رئیس پلیس آگاهی ناجا در جمع خبرنگاران:

۲۵ درصد سرقت‌ها در تهران انجام می‌شود/ طلا و ارز بیشترین سرقت را دارا هستند

کدخبر: 2035970

رئیس پلیس آگاهی ناجا با بیان این که بالغ بر ۲۵ درصد سرقت‌ها در تهارن انجام می‌گیرد، افزود: امسال نسبت به مدت مدت زمان مشابه سال قبل میزان سرقت در تهران کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی « نسیم آنلاین »، سردار محمدرضا مقیمی، رئیس پلیس آگاهی ناجا در حاشیه همایش رؤسای پلیس آگاهی استان‌های سراسر کشور در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: با توجه به اینکه قرارگاه مبارزه با سرقت در سال 94 تشکیل شد اقدامات آن بسیار مطلوب و مؤثر بود و بر همین اساس به جرم سرقت و قاچاق کالا مورد توجه پلیس آگاهی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه 5.5 درصد وقوعات کاهش یافته است، گفت: امسال بالغ بر 80 درصد آمارها در 14 استان انجام می‌شود و تمرکز روی سرقت در این استان‌ها می‌باشد که تهران بزرگ اولین استان است که این اقدامات در آن انجام می‌شود.

بالغ بر 25 درصد سرقت‌ها در تهران انجام می‌شود

سردار مقیمی با بیان اینکه بالغ بر 25 درصد سرقت‌ها در تهارن انجام می‌گیرد، افزود: امسال نسبت به مدت مدت زمان مشابه سال قبل میزان سرقت در تهران کاهش یافته است. این مقام ارشد انتظامی با بیان اینکه در کل کشور 3 درصد وقوع کاهش یافته است اظهار کرد: معتادین ولگرد باعث بروز نا امنی در سطح شهر شده‌اند.

وی ادامه داد: 52 درصد سرقت‌ها مربوط به موارد خرد و خیابانی هستند که اقلام سرقت شده اهمیت چندانی ندارند و 48 درصد سرقت‌ها پر اهمیت و کلان بوده که شامل سرقت از اماکن، منازل، طلافروشی‌ها، بانک و اتومبیل و سرقت‌هایی از این دست هستند.

رئیس پلیس آگاهی کشور خاطرنشان کرد: بیشتر سرقت‌ها شامل طلا، ارز و نقدینگی است و وقتی مجرم دستگیر می‌شود نقدینگی خرج شده است و امکان بازگشت اصل مبلغ مسروقه به صاحب مال بسیار کم است.

وی تصریح کرد: در زمینه سرقت‌های داخل خودرو، اسباب و لوازم منزل سعیمان بر این است که عین وسیله سرقت‌ شده به مالباخته استرداد شود اما در برخی موارد امکان استرداد عین مال به مالباخته وجود ندارد بلکه سعی می‌شود مشابه آن به مالباخته برگردانده می‌شود.

سردار مقیمی اذعان داشت: سارق و مال خری که دستگیر می‌شود موظف هستند تا مال را به صاحبانشان باز گردانند و خسارت به آن‌ها بدهند.

رئیس پلیس آگاهی ناجا افزود: سال‌های گذشته بروشورهایی مبنی بر ارائه اطلاعات از اقلام و لوازم و وسایل منازل در اختیار مردم قرار گرفت تا شماره سریال اموال خود را یادداشت کرده تا وقتی سرقت صورت می‌گیرد برای شکایت به افسر پیگیر مراجعه کرده و اقدامات لازم را انجام دهند اما متأسفانه اقدامات خوبی در این زمینه از سوی مردم صورت نگرفته است.

سردار مقیمی افزود: امسال بنا بر این شد تا شرکت‌های تولید کننده یا مؤسسات فروشنده لوزم خانگی شماره سریال اموال فروخته شده را داشته باشند و نزد خود محفوظ نگهدارند تا بتوان از آن در مواقع نیاز استفاده کرد.

وی اذعان داشت: سایتی برای اعلام مشخصات و شناسه اموال مسروقه تا نیمه اول سال جاری راه‌اندازی می‌شود که در صورت نیاز بتوان اموال سرقت شده را عیناً به صاحبانشان باز گرداند و لازمه این کار این است که همه پای کار بیایند و تأمین کننده ثبت شناسه و مشخصات اقلام و وسایل باشند.

رئیس پلبیس آگاهی نجا به موضوع تفاوت اعتراف گیری مجرمان در گذشته و امروز اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه پلیس آگاهی دارای قدمت و عقبه طولانی در مجموعه پلیس است واز تجربه‌های زیاید برخوردار می‌باشد باید از ذهن پردازشگر و حل مسئله برخوردار باشند.

وی ادامه داد: فضای پلیس آگاهی بر اساس کشف علمی و اطلاعات جرائم پبیش می‌رود و اولویت در تجهیزات آزمایشگاهی و تأمین به کارگیری بانک‌های اطلاعاتی در مجموعه ناجا است و در سال گذشته استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی نتایج خوبی را به همراه داشت.

این مقام ارشد نیروی انتظامی اذعان داشت: در سال 94 نسبت به سال 93 کشف علمی جرایم صد در صد وجود داشت و 120 هزار جرم نیز از طریق تجهیزات آزمایشگاهی هویتشان مشخص شد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از روش‌های منسوخ شده در پلیس آگاهی برای اعتراف‌گیری از مجرمان حذف شد و به محظ بدرفتاری کارکنان ناجا با مجرم با آنها برخورد می‌شود. سردار مقیمی ادامه: در سال گذشته قریب به 20 نفر از کارکنان پلیس به دلیل عدم استفاده از روش‌های جدید از پلیس آگاهی منفک شدند.

وی خاطرنشان کرد: افسران باید دانش استفاده از صحنه‌های جرم و آزمایش‌های تخصصی و بانک‌های اطلاعاتی را داشته باشند و در صورتی که این توانمندی را نداشته باشند جایی در پلیس آگاهی ندارند.

رئیس پلیس آگاهی ناجا در پایان گفت: دوره‌های توانمندسازی کارکنان پلیس آگاهی هر ساله برگزار می‌شود تا در این زمینه افراد با تخصص‌ها و تجهیزات به روز شده آشنا شوند و از این روش‌ها برای کارشان بهره بگیرند و استفاده کنند.

ارسال نظر: