انتقاد عضو هیأت رئیسه مجلس از نادیده گرفتن حمل و نقل ریلی در برنامه ششم

خرید هواپیما مانور تبلیغاتی دولت است

کدخبر: 2009419

عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: در لایحه بودجه وضع مانند سال‌های گذشته است و توجه دولت به حمل و نقل آنقدر نبوده که مسائل و مشکلات موجود در این بخش را حل و فصل کند و در لایحه برنامه ششم نیز متأسفانه جایگاه حمل و نقل به صورت جدی دیده نشده و بحث حمل و نقل ریلی کاملاً مغفول مانده است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، دکتر محمد حسین فرهنگی افزود: هر چند انتقاد به برنامه دولت در بخش حمل و نقل در لایحه بودجه وارد است اما بحث اصلی بر سر برنامه ششم است، چون این برنامه برای 5 سال، سیاست گذاری کشور را مشخص می کند و تعیین کننده نگاه راهبردی دولت است.

وی با طرح این سوأل که چرا دولت در برنامه ششم تا این اندازه بخش حمل و نقل را به حاشیه برده؟ تأکید کرد: برنامه ششم، برنامه ای درازمدت است که وقتی بخشی را در آن به حاشیه می بریم، وضعیت آن در برنامه ‌های خُردتر که همان لوایح بودجه است نیز وخیم تر می شود.

مجلس از اختیارات خود استفاده خواهد کرد

این نماینده که به عنوان عضو کمیسیون تلفیق لایحه برنامه ششم نیز انتخاب شده، گفت: قطعاً این لایحه در مجلس دچار تغییراتی خواهد شد، چون در مجلس موضوع حمل و نقل بسیار مورد توجه است و در اولویت قرار دارد و شک نکنید که مجلس، بدون توجه از کنار آن نخواهد گذشت و طبق قانون از اختیارات خود استفاده خواهد کرد.

دکتر فرهنگی با اشاره به این که بحث اصلی ما نادیده گرفتن بخش حمل و نقل و به خصوص حمل و نقل ریلی در برنامه ششم است، اظهار کرد: البته مجلس نمی تواند کل برنامه و چارچوب آن را زیر و رو کند و مسیر آن را به طور کلی تغییر دهد و اصلاحاتی که انجام می شود، در نهایت یک نگاه استراتژیک به بخش حمل و نقل ایجاد نخواهد کرد.

وی با بیان این که دولت، مقابل خود یک فضای روشن از بازگشایی شرایط اقتصادی کشور بعد از لغو تحریم ها و آمدن سرمایه های خارجی به کشور می بیند، تصریح کرد: اما مسأله این جاست که حداقل برای حوزه حمل و نقل، هنوز برنامه قابل توجهی تنظیم نشده تا معلوم شود این سرمایه ها در چه مسیری به کار گرفته می شوند و تمرکز آنها بر روی چه بخشی استوار است.

همه دستگاه ها و نهادها چشمان خود را بر مسائل و مشکلات تهران بسته اند

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به این که آنقدر در بخش های حمل و نقل کار انجام نشده، زیاد است که برخی مواقع برنامه ریزان را نیز می ترساند، اظهار کرد: برنامه ششم برای حوزه حمل و نقل استراتژی ندارد، در صورتی که جذب سرمایه در بخش حمل و نقل، واقعیت سال های آینده خواهد بود اما متناسب با آن برنامه و هدف مشخصی وجود ندارد.

دکتر فرهنگی با بیان این که ضعف مهم برنامه ششم در حوزه حمل و نقل و ترافیک، این است که استراتژی آن مشخص نیست و روی کاغذ نیامده، تصریح کرد: با مشخص نبودن استراتژی، تصمیم گیری برای این حوزه سخت می شود و این که دولت چه هدفی دارد به عنوان یکی از بدیهیات هر برنامه ریری، برای ما گنگ و مبهم است.

وی با تأکید بر این که بخش اصلی ضعیف مانده در برنامه ششم، بخش حمل و نقل به ویژه حمل و نقل ریلی و نبود یک برنامه مشخص و فراگیر برای این بخش است، اضافه کرد: در طول چند دهه اخیر، همه دستگاه ها و نهادهای درگیر و ذیربط، چشمان خود را بر توسعه نامتوازن و غیر اصولی تهران و مسائل و مشکلات این کلان شهر بستند.

حمل و نقل ریلی خیلی مهم تر از حمل و نقل هوایی است

عضو کمیسیون تلفیق لایحه برنامه ششم با اشاره به این که حالا هر کار بخواهیم در پایتخت و دیگر کلان شهرهای کشور انجام دهیم، در کلاف سر در گم گیر می افتیم، اظهار کرد: در بخش ریلی برنامه ششم، نشانی از توسعه نمی بینیم و همین الان سالانه به اندازه یک دهم برنامه نیز راه آهن جدید ایجاد نمی شود.

دکتر فرهنگی با بیان این که اگر وضعیت برنامه ششم همین طور باقی بماند، در سال های بعد وضعیت بدتر از این هم خواهد شد، تصریح کرد: مانور تبلیغاتی دولت بر خرید هواپیما و نوسازی ناوگان هوایی متمرکز است، چرا که توسعه حمل و نقل هوایی می تواند برای دولت اعتبار و شخصیت ایجاد کند.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در پایان با تأکید بر این که اگر نگاه اقتصادی داشته باشیم، حمل و نقل ریلی خیلی مهم تر از حمل و نقل هوایی است اما چیزی که به چشم می آید هواپیماهای جدید است، خاطرنشان کرد: نقاط ضعف برنامه ششم زیاد است اما قطعاً همین طور از مجلس بیرون نمی آید و نمایندگان مجلس نخواهند گذاشت که بخش حمل و نقل در لایحه بودجه و به خصوص برنامه ششم به همین صورت، تبدیل به قانون شود.

ارسال نظر: