ارائه اطلاعات ژنتیکی شرط اجباری برای زندگی و مسافرت به کویت

کدخبر: 2028868

امسال دولت کویت اعلام کرده است، اولین کشوری در جهان خواهد بود که برای همه گردشگرانی که به این کشور سفر می‌کنند اعم از شهروندان کویتی و غیرکویتی، ارائه اطلاعات DNA به مسئولان این کشور جهت آزمایش را اجباری می‌کند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، ساینس آلرت نوشت: امسال دولت کویت اعلام کرده است، اولین کشوری در جهان خواهد بود که برای همه گردشگرانی که به این کشور سفر می‌کنند اعم از شهروندان کویتی و غیرکویتی، ارائه اطلاعات DNA به مسئولان این کشور جهت آزمایش را اجباری می‌کند.

به گفته مقامات کویتی، نتایج این آزمایش‌ها برای «مبارزه با جرائم و تروریسم» استفاده خواهد شد و به هیچ وجه بهره‌برداری‌های پزشکی مدنظر نیست؛ یک مقام ارشد این کشور در این‌باره اظهار داشته است: بدون شک حفظ حریم شخصی افراد یک موضوع مهم است.

بر اساس گزارش‌های پیشین، هرکسی که از انجام این آزمایش امتناع کند، مبلغ ۳۳ هزار دلار آمریکا جریمه شده و یا باید یکسال به زندان برود.

در پی حملات تروریستی که در ماه ژوئن سال گذشته در کویت اتفاق افتاد و بیش از ۲۶ کشته و ۲۲۷ زخمی برجای گذاشت، این حرکت، تلاشی برای ارتقاء امنیت در نظر گرفته شده است.

گفته شده است؛ این قانون در سال جاری به اجرا در خواهد آمد.

مسئولان کویت می‌گویند: این موضوع یک و سه دهم میلیون نفر از شهروند کویتی و دو و نه دهم میلیون نفر از ساکنان خارجی که در کشورهای خاورمیانه شرقی زندگی می‌کنند و عمدتا به این کشور سفر می‌کنند را در برمی‌گیرد؛ گردشگران نیز هنگام ورود به فرودگاه بین المللی کویت باید تست آب دهان و یا خون بدهند.

تکنسین‌ها با آزمایش سلول‌های خونی و آب دهان توالی DNA هر فردی را ردیابی کرده و نتایج آن را در پایگاه‌های اطلاعاتی بارگذاری می‌کنند؛ در صورتی که جرائمی رخ دهد از اطلاعات ژنتیکی جمع آوری شده استفاده و مطابقت داده می‌شود؛ همچنین این اطلاعات برای تشخیص افرادی که در بلایای طبیعی و حملات تروریستی کشته می‌شوند نیز مفید است.

کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا، استرالیا، انگلستان و سوئد دارای چنین پایگاه اطلاعاتی هستند اما تنها DNA افراد مجرم را ثبت می‌کنند؛ بنابراین کویت اولین کشوری خواهد بود که ارائه اطلاعات ژنتیکی همه شهروندان و گردشگران این کشور را اجباری می‌کند.

ارسال نظر: