کارشناس مسائل عراق در گفتگو با «نسیم آنلاین» مطرح کرد:

تلاش بین‎المللی برای عدم ورود "الحشد الشعبی" به بعثی‎ترین شهر عراق

کدخبر: 2035378

"محمد باقر حکیم" کارشناس مسایل عراق اعلام کرد که تلاش‌های بین‎المللی جهت عدم ورود "الحشد الشعبی" به "فلوجه" وجود دارد و رسانه‎های جهان عرب تلاش می‎کنند تا نیروهای بسیج مردمی وارد این شهر نشوند تا آزاد سازی فلوجه در سطح خاصی متوقف شود.

گروه بین الملل «نسیم آنلاین: شبکه های العربیه و الجزیره با بزرگ جلوه دادن عکس شیخ النمر بر یکی از خودروهای زرهی الحشد الشعبی این جنگ را طایفی خواندند و تماس ها مستمری را با مسئولان اهل سنت عراق برقرار کردند تا این موضوع را بزرگ جلوه دهند. همچنین آن ها اعلام کردند که موشک های الحشد الشعبی منجر به مرگ هزاران شهروند بی گناه سنی می شود و باید مسئولان اهل سنت در این خصوص اقدامی کنند.

گروه بین الملل «نسیم آنلاین» برای بررسی این موضوع و آخرین تحولات میدانی شهر فلوجه استان الانبار، گفتگویی را با "محمد باقر حکیم" کارشناس مسایل عراق انجام داده است که به شرح زیر است:

« نسیم آنلاین » : عملیات آزادسازی "فلوجه" از یکشنبه شب گذشته با فرمان نخست وزیر عراق آغاز شد. نیروهای عراقی در عملیات چند روز گذشته خود تا چه اندازه پیشروی کردند و تاکنون چه مناطقی آزاد شده ‎ اند؟

نیروهای نظامی عراق و الحشد الشعبی با محاصره کردن فلوجه حملات سنگینی را بر ضد این شهر آغاز کرده اند بطوری که اعضاء داعش در بی‌سیم‌های خود اعلام کرده اند تصور اینگونه حملات را نداشته اند و صحبت از بمب گذاری منازل در شهر فلوجه می کنند. پیشروی قابل توجه بوده و نیروهای ارتش و الحشد الشعبی توانستند تعداد قابل توجهی از روستاها و مناطق اطراف فلوجه را پاکسازی کنند. حلقه محاصره ساعت به ساعت تنگتر می شود و اعضاء تروریستی داعش به دنبال راه نجات می گردند .

در روز دوم عملیات، بخش ‎ های زیر توسط نیروهای نظامی عراقی و الحشد الشعبی آزاد شده است :

بخش جنوبی منطقه "الکرمه" که منجر به قطع خط پشتیبانی گروه تروریستی داعش شده است و پل التفاحه، کارخانه ‎ هایی مانند العراقی، الازرق، الحراریات و الصبیحات و همچنین مناطق البو حدید، الناصر،البوسیفی، الکبیشات، البو جاسم و اطراف مناطق الحویجه و البو شجل به طور کامل آزاد شدند.

« نسیم آنلاین » : فلوجه همواره در ردیف بعثی ‎ ترین شهرهای عراق به شمارمی رود. در روند عملیات، وضعیت اهالی طرفدار داعش در فلوجه را چگونه ارزیابی می ‎ کنید؟ مقاومت چه تمهیداتی را برای متمایز کردن اهالی طرفدار داعش از اهالی طرفدار نیروهای عراقی اندیشیده است؟

این شهر از سال 2003 میلادی میزبان غالب گروه های تروریستی و تربیت آن ها در عراق بوده است . شهر فلوجه و جرف الصخر برجسته ترین شاهراه‌های گذر تروریست‌ها به بغداد و مناطق شیعه نشین بوده است . کارشناسان می گویند برجسته ترین تروریست ها در این مناطق حضور داشتند که جرف الصخر در اوایل جنگ پاکسازی شد و امروز شهر فلوجه در محاصره کامل نیروهای ارتش و الحشد الشعبی قرار گرفته است .

بی شک امروز اهالی فلوجه در وضعیت بحرانی قرار گرفتند و جزء تسلیم راه دیگری نخواهند داشت به نظر می رسد که اهالی فلوجه مانند دیگر اهالی مناطق اهل سنت که پس از شکست تروریست‌ها، از گروه تروریستی داعش برائت خواهند جست، همان اتفاقی که در شهرهای دیگر اهل سنت اتفاق افتاد، در این شهر نیز رخ خواهد داد. به عنوان مثال در آزاد سازی تکریت عشایری بودند که تمام مایحتاج تروریست ها را فراهم می کردند و خود با آن ها در یک جبهه بودند اما پس از شکست اعلام کردند که ما مجبور بودیم با آن ها تعامل کنیم و سپس از گروه تروریستی داعش جدا شدند.

در پاسخ به سوال دوم باید بگویم واقعا مردم شهر فلوجه میزبان تروریست ها در سال های گذشته بودند و اکثر مردم این شهر تعاملی مستقیم با آن ها داشتند اما زمانی که شکست می خوردند خود را جزء اعضاء تروریست‌ها نمی دانند و به نیروهای عراقی پناه می آورند همچنین پیش بینی می شود رسانه های جهانی برا ی نجات تروریست ها موضوع حقوق بشر را در رسانه های جهانی مطرح و برجسته خواهند کرد و خواهان باز کردن راه امن برای خارج شدن آن ها از شهر فلوجه می شوند. بالطبع باید زنان و کودکان در مکان های امن منتقل شوند اما مردان باید با دقت بالایی خارج شوند و به صورت کامل باید تحت مراقبت قرار گیرند و بازجویی های لازم با آن ها انجام شود .

« نسیم آنلاین » : چرا با وجود شهادت فرماندهان بزرگی مانند "ابوحبیب" در راه پاکسازی فلوجه از اجرای عملیات نظامی در فلوجه و الانبار جلوگیری شده بود؟ آیا آمریکا نقشی در تلاش برای جلوگیری از این عملیات داشت؟

کشورهای مانند آمریکا و عربستان در سال‌های گذشته همیشه به دنبال ناامن کردن کشور عراق بودند چراکه در چارچوب ناامنی موجود سیاست‌های خود را در عراق پیاده کنند. همچنان آن ها به دنبال شکست دولت سیاسی شیعیان هستند و هیچگاه نخواهند پذیرفت که شیعیان رهبران موفقی در حکومت عراق باشند به ویژه شیعیانی که فکر مقاومت را در سر داشته باشند و با جمهوری اسلامی ایران مرتبط باشند. شاید به همین دلیل است که منطقه جرف الصخر و فلوجه از سال 2003 میلادی تاکنون جولانگاه تروریست ها در عراق بوده و حتی آمریکا در زمان اشغال عراق تلاشی برای پاکسازی این مناطق بصورت ریشه ای نداشته است. با مشاهده رسانه های جهانی و کشورهای عربی خلیج فارس به وضوح نگرانی آن ها از پاکسازی شهر فلوجه دیده می شود. امروز آمریکا و هم پیمانان خود تلاش می کنند تا هر طوری که شده عملیات پاکسازی فلوجه را متوقف کنند یا اینکه این عملیات را در سطح خاصی متوقف کند .

« نسیم آنلاین » : پایان داعش در الانبار راه را برای حضور نیروهای عراقی جهت مشارکت در امر آزادسازی فلوجه موصل فراهم می کند. آزادسازی فلوجه مقدمه آزادسازی چه مناطقی می تواند باشد؟

قابل توجه است که پس از پاکسازی الرمادی و تکریت، فلوجه مهمترین شهر برای داعش می باشد که در صورت پاکسازی می توان اطمینان داد که دیگر خطری بغداد و استان های مرکزی و جنوبی عراق را تهدید نخواهد کرد. همچنین در صورتی که فلوجه پاکسازی شود به این معنا خواهد بود که تقریبا کل استان الانبار پاکسازی شده است که در این زمان می توان گفت که حلقه محاصره برای داعش در موصل تنگتر خواهد شد و خروج داعش از عراق و شکست آن ها در موصل می تواند بسیار نزدیک باشد .

« نسیم آنلاین » : برخی ‎ منابع میدانی در فلوجه می گویند که به دلیل حملات سنگین داعش، عملیات آزادسازی فلوجه متوقف شده است؟ آیا امکان توقف مجدد عملیات وجود دارد؟

خیر، عملیات آزاد سازی فلوجه متوقف نشده است و این عملیات ادامه دارد اما تلاش های بین المللی جهت عدم ورود الحشد الشعبی به فلوجه دیده می شود. سفیر کشور عربستان دیروز دیدار مهمی با وزیر دفاع عراق و دیگر مسئولان اهل سنت داشته است. همچنین رسانه های جهان عرب اصرار دارند تا الحشد الشعبی به شهر فلوجه وارد نشود . شاید این فشارها باعث شود که هماهنگی های خاصی با وزیر دفاع عراق انجام شود و آزاد سازی فلوجه در سطح خاصی متوقف شود .

ارسال نظر: