شکنجه‌گاه‌های پنهانی سازمان سیا در رومانی

کدخبر: 2043874

یک وکیل در حوزۀ حقوق بشر می‌گوید آژانس اطلاعات مرکزیِ امریکا (سیا) در دورۀ ریاست جمهوری "جورج دابلیو بوش"، برای شکنجۀ مظنونان تروریستی در زندان‌های مخفی در رومانی میلیون‌ها دلار به این کشور پرداخت کرده است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، "امریت سینگ" این اظهارات را روز چهارشنبه در جلسۀ افتتاحِ یک پروندۀ قضائی در دادگاه حقوق بشرِ اروپا در شهر استراسبورگِ فرانسه مطرح کرد.

به گفتۀ وی این زندان‎ها بین سال‌های 2003 تا 2005 با «رضایت و اغماضِ» دولت رومانی، در این کشور فعال بودند.

پرس تی وی نوشت: سینگ افزود یکی از موکلینش که تبعۀ عربستان است در سال 2004 در یک زندان در بخارست، پایتخت رومانی تحت شکنجۀ نیروهای سیا قرار گرفته است.

وی تصریح کرد عبدالرحیم النشیری که در حال حاضر در بازداشت امریکا است و در زندان گوانتانامو به سر می‌برد، در یک زندان مخفی در بخارست با شکنجه‌هایی نظیر تغذیۀ اجباری، محرومیت از خواب، نور شدید و صدای بلند روبرو بوده است.​

این دادگاه حکم خود را منوط به این موضوع کرد که مشخص شود آیا دولت رومانی آگاهانه اجازۀ ایجاد این زندان‌های مخفی را داده است یا خیر و اعلام کرد بررسی چند ماه به طول خواهد انجامید.

سازمان عفو بین‌الملل از این دادگاه که در آن یک مورد مشابه مربوط به کشور لیتوانی نیز ارائه شد، به عنوان «نقطۀ عطفی در مسئولیت‌پذیری» یاد کرد.

جولیا هال، کارشناس سازمان عفو بین‌الملل در حوزۀ مقابله با تروریسم و حقوق بشر در اروپا در این باره گفت: «رومانی و لیتوانی هرگز در قبالِ دخالت مستقیمِ خود در انتقال مظنونین و زندان‌های مخفی سیا پاسخگو نبودند. دادگاهِ امروز، فرصتی برای وکلای قربانیان است تا با ارائۀ مجموعه‌ای از حقایق به دادگاه اروپا، توطئۀ سکوت را بشکنند.»

کمیتۀ اطلاعات سنای امریکا در سال 2014 گزارشی منتشر کرد که در آن روش‌های شکنجه‌ای که سازمان سیا از آن‌ها استفاده می‌کرد، از جمله غرق مصنوعی، تشریح شده بود.

به اجرای این عمل وحشیانه که حس واقعی غرق شدن را در قربانی ایجاد می‎کند، برای اولین بار در دولت جورج دبلیو بوش مجوز داده شد.

ارسال نظر: