گزارش ایران هسته‌ای از اهداف سفر وزیر دفاع روسیه به تهران

گسترش و تعمیق عملیات در سوریه/ آمادگی برای واکنش در برابر مداخله آمریکا و ناتو در لیبی و منطقه

کدخبر: 2013193

این پایگاه تحلیلی در خصوص هدف سفر وزیر دفاع روسیه به تهران نوشت: تصمیم‌گیری درباره نحوه واکنش به مداخلات نظامی جدید آمریکا در لیبی و آماده شدن ناتو و برخی کشورهای منطقه‌ای برای مداخله احتمالی در سوریه از اهداف این سفر است؛ ایران و روسیه عقیده دارند که باید به این مسائل واکنش مشترک نشان بدهند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، ایران هسته‌ای نوشت: سفر سرگی شایگو وزیر دفاع روسیه به ایران، از سوی رسانه های غربی به عنوان سفری «غیرمنتظره» و «مهم» ارزیابی شد.

وی که روز یکشنبه 2 اسفند 1394 (21 فوریه 2016) وارد ایران شد، با حسن روحانی رییس جمهور و حسین دهقان وزیر دفاع ملاقات کرد.

با وجود اینکه هیچ اطلاعات رسمی در این مورد وجود ندارد، حدس زده می شود که این سفر -که در واقع پاسخی به سفر هفته گذشته حسین دهقان به مسکو بود- 3 هدف اصلی داشته باشد:

1- هدف نخست رایزنی بیشتر درباره گسترش و تعمیق عملیات در سوریه بوده است. پس از موفقیت های میدانی اخیر مقاومت در سوریه، که عمدتا محصول همکاری بسیار نزدیک ایران و روسیه بوده، این دیدگاه تقویت شده است که هر چه این همکاری و هماهنگی بیشتر باشد، سرعت و کیفیت پیروزی ها نیز بیشتر خواهد بود.

2- مسئله دوم، تصمیم گیری درباره نحوه واکنش به مداخلات نظامی جدید امریکا در لیبی و آماده شدن ناتو و برخی کشورهای منطقه ای برای مداخله احتمالی در سوریه است. ایران و روسیه عقیده دارند که باید به این مسائل واکنش مشترک نشان بدهند.

3- موضوع سوم نیز این است که ایران و روسیه در آستانه دوران تازه ای معاملات نظامی قرار دارند. شراکت نظامی مستقیم و واقعی در محیط عملیاتی سوریه، زمینه های فراوانی برای معاملات تسلیحاتی برای دو طرف ایجاد کرده است که مذاکره درباره آن به طور فوری در دستور کار و دولت قرار دارد.

برخی کارشناسان می گویند برخلاف آنچه منابع غربی مدعی شده اند این سفر دستور کار دیپلماتیک نداشته است.

ارسال نظر: