وزیر آموزش و پرورش:

اعتبارات مدارس شبانه‌روزی کافی نیست

کدخبر: 2009210

وزیر آموزش و پرورش از تحصیل ۴۰۰ هزار دانش‌آموز در ۳۳۰۰ مدرسه شبانه‌روزی خبر داد و گفت: اعتبار حدود ۴۰ میلیارد تومان برای مدارس شبانه‌روزی، کافی نیست.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت:

علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش امروز در نخستین جشنواره ملی حامیان مدارس شبانه‌روزی که در مجتمع فرهنگی آدینه برگزار شد در سخنانی اظهار داشت: در سند تحول بنیادین که تدوین و تصویب آن 10 سال طول کشید و مبنای کار آموزش و پرورش است، دو پیام وجود دارد که یکی ارتقای کیفیت آموزش و پرورش و دیگری عدالت آموزشی است.

وی ادامه داد: در حوزه عدالت آموزشی امروز در دوره ابتدایی هیچ دانش‌آموز لازم‌التعلیمی وجود ندارد که امکانات آموزشی در اختیارش نباشد و سال گذشته 110 مدرسه تک‌دانش‌آموزی داشتیم.

فانی با بیان اینکه 4800 مدرسه با کمتر از 5 دانش‌آموز داریم که نشان می‌دهد به برکت انقلاب اسلامی هیچ دانش‌آموز محروم از کلاس درس وجود ندارد، افزود: قریب 98.5 درصد دانش‌آموزان در دوره ابتدایی تحت پوشش هستند و درصد باقیمانده به دلیل مشکلات فرهنگی است و اینکه خانواده‌ها فرزندانشان را به مدرسه نمی‌فرستند.

وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: بحث انسداد مبادی بیسوادی گام موثری بوده که حتی این یک درصد را هم به مدرسه برسانیم و حضور مدیران و مسئولان درِ منازل، کار خوبی بوده که در یکی دو سال اخیر دنبال شده است.

وی اضافه کرد: در متوسطه اول 94 درصد دانش‌آموزان مشغول به تحصیل هستند که این درصد در تاریخ کشور بی‌سابقه است و 82 درصد دانش‌آموزان در متوسطه دوم مشغول به تحصیل هستند.

فانی تصریح کرد: در متوسطه اول و دوم ما نمی‌توانیم با تعداد کم دانش‌آموز در روستا، مدرسه ایجاد کنیم به دلیل اینکه یک کلاس متوسطه دوم به 7 تا 8 دبیر تخصصی نیاز دارد و تأمین این تعداد معلم برای یک یا 2 دانش‌آموز امکان‌پذیر نیست لذا راه‌هایی را دنبال کردیم و یکی از راه‌ها، روستا مرکزی است اما این نیز در همه جا امکان‌پذیر نبوده و تنها راه حل بحث مدارس شبانه روزی است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: در سال 66 ، 2 مدرسه شبانه روزی دخترانه در مقطع راهنمایی ایجاد کردم و به دنبال آن دبیرستان دخترانه و پسرانه شبانه روزی ایجاد شد و الان بیش از 400 هزار دانش‌آموز در ۳۳۰۰ مدرسه شبانه روزی مشغول به تحصیل هستند.

وی افزود: از جمله اقدامات بعد از انقلاب تأسیس مدارس نمونه دولتی بود که بنده ایجاد کردم و مدارس شبانه روزی و نمونه دولتی به دل روستاها می‌رود و می‌تواند استعدادهایی را رشد دهد و ذخیره‌ای برای انقلاب باشد.

فانی با بیان اینکه امسال از اعتبارات دولتی بیش از 7 میلیارد تومان برای تجهیز مدارس شبانه‌روزی تخصیص داده‌ایم، گفت: این کفایت نمی‌کند و حدود 40 میلیارد تومان اعتبار برای 400 هزار دانش‌آموز شبانه روزی کفایت نمی‌کند.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: امسال بیش از 800 میلیارد تومان خیرین برای ساخت و ساز مدارس تعهد داده‌اند و بخشی از خیرین نیز می‌توانند در اداره مدارس مشارکت کنند و پیشنهاد می‌کنم خیرین خودشان امنای مدارس شوند و آمادگی داریم در توسعه مدارس شبانه روزی در حوزه مشارکت مردمی و هیأت امنایی کردن شبانه روزی‌ها با حضور خیرین اقدام کنیم و در آینده شاهد حضور مردم در اداره مدارس شبانه روزی و تزریق منابع جدید از سوی مردم در این خصوص باشیم.

ارسال نظر: