازی درمی‌آورد و این افراد کوتاه آمده و ادعا می‌کنند ما نگفتیم تمام تحریم‌ها برداشته خواهد شد؟

* علی قدیانی ، عضو هیئت‌مدیره کانون کارگری استان تهران؛

با سلام و تشکر

جناب دکتر عراقچی از نتایج برجام و اثر آن بر زندگی روزمره مردم خواستم توضیحاتی بفرمایید. با سپاس و تشکر

* امیر هادی خواجه عمید ، مدیرمسئول نشریه شورای عالی انقلاب فرهنگی؛

سلام

چرا وزارت خارجه در قبال عهدشکنی آمریکایی‌ها عکس‌العمل انقلابی ندارد

* محمد صفری ، سردبیر سیاست روز؛

سلام

با توجه به نتایج برجام و بدعهدی امریکا ما چه واکنشی داشتیم

* محمد شجاعیان ، مدیرعامل «نسیم آنلاین»

نقش آقای سیروس ناصری در مذاکرات هسته‌ای چه بود؟ با توجه به نقش خاندان هندوجا در دستگاه دیپلماتیک ما که در خاطرات سال 69 آقای هاشمی ذکرشده، این کمپانی انگلیسی در مذاکرات هسته‌ای اخیر چه نقشی ایفا کرد؟

واقعاً نقش آقای حسین فریدون در مذاکرات چه بود؟

* جواد منصوری ، سفیر اسبق ایران در چین؛

سلام‌علیکم

آیا می‌دانستید آمریکا نقض عهد می‌کند یا نه؟ آیا می‌دانستید اروپا وابسته به آمریکا هست یا نه ؟ آیا می‌دانستید 80% ازمسایل ربطی به تحریم‌ها ندارند؟

* غلامرضا خواجه سروی ، معاون سابق فرهنگی و اجتماعی؛

باسلام

خواهشمندم آقای عراقچی گزارش مستند عملکرد، عواید و خسارات، مقایسه دشمنی‌ها قبل و بعد از برجام، آینده‌پژوهی برجام و میزان جدیت دولت ایران در احقاق حقوق ملت ایران را به مردم ارائه دهند.

* عباس طاهریان مجری برنامه سیمای خانواده؛

آقای عراقچی به نظر شما عمر این دولت به‌اندازه‌ای هست که شاهد اتمام بدعهدی‌های برجامی آمریکا و گشایش گره‌های بانکی باشیم یا خیر؟

* محمد لسانی ، فعال رسانه‌ای؛

خط قرمز شما در دفاع از برجام کجاست و تاکنون چه مقدار از آن پرشده است؟

* محمد اسماعیل سعیدی نماینده مجلس شورا اسلامی؛

باسلام، لطفاً دست آورده‌ای برجام را مشخصاً وبطورشفاف اعلام کنید و توضیح دهید در مقابل اقدامات بسیار گسترده ایران طرف مقابل چه اقداماتی را قراربودانجام دهد و کدام ها را انجام داده است؟

* مصطفی قلی خسروی ، رئیس اتحادیه مشاورین املاک و مستغلات

با عرض سلام

نسبت به همه عزیزانیکه زحمت برجام چه مستقیم و غیرمستقیم بردوش این عزیزان بوده عرض ادب و احترام دارم. باید عرض شود صدای برجام بسیار بلند و خوب است.همیشه یک کش.ر قدرتمند باید با همه اطراف خود ارتباط خوب و پسندیده داشته باشد. بسیار خب این‌یکی از کارهای بزرگ برجام بود، اما دوم باید مردم از این ارتباط سود ببرند.

تاکنون زحمات زیادی برای برجام کشیده‌اید اما متأسفانه هیچ منفعتی برای مردم خوبمان نداشته است. شما فکر می‌کنید تا کجا باید تلاش کرد و برجام را رها نکرد؟

* حسن بهشتی پور ، مدیر سابق شبکه العالم؛

سلام

از ایشان بپرسید کمیته تشخیص نقض برجام گزارش به مردم می‌دهد یا محرمانه است؟ سؤال دوم اگر برجام نبود کشور الآن چه وضعیتی داشت ؟ سؤال سوم آیا تعریف مشخصی از روح برجام وجود دارد ؟ گزارش شش‌ماهه بان کی مون به شورای امنیت که قرار بود محرمانه باشد چرا به رویترز زودتر رسیده است ؟ آیا این گزارش به ایران داده‌شده است ؟

* صادق زیباکلام ، عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران؛

خیلی سالها بعد اگر نوه دکترعراقچی از ایشان بپرسد که پدربزرگ اگر هزینه‌های هنگفتی را که سالها خرج برنامه هسته‌ای کردید خرج تأمین آب ایران شده بود، آیا ایرانیان امروز خوش‌بخت‌تر نمی‌بودند، ایشان چه پاسخی به نوه‌هایشان می‌دهند؟

* محمدرضا ساروخانی ، مدیرعامل سابق بانک ملت؛

باسلام

ضمن تشکر از جنابعالی به جهت پیگیری روند پیشرفت برجام و عملکرد هیئت نظارت نکاتی چند را خاطرنشان می‌نمایم .

1 - سطح توقعات ایجادی توسط دولت در جامعه بسیار خوش‌بینانه بوده مواقع بینانه نبوده است .

2 - با توجه به اقدامات بی‌سابقه‌ای که امریکا در تحریم نظام بانکی ایران اعمال نمود و جرائم سنگین وضع‌شده برای بانک‌های بزرگ بین‌المللی شرایط فعلی دور از انتظار نبوده است و رفع تدریجی موانع طبیعی است .

3 - استفاده از کانال‌های غیررسمی طی دوران تحریم شفافیت نظام بانکی را بامشکلاتی مواجه نموده است و سختگیری‌های بی‌رویه به بهانه آن معضلاتی برای بانک‌ها به وجود آورده

4 - این‌گونه صرف وقت توسط بانک‌های بین‌المللی برای بررسی سهامداران به‌ویژه لایه‌های دوم و سوم بی‌سابقه است .

5 - تمرکز بانک‌های بین‌المللی روی جزییات ارکان حاکمیتی تطبیق و مبارزه باپولشویی و رتبه بنده آن‌ها توسط سازمان‌های مالی بین‌المللی بسیار زمان‌بر و فرسایشی است.

* جواد ملک ، مدیر مرکز ملی مطالعات دریای خزر؛

با سلام

چرا دستاوردهای برجام را به‌صورت دسته‌بندی‌شده درزمینهٔ های مختلف اطلاع‌رسانی نمی‌کنید؟ چرا عدم آمادگی و وجود زیرساخت‌های لازم اقتصادی ، حقوقی و غیره را که به‌طور ذاتی در کشور وجود داشته و مانع تبادلات بین‌المللی است ر شفاف‌سازی نمی‌نمایید و حساب آن‌ها با برجام جدا نمی‌نمایید .

چرا دولت این مشکلات ساختاری را در قالب لایحه حل‌وفصل نمی‌نماید؟

* محمد رزم ، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس نهم؛

سلام.

دستاوردهای مشخص برجام در قبال امتیازات داده‌شده؟ و ضمانت اجرا و تضمینات تسلیم شدن آمریکا چیست؟

* ضیاءالدین دری ، کارگردان سینما؛

با سلام و احترام

به گمان این‌جانب اظهارنظر در این مورد بسیار دشوار است ازاین‌روی که باید بر رموز برجام تسلط کافى داشته باشیم چون روند دیپلماسى تدوین و تکوین برجام با امر پیگیرى آن به‌طورکلی متفاوت و در جزییات تفاهم مرتبط هستند این‌جانب احاطه بر آن ندارم . اما این‌که امروز یک بحث جدى (که به نظر می‌رسد در مسیر تبدیل به یک نوع بحران ملى) شده است و تشکیل ستاد پیگیرى از علائم آن است ، قابل پیش‌بینی بود .

در حال حاضر دولت اوباما مستعجل است و بلافاصله پس از شروع دولت جدید در امریکا ( هر که رئیس‌جمهور شود ) دولت ایران حالت مستعجل به خود خواهد گرفت. پس تا خرداد 96 هیچ اتفاق تازه‌ای رخ نخواهد داد .

ظاهراً دولت محترم ما مدعى است که اصل برجام فارغ از شیطنت‌هاى آمریکا خود یک پیروزى براى ما محسوب مى‌شود. یعنى بخشى از مشکلات با اروپا را حل کرده است وگرنه شرایطمان به‌مراتب فاجعه‌بارتر می‌شد. من این را قبول دارم ولى معتقدم نقش مؤثر آقاى دکتر روحانى به پایان رسیده است مگر آنکه ترامپ در آمریکا پیروز شود .

اگر کلینتون برنده شود این رویه ادامه خواهد یافت .چنانچه دموکرات‌ها در کاخ سفید ماندگار شوند خوب است دکتر روحانى سیاست اخیر دیوید کامرون را در پیش به گیرند و نامزد انتخابات 96 نشوند .

در آن صورت هرکس رئیس‌جمهور ایران شود با سهولت می‌تواند غرب و آمریکا را به اجراى تعهدات برجام وادار سازد، و حتى در آن صورت رهبرى انقلاب هم مى‌توانند به‌ظاهر امور مربوطه را به رئیس‌جمهور واگذار کنند . نمی‌دانم چه اندازه توانستم منظور خود را پیامکى انتقال دهم . ولى راه‌حل نهایى انتقال پیام فوق سرى براى اوباما است که پیش از شهریور با استفاده از وتوى خود همه موانع را بردارد . یا على مدد

* محمد صالح جوکار ، عضو کمیسیون امنیت ملی ‌و ‌سیاست خارجی مجلس؛

اگر آمریکا تعهداتش را انجام داده پس چه ضرورتی برای تداوم مذاکرات و نشست‌های دوجانبه و التماس کردن ظریف دارد؟

اگرقرارباشد آمریکا به بهانه‌هایی ازجمله برنامه موشکی، تروریسم، حقوق بشر و ...تحریمهای قبلی و یا جدید را وضع نماید، سرنوشت برجام چه خواهد شد؟

* شاهین محمدصادقى عضو هیات رئیسه مجالس هفتم و نهم ؛

با سلام خدمت شما ومهمان گرامیتان

اگر چه همه ما به تبعیت از امام مظلوم خویش خامنه ای عزیز و بنا به مصلحت نظام و کشور از اصل مذاکرات و برجام با قرائت رهبری حمایت کرده ایم اما بنده احساس میکنم دوستان ما بنا را بر اجراى برجام به هر قیمت گذاشته اند و هر گونه واکنش در مقابل رفتار مغایر برجام امریکاییها را به خود گرفته و بر نمی تابند0

* سید محمدتقی شاهچراغی ، کارشناس سیاسی؛

آیا فکر نمی کنید آمریکا با لایه های واسط عملیات نفوذ را برمذاکره کنندگان اعمال و برجام را آفریده باشد؟

* سیدهادی کسایی زاده خبرنگار؛

اگر تحریم‌ها همچنان ادامه داشته باشد، برگ برنده ایران چیست؟

* محمدصالح اعلا ، نویسنده؛

سلام، شوربختانه درمذاکرات برجام اختلافات فرهنگی ما و انها مغفول واقع شده، مباحث فرهنگی مقدم براختلاف‌های دیگر ما با آنها است.

* عقیل توحیدیان ، فعال رسانه‌ای:

یک سال آشکارا شاهد کارشکنی های آمریکا در قبال برجام بودیم، و اگر هنوز شما قائل به کارشکنی های آمریکا نیستید، طی ده سال آینده چشمه های بیشتری از ماهیت استکباری آمریکا بر شما آشکار می شود و بی شک نقض تعهدات به حدی آشکار خواهد بود که جای توجیه برای شما و همکارانتان نخواهد گذاشت، آیا آن زمان هم سرتان را با افتخار بالا می گیرید و از این عقب نشینی هسته ای دفاع خواهید کرد؟ امروز هم شاهدیم که آمریکا با توان مضاعف ایران را به بهانه های ترویسم و حقوق بشر هدف گرفته است، پای میز مذاکرات اعمال حقوق هم جنس بازان، بهائیان و فمنیست ها، و دست کشیدن از حزب الله نیز می نشینید؟

* محمدمهدی برومندی ، عضو کمیسیون کشاورزی؛

سلام باوجود مخالفت صریح وروشن سردمداران آمریکا با انجام تعهدات دولت امریکا درراستای برجام چرا شما و آقای روحانی تاکید دارید که درموضوع برجام ما بازنده نیستیم؟ بزرگترین سودی که قسمت ما در برجام شده کدام است؟

* کاپیتان محمد قیاسی ، مدیرعامل هواپیمایی اترک ایر

اقاى عراقچى لطفا در خصوص برنامه ریزى براى اقدامات تلافى جویانه اظهار نظر بفرمایید؟

* امیر حسین ثابتی ، مسئول سابق تحلیل و بررسی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران

رهبر انقلاب در اول فروردین امسال در مشهد فرمودند برخی خطوط قرمز توسط تیم مذاکره کننده نقض شد. ایشان توضیح دهند آن خطوط قرمزی که نقض شد کدام موارد بود؟

* صابر فیضی ، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران؛

با سلام

اگر قرار بود شرکتهاى اروپایى مثل ایرباس از آمریکا اجازه بگیرند ، چرا این همه وقت تلف کردیم تا اروپایى ها را متقاعد کنیم ؟ فقط با آمریکایى ها مذاکره میکردیم!

* ثروتی ، نماینده مجلس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات برنامه و بودجه و محاسبات

سلام.

به نظرم هییت نظارت بر برجام وظیفه خود را بخوبی انجام نداده است . آمریکا ادعای موشکی نقض بر جام خود را به شورای امنیت داده است . لکن این هییت از ترس حاضر به دو کلام مکتوب برای نقض آمریکا نشده است . گویا برجام نعمتی الهی می باشد . سیوال نمایید وقتی پول نفت با دلار به کشور نمی آید و سرمایه گذاری خارجی از ترس تهدیدات امریکا صورت نمی گیرد وبیمه های بزرگ حاضر به بیمه شرکتهای سرمایه گذاری و نفت و کشتیرانی نمی شوند و همکاری برای راکتور اراک صورت نمی گیرد و تحریمهای جدید مصوب می شود . حتی نخبگان امریکا معتقدند نقض برجام است چگونه می گویند نقض بر جام انجام نشده و با پاهای خود به ذلت و سر خوردگی می روند . اقای امانو می گوید فعالیت موشکی نقض برجام است. چه موفقیتی !؟

* ابوسعیدی ، فعالان سیاسی عضو شورای عالی حزب همبستگی

با سلام و خدا قوت به جناب آقای دکتر عراقچی

سوال من در رابطه با همکاری ایران با توجه به عدم همکاری غربی ها و اروپایی ها دررابطه با تعهدات آنها در قرارداد برجام است. جناب آقای دکتر لطفا شفاف و روشن بیان بفرمایید آیا کشور ما در حال حاضر در موقعیتی هست که بتوانند برای تحت فشار قرار دادن طرف مقابل هم مانند غربی ها قسمتی از تعهدات خود را نادیده گرفته و به آنها عمل نکند. اگر جواب منفی است لطفا خیلی شفاف بفرمایید آیا بخاطر این است که بیم آن می رود جنگ بین کشور ما با غربی ها و اروپایی ها مستقیما شروع بشود و خسارات جانی و مالی بسیاری به کشورما تحمیل شود. و اگر هم جواب مثبت است لطفا خیلی عامیانه و شفاف بفرمایید تا همه مردم بدانند از نقطه نظر تخصصی چه قسمتی از تعهدات برجام است که با عدم همکاری ایران به این قسمت از تعهدات در قرارداد برجام می تواند بیشترین تاثیر را برای تحت فشار قرار دادن طرف مقابل انجام دهد . متشکرم {همایون ابوسعیدی}

* عبدالله علیخانی ، تهیه کننده سینما

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت جناب آقای عراقچی. احتراماً از ایشان سوال شود که قرارداد مذکور بین ایران و 1 5 چگونه منعقد گردیده است که دارای شفافیت کافی نبوده و تمامی سیاسیون اعم از ایرانی و بین المللی هریک برداشتی متفاوت از این موضوع دارند و چرا این قرارداد به نوعی منعقد نگردیده است که شفافیت کافی را داشته باشد تا بتوان برداشتهای سیاسی همسانی از آن داشت.

* صدرنیاکی ، کارشناس سیاسی

علت اصلی عدم موفقیت اجرای برجام چه می باشد؟درصد پیشرفت ازدید بنده حقیر در حد صفرمی باشد.باتشکر

* ابراهیم بیانی ، کارشناس سیاسی به اقای عراقچی بگویید هوراکشیدن های این دنیا را دیدی، فکری به حال آخرتت کن که مطالبات کشورت و ولی فقیه که نایب امام عصر است روی زمین مانده

* شیخی ، اقتصاددان

با سلام،

ابتدا اطلاعات لازم از کنفرانس آلماتی از دکتر جلیلی بگیرید، بعدا از عراقچی دلیل عقب نشینی ایشان و موضع ذلت بار آنها را در مقایسه با مذکرات دکتر جلیلی سئوال کنید. بخصوص درباره ابعاد اقتصادی.2 چرا از خطوط قرمز عدول کرده اند.؟3 چرا بجای اینهمه هزینه برای برجام،دنبال قراردادهای پولی دو و چند جانبه نمی روند تا تحریم ها را دور بزنند؟... شیخی

* خسروشاهی ، نویسنده و شاعر

هوالحق

سلام و درود بر شما 1_برنده برجام 5+1 است یا جمهوری اسلامی ایران؟ 2 _درصورت برد ایران، کشورهای حامی صهیونیسم چگونه به ضرر اسراییل تمکین کردند؟ ارادت جهانگیرخسروشاهی

* محمود محمدی ، سخنگوی اسبق وزارت خارجه و سفیر سابق ایران در تونس

یا منسجم و فعال عمل نشده و یا عملکرد خوب گزارش نشده است. برجام به لحاظ اعلامی اقدام مشترک بود اما اقدام مشترک همسان نبود.

* علیرضاجهانشاهی ، طلبه سیرجانی

سئوال از آقای عراقچی:

آیا بهتر نبود ما تعهداتمان را گام به گام اجرا میکردیم تا اهرم فشاری برای اجرای تعهدات طرف مقابل در دست داشته باشیم؟

آیا عزت و غرور ما با پذیرفتن این تعهدات و نحوه اجرایشان، لگدمال نشد؟

(بنده حقیر به عنوان یک فرد انقلابی و ولایی، انزجار خودم را از ابتدا تا انتهای برجام اعلام میدارم)"

ارسال نظر: