"خان طومان" گورستان آتش‎بس در حلب

کدخبر: 2029245

روزنامه لبنانی "السفیر" در بررسی علل نقض آتش بس در حلب و حوادث اخیر مربوط به "خان طومان" نوشته که حمله ای که اخیرا به منطقه مهم و استراتژیک خان طومان واقع در جنوب حلب صورت گرفته است، حامل پیام‎های مهم و خطرناک برای چند طرف بین المللی از جمله آمریکا بوده است.

گروه بین الملل « نسیم آنلاین »، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که "رژیم آتش بس" در شمال لاذقیه و حلب در سوریه به ابتکار مسکو سه روز تمدید شد. این تمدید از جمعه شب به مدت 72 ساعت در مناطق شمالی استان لاذقیه و حلب برقرار شد .

در بیانیه منتشر شده در سایت وزارت دفاع روسیه آمده است که تمدید رژیم آتش بس برای جلوگیری از وخامت اوضاع صورت گرفت، این در حالی است که دومین آتش بس ساعاتی پس از تصویب آن از سوی دو طرف روسی و آمریکایی، نقض شد.

روزنامه "السفیر" چاپ لبنان با انتشار گزارشی درباره نقض گسترده آتش بس در حلب توسط عناصر تروریستی نوشت: گروهک "جیش الفتح" که ساختار آن اخیرا با همپیمانی دیگر گروه های تروریستی بازسازی شده است، با حمله به منطقه استراتژیک "خان طومان" واقع در جنوب حلب، آتش بس در حلب را نقض کرد، گویا خان طومان گورستان آتش بس است و شهر حلب با به خطر افتادن امنیت آن باید صورتحساب را پرداخت کند.

این روزنامه لبنانی در ادامه گزارش خود نوشت: حمله ای که اخیرا در خان طومان صورت گرفت، حامل پیام ‎ های مهم و خطرناک به چند طرف بین المللی از جمله آمریکا بوده است. از جمله این پیام های این است که منطق آتش بس در حلب دیگر رنگ و بویی برای گروه های مسلح ندارد و اکنون صدای گلوله بیشتر به گوش می رسد، نه صدای کنفرانس و توافقات و گفتگو. بنابراین خونریزی در حلب تا زمانی که بر سر توقف آتش بس یا متقاعد کردن کسانی که در پشت پرده نقض آتش بس دست دارند، ادامه خواهد داشت.

پیام دیگر حمله تروریست‎ها به خان طومان این است که گروه های مسلح سوری که آمریکا آنها را "میانه رو" می خواند، تصمیم دارند با هماهنگی آمریکا یا بدون هماهنگی آن با گروهک تروریستی "جبهه النصره" که با واشنگتن همپیمانی دارد، ائتلاف تشکیل دهند. این در حالی است که براساس توافقی که اخیرا آمریکا با روسیه انجام داده است، جبهه النصره باید از این گروه ها جدا شود.

هیچ شکی نیست که ائتلاف برخی گروه های مسلح مانند "فیلق الشام"، "حرکه الزنکی" و "الجبهه الشامیه" با "جیش الفتح" که گروهک "جبهه النصره" (گروهک مستثنی شده از آتش بس) آن را به عنوان رکن اصلی این ائتللاف به شمار می آورد، و همپیمانی این گروه های مسلح با "جند الاقصی" و "الحزب الترکستانی" به منزله زدن مشت محکم و ضربه سخت به آمریکا محسوب می شود و باعث می شود که واشنگتن قادر به کنترل این گروه ها یا تاثیر روی تصمیمات آن حتی در موضوع خیلی حساس مانند موضوع آتش بس نباشد.

در همین راستا، "مارک تونر" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پی توافق آمریکا با روسیه بر سر آتش بس اعلام کرد که اوضاع حلب به دلیل ائتلاف گروه های مسلح و تداخل اماکن استقرار آنها وارد مرحله پیچیده شده است.

وی گفت: "ما می دانیم و قبلا هم گفته بودیم که اوضاع در برخی مناطق سوریه پیچیده است و برخی از گروه های مختلط هستند که باید آنها را از هم جدا کنیم تا مشخص شود که این گروه های برای چه کسانی و در کنار چه کسانی هستند.تونر افزود: دولت سوریه و معارضان باید به توافق آتش بس به شکل داوطلبانه و به منظور استمرار آن پایبند باشند."

این اظهارات مقامات آمریکایی پس از آن عنوان شد که مسئولان روس فاش کردند که آمریکا در پاینبدی طرف های درگیری به آتش بس سابق اخلال ایجاد می کند، بویژه اینکه بر مستثنی کردن "جبهه النصره از آتش بس در سوریه تاکید دارد.

کاخ کرملین آتش بس در حلب را بسیار "شکننده" توصیف و تاکید کرد که دو طرف روسی و آمریکایی همچنان به مقاومت در برابر نظام آتش بس امید دارند.

دمیتری پسکوف سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه گفت: ما همواره به بهتر شدن اوضاع امیدوار هستیم و دو طرف روسی و آمریکایی بر این مساله تاکید دارند. مواضع تروریست ها و معارضان در حلب متداخل است تا حدی که وضعیت آتش بس خیلی شکننده شده است.

حمله تروریستی به خان طومان در جنوب حلب عصر روز پنجشنبه گذشته آغاز شد و در آن گروه های تروریستی و در راس آن "جبهه النصره" و "جند الاقصی" مشارکت دارند. این سومین باری است که شهر خان طومان طی چند هفته اخیر در معرض حملات تروریستی قرار می گیرد.

تروریست های تکفیری از روز پنجشنبه حمله سنگینی را به شهرک خان طومان کردند که این حمله در نهایت منجر به عقب نشینی نیروهای مقاومت از این شهرک شد . شهرک "خان طومان" در حومه جنوبی استان حلب امروز جمعه 17 اردیبهشت ماه به اشغال گروه تکفیری "جبهه النصره" و هم پیمانانش درآمد.

در درگیری های دیروز و امروز در شهرک خان طومان، ده ها تن از رزمندگان مقاومت به شهادت رسیدند و فرماندهان و عناصر گروه های تکفیری کشته شدند.

وزارت امور خارجه سوریه به دنبال حملات گروه های مسلح و تروریستی در حلب و نقض آشکار آتش بس، روز جمعه با ارسال دو نامه به سازمان ملل متحد جنایت تروریست ها را محکوم کرد و خواستار مجازات عاملان این جنایت و کشورهای حامی جنایتکاران شد.

ارسال نظر: