سعدالله زارعی در واکنش به اظهارات حجت‌الاسلام طباطبایی:

وقتی نظام اسلامی بوجود ‌آمد همه از جمله مراجع باید تابع قوانین آن باشند

کدخبر: 2009248

سعدالله زارعی در یادداشتی نوشت:بحث استناد به نظر مراجع معظم تقلید مربوط به زمانی است که نظام اسلامی بوجود نیامده است، وقتی نظام اسلامی بوجود ‌آمد همه از جمله مراجع معظم باید تابع قوانین باشند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، تسنیم نوشت: سعدالله زارعی کارشناس مسائل سیاسی در یادداشت کوتاهی به نقد اظهارات حجت الاسلام سیدمهدی طباطبایی پرداخت.

حجت الاسلام طباطبایی در گفتگویی در واکنش به سخنان آیت الله هاشمی رفسنجانی گفته بود: امتحان برای تایید اجتهاد و یا احراز اجتهاد آخرین راه است و نباید به عنوان تنها ملاک و راه باشد.

وی همچنین درباره عدم احراز صلاحیت سیدحسن خمینی، اظهار کرده بود: این موضوع بسیار مهمی است شورای نگهبان می‌گوید فقیه بودن را ما باید تشخیص دهیم عیبی ندارد شما هم تشخیص دهید ولی در آنجاییکه نظر مراجع مسلم پیش می‌آید نظر خود را مقدم نپندارید که این لطمه زدن به اعتبار حوزه و روش اصیل دروس و بحث حوزوی است، آیا قبول ندارید که تشخیص فقیه بودن با علما و مراجع هم است؟

وی با ابراز اینکه امتحان و آزمون خبرگان ملاک اصلی انتخاب فقیه نیست، همچنین بیان داشته بود: اینها قوانینی است که شورای نگهبان جدیدا ایجاد کرده است، البته به شکل قانونی هم درآمده و اشکالی هم ندارد ولی مراجع تقلید باید تایید کنند که فردی مجتهد و فقیه هست یا نه. در قانون اولیه هم این بود که از سه نفر می‌توان احراز اجتهاد کرد، اول کسی که شهرت علمی دارد، دوم کسی که درسش مشهور است، سوم هم کسی که در بین فقها مشهور باشد. بحث بر سر این است که اعضای شورای نگهبان می گویند ما باید مجتهد بودن را تشخیص دهیم ولی این درست نیست، اصلا چه کسی اجتهاد خود شما را تایید کرده است؟ مگر اجتهاد شما را علمای دیگر تایید نکردند پس برای کاندیداهای خبرگان هم می توان اجتهاد را از طریق علما اثبات کرد.اجتهاد نوه امام خمینی را انچه که گفته می‌شد بسیاری از حضرات و علمای اعلام تایید کرده‌اند و خود اعضای محترم شورا نیز می‌توانند با بررسی دروس با این نتیجه برسند اما به نظرم دلایلی منجر به این شده که آقایان بر عملکرد خود مصر باشند حتی غیر یادگار امام هم من افرادی را میشناسم که مشهور به علم هستند سالهاست دروس دارند اما رد شده اند، این روش برای آینده خطر ناک و نسبت به گذشته شبهه ناک خواهد بود.

سعدالله زارعی نیز با اشاره به اینکه در زمان برقراری نظام اسلامی همه باید تابع قوانین باشند، می نویسد: بله اعضای فقهای شورای نگهبان اجازه اجتهاد خود را از مراجع و فقهای مرحوم و زنده گرفته اند و این مربوط به صلاحیت شخصی انان مربوط است و در جای خود مهم است ولی در اینجا بحث نهاد و نظام است که شورای نگهبان فقط باید تابع آن باشند.

متن کامل یادداشت سعدالله زارعی به شرح زیر است:

سلام ، با عرض معذرت از حضرت آقای سید مهدی طباطبایی دامت برکاته.

شورای نگهبان به عنوان یک نهاد شرعی و قانونی لاجرم باید احراز صلاحیت کند و شرعا نمی‌تواند این وظیفه را وانهد و یا به جای دیگر احاله دهد . بحث استناد به نظر مراجع معظم تقلید دامت برکاتهم مربوط به زمانی است که نظام اسلامی به وجود نیامده است . وقتی نظام اسلامی به وجود ‌آمد همه از جمله مراجع معظم باید تابع قوانین ان باشند که الحمدلله خود را تابع ‌آن می‌دانند . بله اعضای فقهای شورای نگهبان اجازه اجتهاد خود را از مراجع و فقهای مرحوم و زنده گرفته‌اند و این مربوط به صلاحیت شخصی آنان مربوط است و در جای خود مهم است ولی در اینجا بحث نهاد و نظام است که شورای نگهبان فقط باید تابع آن باشند .

در غیر این صورت نظام تضعیف می‌شود که قطعا بر اساس بر فتوای قاطبه مراجع حرام است . حضرت آقای طباطبایی از این اصل بدیهی غفلت دارد . البته این نکته هم گفتنی است که کنار زدن شورای نگهبان از وظیفه خود، مقدمه کنار زدن مجلس خبرگان و احاله وظیفه حساس ان به خارج از این مجلس محترم می‌باشد و این یعنی به استقبال هرج و مرج و بی ‌انونی رفتن در مسئله ای که نه فقط سرنوشت انقلاب اسلامی و نظام اسلامی بلکه سرنوشت اسلام و مسلمانان به آن مربوط است . چون در زمان حساس انتخاب رهبر امکان اجماع مراجع روی فرد وجود ندارد و کار به اختلاف می‌کشد . ایا می‌توان این موضوع حساس را نادیده گرفت ؟ البته حضرت اقای طباطبایی قطعا به این تالی فاسد حتمی نظر خود توجه ندارد .

ارسال نظر: