مشاور وزیر سابق راه و شهرسازی:

آخوندی مقصر عدم اتمام مسکن مهر است/ وزیر راه تمامی افرادی که برای مسکن مهر کار می‌کردند را از وزارتخانه جارو کرد

کدخبر: 2036879

همتی گفت: مقصر عدم اتمام مسکن مهر در دو بعد ساختاری و منابع انسانی، شخص وزیر می باشد.

به گزارش « نسیم آنلاین » مهندس مقداد همتی، کارشناس حوزه مسکن و شهرسازی و همچنین مشاور وزیر مسکن در دولت نهم و دهم در مورد وضعیت ادامه دار رکود مسکن اظهار داشت: پس از گذشت سه سال از عمر دولت یازدهم هنوز اتفاقی در حوزه مسکن عملیاتی نشده است و همه چیز بر روی کاغذ قرار دارد. سالانه بین 800 هزار تا یک میلیون واحد مسکونی احتیاج به ساخت است در حالیکه الان حدود 350 هزار تا 500 هزار واحد مسکن ساخته می شود و سالانه حدود 500 هزار واحد مسکن کمبود وجود دارد.

ایشان اظهار داشتند: طرح های دولت یازدهم تنها بر روی کاغذ قرار دارند و آن میزانی که عملیاتی شده است مقدار چشمگیری نیست برای مثال طرح صندوق زمین و مسکن تنها شامل 80 هزار واحد می شود که 150 واحد آن عملیاتی شده است و یا طرحی مانند مسکن اجتماعی که کاملا بر روی کاغذ باقی ماند.

همتی افزود: آقای آخوندی بیشتر مایل هستند به صورت تئوری کار کنند و به عنوان فردی آکادمیک شناخته شوند و خود را بالاتر از سطح وزارت راه و شهرسازی و کارهای اجرایی این وزارتخانه می بینند به نظرم آخوندی با اظهار نظرهایش شأنیت خود را در حد معاون رئیس جمهور و یا رئیس سازمان برنامه و بودجه می داند و نه وزیر راه و شهر سازی.

مشاور وزیر مسکن در دولت نهم و دهم بیان داشت: برخلاف سایر وزارتخانه ها، وزارتخانه راه و شهر سازی ستادی نیست و 70 درصد کار آن اجرایی است و 30 درصد از فعالیت ها ستادی هستند چون درصد قابل توجهی از بودجه عمرانی کشور را وزارت راه و شهر سازی به خود اختصاص می دهد بنابراین شخصیتی کاملا عملگرا باید این وزارتخانه را هدایت نماید و نه یک فرد آکادمیک و ستادی.

همتی در خصوص مقصر اصلی وضعیت فعلی مسکن مهر گفت: مقصر عدم اتمام مسکن مهر در دو بعد ساختاری و منابع انسانی، شخص وزیر می باشد. در بعد ساختاری این است که تشکیل جلسات شورای عالی مسکن با حضور رئیس جمهور را پیگیری نمی کنند زیرا حوزه مسکن علی الخصوص مسکن مهر حوزه ای فرا بخشی است و سطح پیگیری این مسائل در سطح وزیر و معاون وزیر و رئیس جمهور می باشد در حالیکه آقای آخوندی پیگیری ویژه و منظمی در این موارد نداشته اند و در دولت قبل شورای عالی مسکن با حضور رئیس جمهور به صورت هفتگی برگزار می گردید.

وی افزود: دولت یازدهم تمامی افرادی که در حوزه مسکن مهر فعالیت می کردند را جارو کرد و یکسری آدم هایی را بر سر کار آوردند که با بحث مسکن هم بیگانه بودند چه برسد به بحث مسکن مهر! برای مثال معاونت ساختمان و مسکن که در حوزه سیاستگذاری و تهیه بخش نامه های مسکن مهر فعالیت دارد فردی است که فارغ التحصیل رشته معماری است و کاملا کارهای آکادمیک انجام داده است و فعالیت های اجرایی قابل توجهی برعهده نداشته است.

این کارشناس حوزه مسکن و شهرسازی تصریح کرد: یکی دیگر از معاونت ها که در گذشته مدیر عامل یکی از شرکت های بنیاد مسکن بود برای 40 واحدی که ساخته بود متقاضی نمی توانست پیدا کند و از ما درخواست می کرد که وام خرید مسکن مهر به آنها دهیم. در حال حاضر این فرد متولی 400 هزار واحد شده است و یا برای مثال ضعیف ترین فرد در دوران دولت نهم و دهم به عنوان سرحلقه مدیریتی مسکن مهر منصوب شده است.

همتی گفت: فردی فارغ التحصیل رشته برق است و در اواسط دهه هفتاد در شهردار اصفهان ماجرایی داشته و اکنون به عنوان معاون وزیر و رئیس سازمان ملی سازمان و مسکن منصوب می شود. مدیریت و پیگیری حدود 600 هزار واحد مسکن مهر بر عهده ایشان است و این در حالی است که ایشان حدود بیست سال در حوزه فلز کار کرده است و به واسطه رفاقت با آقای آخوندی و بعضی دیگر به سمت مدیر عاملی بزرگترین سازمان مسکنی وزارت راه و شهرسازی و بزرگترین بانک زمین دولتی کشور منصوب می شود.

وی خاطر نشان کرد: این در حالی است که تنها یک سال از عمر دولت باقی مانده است و قاعدتا این فرد در طول یک سال کاری نمیتواند انجام دهد. انتصاب این افراد چه دلیلی می تواند داشته باشد؟

ایشان اظهار داشتند: چنانچه مسکن مهر از ابتدای دولت تنها ماهی یک درصد پیشرفت داشت اکنون تمام شده بود ولی اکنون ماهی 0.54 درصد پیشرفت دارد. یک میلیون واحد باقی مانده مسکن مهر با پیشرفت فیزیکی 70 درصد تحویل دولت یازدهم شده بود و آنها نتوانستند در طول این سه سال 30 درصد باقی مانده را تکمیل نمایند.

همتی در پایان تصریح کرد: زمانی هم که در دور دوم دولت آقای هاشمی ایشان وزیر بودند اتفاق خاصی در حوزه مسکن نیفتاد زیرا وی فقط دوست دارد خود را شخصیت آکادمیک نشان دهد در حالی که وزارت راه و شهر سازی شخصیت عملیاتی می خواهد.

منبع: 598

ارسال نظر: