در واکنش به دستبرد دو میلیارد دلاری از اموال ایران مطرح شد؛

ظریف: رأی دادگاه آمریکا را به رسمیت نمی‌شناسیم/ آمریکا مسئول خسارت به اموال ایران است

کدخبر: 2026079

وزیر امورخارجه در نشست خبری با همتای مقدونیه‌ای با بیان اینکه ما تصمیم آمریکا در برداشت دو میلیارد دلار از اموال ایران را به رسمیت نمی‌شناسیم گفت: آمریکا مسئول هر خسارتی که برای اموالمان پیش بیاید

به گزارش خبرنگار « نسیم آنلاین »، محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه در نشست خبری با "نیکولا پوپوسکی" وزیر امورخارجه مقدونیه با بیان اینکه ایران و مقدونیه در زمینه بازرگانی برنامه‌‌های گسترده‌ای داریم تا زمینه‌های گسترش روابط را بررسی کنیم گفت: ما در سه حوزه مهم ارتباطات فرهنگی، روابط سیاسی و همچنین ارتباطات اقتصادی بحث‌هایی را داشتیم.

ظریف خاطر نشان کرد: وزیر امورخارجه مقدونیه در حوزه ارتباطات فرهنگی یادداشت تفاهمی را با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران برای گسترش همکاری‌ها امضاء کرده و همینطور قرار شده در زمینه گردشگری همکاری‌های نزدیکتری بین دو طرف وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه با طرف مقدونیه‌ای تفاهم شده تا در زمینه سیاسی گفتگوهای گسترده‌تر، منظم‌تر و مستمری در حوزه مسائل دو جانبه و مسائل منطقه‌ای داشته باشیم گفت: به هر حال مقدونیه به عنوان کشوری که در مسیر ورود پناهندگان سوری و عراقی از مسیر یونان به سایر کشورهای اتحادیه اروپا است و همچنین به عنوان کشوری که در منطقه بالکان قرار دارد در معرض خطر گسترش افراط گرایی است.

وزیر امورخارجه افزود: شرایط مقدونیه ضرورت گفتگوهای سیاسی و همکاری‌ها در این حوزه و همچنین حوزه‌های مختلف دیگر همفکری و تبادل نظر در حوزه سیاسی را نشان می‎‌دهد.

وزیر امورخارجه اظهار داشت: حوزه سوم اولویت ما روابط اقتصادی با تمرکز بر بخش خصوصی و کارهایی است که بخش خصوصی می‌تواند به ویژه برای حضور و ارائه خدمات فنی و مهندسی در پروژه‌های زیرساختی مقدونیه و همینطور حوزه‌های دیگر تجارت بین دو کشور انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: بحث‌های خوبی را امروز و دیروز شروع کردیم و امیدوارم این یک صفحه جدیدی در روابط دو کشور باشد به نفع مردم دو کشور، صلح و ثبات در منطقه و در منطقه بالکان و اروپا باز شود و ما اطمینان داریم که با گفتگو و همکاری زمینه‌های گسترده‌ای را برای تبادل نظر و همکاری عملی داریم.

ظریف در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص دستبرد 2 میلیاردی آمریکا به اموال ایران با اشاره به اینکه تصمیم های خلاف حقوق بین الملل دادگاه های امریکا علیه ایران سابقه طولانی دارد گفت: از اواسط دهه 70 شمسی که کنگره امریکا قانون مصونیت‌های دیپلماتیک را نقض کرد و اجازه داد به ادعا در مورد کشورهایی که به اصلاح حامی تروریست هستند مطرح کنند این روند ادامه داشته است.

وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی نیز در آن زمان در یک اقدام مقابله به مثل طرح قانونی را مطرح کرد که بر اساس آن اتباع ایرانی می‌توانستند در دادگستری ایران علیه اقدامات آمریکا اقامه دعوی بکنند.

وزیر امورخارجه خاطر نشان کرد: در 20 سال گذشته دعاوی مختلفی از طرف آمریکا برعلیه مطرح شده که از جمله آنها از طرف خانواده افرادی بوده که در علمیات‌ها آمریکایی‌ها در خارج کشور یا حتی در 11 سپتامبر کشته شدند که این نشان از مسخره و سیاسی بودن این تصمیمات دارد.

ظریف در ادامه با بیان اینکه دستگاه های جمهوری اسلامی ایران همواره مراعات می کردند تا اجازه ندهند اموال ایران به طرف آمریکا برود تا به وسیله آراء خلاف حقوق بین‌الملل به اموال ما دست انداز شود گفت: که متاسفانه بی‌احتیاطی شده و اموال ما در دو رای مورد دستبرد واقع شده است که البته مراحل رسیدگی به این دو رای شاید قبل از دولت قبل به پایان رسیده باشد.

وی با بیان اینکه ایران هیچگاه محاکم آمریکایی‌ها را قبول نداشته و در آنها شرکت نمی‌کرده گفت: ولی در مقطعی تصمیم گرفتیم در دادگاه شرکتی کنیم و به همین دلیل دو رای داده شود اما با وجود ایراد قانون اساسی که وکلای ما به این آرا گرفته بودند به شکلی که می‌دانید این رای داده شد.

وزیر امورخارجه تاکید کرد: ما این تصمیم را به رسمیت نمی شناسیم و خلاف حقوق بین‌الملل است که این را به آقای کری نیز اعلام کردیم.

وی با بیان اینکه در این مورد هم پیگیری‌های حقوقی انجام شود گفت: تا اولا بررسی شود که چرا با وجود همه تذکرات پول ما در آمریکا است و اینکه چطور می شد مانع چنین اتفاقاتی شده و همچنین مانع دست‌اندازی به این اموال بشویم.

ظریف اظهار داشت: ما اعلام کرده‌ایم که آمریکا مسئول هر خسارتی که برای اموالمان پیش بیاید می‌دانیم و آنها در این رابطه مسئول هستند.

ارسال نظر: