نخستین وزیر عربی بعد از ۵ سال به سوریه می‌رود

کدخبر: 2025693

وزیر امور مغرب عربی و اتحادیه عرب و آفریقای الجزایر امروز یکشنبه به دمشق سفر می‌کند؛ اقدامی که نخستین دیدار یک وزیر عربی و تلاشی برای شکستن محاصره قطع روابط دیپلماتیک برخی کشورهای عرب علیه سوریه به شمار می‌آید.

به گزارش « نسیم آنلاین »، در بیانیه وزارت خارجه الجزایر آمده است که عبدالقادر مساهل در راس هیاتی مهم در چارچوب نشست دومین دوره کمیته مشترک پیگیری روابط الجزایر- سوریه عازم دمشق خواهد شد؛ کمیته ای که ریاست آن به طور مشترک بر عهده این وزیر الجزایری و همام الجزایری وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه خواهد بود.

دو طرف در این دیدار راه های ارتقای همکاری های دوجانبه را بررسی خواهند کرد و مساهل در دیدار با سایر مسئولان سوریه درباره اوضاع منطقه ای و بین المللی دارای اهمیت برای دو کشور رایزنی خواهد کرد.

وزیر الجزایری همچنین پیامی از عبدالعزیز بوتفلیقه رئیس جمهور الجزایر به بشار اسد همتای سوری وی تسلیم خواهد کرد.

دیدار عبدالقادر مساهل از دمشق در راستای سفر ماه مارس ولید المعلم وزیر خارجه سوریه به الجزیره انجام می شود؛ سفری که در آن المعلم پیام اسد را به بوتفلیقه منتقل کرد.

برخی منابع آگاه به خبرنگار ایرنا در الجزیره گفته اند دیدار وزیر الجزایری به عنوان اولین وزیر عربی که از سال 2011 به دمشق سفر می کند، حاوی تاکید دولت الجزایر بر حمایت آن کشور از حل بحران بین سوری ها از طریق مذاکره و نیز مبارزه با تروریسم تکفیری خواهد بود هرچند برخی کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی در تلاشند تا موضع الجزایر را درباره سوریه تغییر دهند.

عبدالعزیز بوتفلیقه رئیس جمهوری الجزایر یک هفته پیش در پیامی به بشار اسد رئیس جمهوری سوریه، ابراز امیدواری کرد که مذاکرات سوری- سوری در ژنو به راه حلی منجر شود که یکپارچگی و استقلال این کشور را حفظ کند.

بوتلفیقه در پیامی به همتای سوری خود به مناسبت هفتادمین سالروز استقلال این کشور، نوشت: این فرصت را مغتنم می شمارم تا بگویم که ما اوضاعی که کشور دوست سوریه در آن به سر می برد را با توجه و اهتمام بسیار پیگیری و رصد می کنیم و امیدواریم که گفت وگوهای هیات های سوری در ژنو به راه حلی برای پایان دادن به بحران این کشور با حفظ یکپارچگی، حاکمیت و ثبات آن منجر شود.

راه حلی که خواسته های ملت سوریه را برای بازسازی و آباد کردن کشورشان با اتحاد و همبستگی تامین کند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر: