در گفتگوی «نسیم آنلاین» با یک کارشناس مذهبی عنوان شد

نوروز از دیدگاه ائمه معصوم علیهم السلام

کدخبر: 2018957

یک کارشناس مذهبی و فعال فرهنگی در پاسخ به این سوال که عید ازنظر ائمه علیهم‌السلام چه روزی است؟ گفت: عید در لغت از ماده عود به معنی بازگشت است و ازنظر معصومین(ع) عید روزی است که انسان به‌طرف بندگی مطلق حرکت و رضایت خدا را جلب کند در حقیقت آن روز، روز پیروزی و بازگشت به اصل و فطر خویش است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباسعلی بابا گل زاده کارشناس مذهبی و فعال فرهنگی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی « نسیم آنلاین » در پاسخ به این سوال که عید ازنظر ائمه علیهم‌السلام چه روزی است؟ گفت: عید در لغت از ماده عود به معنی بازگشت است و ازنظر معصومین علیهم‌السلام عید روزی است که انسان به‌طرف بندگی مطلق حرکت نماید و رضایت خدا را جلب کند در حقیقت آن روز، روز پیروزی و بازگشت به اصل و فطر خویش است؛ در همین راستا در کلام حضرت علی علیه‌السلام داریم که آقا فرمودند: کل یوم لایعصی الله فیه فهو یوم، عید هرروزی که در آن معصیت خدا نشود عید است .

آیا عید نوروز در اسلام هم واردشده و یا ا ز نظر اسلام مورد تائید است؟

در واقع شروع فصل زیبای بهار که سال نو می‌شود؛ نوروز به معنی نو و تازه نامیده می‌شود یعنی روزی که سال نو بدان آغاز گردد.

نوروز در برخی از روایات مورد تائید ائمه معصومین علیهم‌السلام هم قرارگرفته است مانند روایت معروف معلی بن خنیس که در روز نوروز محضر امام صادق علیه‌السلام شرفیاب شدند امام به فرمود: معلی آیا می‌دانی امروز چه روزی است؟ معلی در عرض کرد فدایت شوم! این روزی است که ایرانیان آن را گرامی می‌دارند و در آن به یکدیگر هدیه وعیدی می‌دهند امام علیه‌السلام فرمودند: سوگند به آن خانه کهن که در مکه است، این روز ریشه‌ای دیرینه و کهن دارد که برایت توضیح می‌دهم تا تو هم بدانی. ای معلی روز نو همان روزی است که خداوند در آن از بندگان پیمان گرفته که او را بپرستند و برای او شریکی نیاورند و به فرستادگان و حجت‌های او و امامان ایمان بیاورند.

نوروز نخستین روزی است که خورشید در آن طلوع کرد و هیچ نوروزی نیست، مگر اینکه ما در آن روز منتظر فرج هستیم زیرا نوروز از روزهای ما و شیعیان ماست. ایرانیان آن را گرامی داشته و حفظ نمودند و شما آن را از دست نهادید ...

در روایت دیگری هم نقل‌شده است در عید نوروز، هدیه‌ای برای امام علی علیه‌السلام آوردند. حضرت فرمودند این چیست؟ عرض کردند ای امیر المومنین امروز نوروز است امام علیه اسلام فرمود هرروزمان را نوروز کنید. وقتی امام علی ع هدیه را پذیرفتند و فرمودند هرروزمان نوروز یک نوع تائید است برای نوروز و در حقیقت با این بیانشان اظهار داشتند که هرروز باهم بامحبت و مهربانی رفتار کنید و با هدیه دادن به هم؛ دل‌ها را نو کنید .

حضرت امام خمینی رضوان‌الله تعالی علیه هم در تائید عید نوروز فرمودند: عید نوروز عید ملی است، اسلامی نیست لکن اسلام هم مخالفتی با او ندارد در صحیفه امام ج 17 ص 215 امام در ادامه می‌فرمایند: ایام نوروز بروید در این مریض‌خانه‌ها، احوال این‌ها بپرسید که آواره شده‌اند این‌هایی که از خانه وزندگی‌شان بیرونشان کرده‌اند و گرفتار هستند به این‌ها سرکشی کنید و از تشریفات سابق کم کنید اگر می‌خواهید ملت قوی و آزادی باشید از تشریفات یک‌قدری بکاهید. در ادامه فرمودند عید را در بین دوستان خودتان، ملت خودتان، مجروحان خودتان، معلولان خودتان باشید. شما وقتی عید دارید؛ که اخلاق عید داشته باشید .

مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مدظله‌العالی هم در خصوص عید نوروز فرمودند در اصل عید گرفتن اشکالی نیست. اما باید از کارهای حرام احتراز شود .

حتی در برخی از روایات برای ایام نوروز اعمال خاصی هم ذکرشده است که در این مقال فرصت بیان آن نیست. با این روایات و کلام بزرگان نشانگر این است که نوروز مورد تائید اسلام است و یک سنت حسنه است که اسلام هیچ گون مخالفتی با آن ندارد بلکه اعمال مخصوصی هم برای آن ذکر کرده است .

در آغاز سال نو دعای معروف یا مقلب‌القلوب و الابصار... خوانده می‌شود به نظر شما در این دعا چه نکات مهمی نهفته است که بزرگان دین به ما یاد دادند هرسال در هنگام آغاز سال نو آن دعا را بخوانیم ؟

به لطف خداوند متعال مردم متدین و متعهد کشور ما خداباور و دین‌دار هستند، بیشتر ازهر چیز به دنبال کسب معنویت، رشد و کمال انسانی و اخلاقی است، این دعای زیبا و پرمغز یا مقلب‌القلوب و الابصار، یا مدبراللیل و النهار، یا محول حول والاحوال، حول حالنا الی احسن ال حال، یعنی ای دگرگون‌کننده قلب‌ها و دیده‌ها، ای تدبیرگر شب‌ها و روزها، ای متحول کننده سال‌ها و حالت‌ها، حالات ما را به بهترین و نیکوترین حال تبدیل نما، این دعا بیانگر آن است که جهان در حال حرکت، تحول و رشد است نه سکون و با شروع فصل بهار با دمیده شدن روح بهاری در عالم وزنده شدن طبیعت، قدرت بی‌همتای خالق هستی‌بخش، این تحول به زیباترین جلوه و ظهور پیدا می‌کند و با سرسبزی و طراوت زیبایی خاصی به عالم می‌بخشد که درواقع عبارات این دعا برگرفته از آیات قرآنی است که به ما توجه می‌دهد به اینکه در فصل بیداری طبیعت از خواب طولانی زمستانی و زمان نشاط و شادابی عالم و رنگارنگ گشتن گل‌ها، ما انسان‌ها که اشرف مخلوقات الهی به‌عنوان خلیفه خدا ساکن در روی زمین هستیم ، همراه با دمیده شدن روح بهاری درعایم به تحول درونی بپردازیم و با سیر در آفاق‌وانفس و تدبر درآیات الهی به‌سوی کمال و سعادت درحرکت باشیم، قلب؛ دیده؛ جسم و جان خویش را با کسب معنویت و اخلاق به بهترین وجه به احسن ال حال مبدل نمائی‌ام .

در بخشی از دعا می‌خوانیم حول حالنا الی احسن ال حال ، احسن ال حال برای انسان چگونه و چه زمانی است؟

ابتدا باید بدانیم بدترین حال برای انسان چه زمانی است طبق آیات و روایات بدترین حال برای انسان زمانی است که از خدا دور باشد و رابطه‌اش با خالقش قطع شود درواقع عواملی که باعث بدترین حال برای انسان می‌شود متعدد است مانند دروغ ،تهمت ،غیبت ، تخریب و تحقیر دیگران ،وعده‌های دروغ نهرگونه سوءاستفاده از بیت‌المال و زیاده‌خواهی ویا بداخلاقی سیاسی، فرهنگی اجتماعی ... می‌تواند نمونه‌های از حالات زشت انسان باشد که جهت دور شدن از چنین رفتارهایی باید توجه داشته باشیم که خداوند حاضر و ناظر بر اعمال است. با این مطلبی که عرض کردم بهترین حال تقرب به درگاه خداوند متعال و دوری از گناه و رعایت تقوا در تمام امور زندگی است .

همان‌طور که در روایت است از امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام عرض شد حضرت فرمودند: کل یوم لا یعنی الله فیه فهو یوم عید. هرروزی که در آن معصیت و گناه نشود آن روزید است در حقیقت احسن ال حال برای یک مسلمان زمانی است که با دوری از گناه دارای نفس مطمئنه شود و همواره رضایت الهی مدنظر همراه او باشد.

حال که سال ۱۳۹۴ سال دولت و ملت همدلی و هم‌زبانی باهم فراز و نشیب‌هایش به پایان رسیدان شاکله در سال جدید که شروع جدیدی است در کشور با تحولاتی که در جهان و کشور ما انجام‌گرفته و مجلس شورای اسلامی جدید را در پیش روداریم انتظار می‌رود تنش‌های سیاسی از بین برود و همه به فکر حل مشکلات کشور باشیم حل مشکلات جوانان؛ مشکلات فرهنگی اقتصادی؛ رفع بیکاری و زمینه ازدواج جوانان در مجلس و دولت برنامه‌ریزی اساسی‌تری صورت بگیرد و همدلی و هم‌زبانی و اتحاد محور اصلی همه نهاد باشد .

آنچه امروز مایه رفع مشکلات می‌شود همفکری و برنامه‌ریزی اصولی به‌دوراز برخوردهای سلیقه‌ای و جناحی است. به‌جای مچ‌گیری و تخریب هم به فکر منافع ملی و در حقیقت دنبال دستگیری باشیم کهان شاکله در سال نو کینه‌ها و کدورهایتی شخصی و سیاسی را کنار بگذاریم و اگر به عملکردها نقدی داریم جوانب انصاف را در نظر بگیریم برای منافع ملی رقابت‌ها را به رفاقت تبدیل کنیم و برای توسعه و اعتلای همه‌جانبه کشور گام برادریم.

ارسال نظر: