معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم در جمع خبرنگاران:

صادرات ۸۵ میلیون دلاری محصولات پارک‌های علم و فناوری در دو سال گذشته

کدخبر: 2009186

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با اشاره به ایجاد اشتغال برای حدود ۲۹ هزار نفر در پارک‌های علم و فناوری در سال جاری تأکید کرد: تا قبل از سال ۹۲ صادرات قابل‌ملاحظه‌ای از محصولات علم و فناوری نداشتیم ولی در طی دو سال گذشته شاهد افزایش صادرات به حدود ۸۵ میلیون دلار بودیم.

به گزارش «نسیم‌آنلاین»، دکتر احمدی در جمع خبرنگاران در سیستان و بلوچستان ضمن تبریک فرارسیدن ایام‌الله دهه فجر اظهار کرد: بعد از گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، سرمایه عظیم انسانی و علمی را در اختیارداریم. این سرمایه عظیم شرایطی را به وجود آورده تا در عرصه رقابت علمی و گفتمان علمی دنیا نقش فعال و مؤثرتری داشته باشیم .

وی بابیان این‌که پیروزی در برجام نشان از قدرت علمی ما داشت افزود: در حال حاضر کشور ایران ازنظر سطح علمی در دنیا در رتبه قابل قبولی قرار دارد که این خود یکی از دلایل وارد مذاکره شدن دنیا با ایران است .

احمدی تصریح کرد: در دنیای امروز دیگر زبان زور زبان حاکم نیست بلکه زبان علمی جای خود را به زبان زور داده و امروز دنیا آن را پذیرفته‌اند .

وی اظهار کرد: ایران علاوه بر فناوری هسته‌ای در زمینه‌هایی چون نانو ،هوا و فضا و انرژی‌های تجدید پذیر صاحب توانمندی‌های علمی قابل قبولی در منطقه و صاحب نفوذ علمی در دنیاست .

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم بابیان اینکه سطوح علمی بالای دانشگاه‌های ایران محصول تلاش جوانان،اعضای هیئت‌علمی،دانشمندان و محققان است ، افزود: تحریم‌ها باعث شد صنایع در کنار دانشگاه بیایند و از ظرفیت هر دو استفاده کنیم .

احمدی یادآور شد: در سال 2012 هیچ دانشگاهی از ایران در سطح دانشگاه‌های برتر دنیا نبود اما خوشبختانه اکنون در رتبه‌بندی پایگاه لایدین 13 دانشگاه کشور جزو دانشگاه‌های برتر دنیا هستند .

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم اظهار کرد: 37 پارک علم و فناوری و 156 مرکز رشد در سطح کشور داریم و تقریباً همه استان‌ها دارای پارک علم و فناوری هستند .

وی با اشاره به اینکه برای حدود 17 هزار نفر در پارک‌های علم و فناوری کشور در سال 1391 ایجاد اشتغال شده است افزود:این تعداد در سال جاری به حدود 29 هزار نفر رسیده است .

احمدی همچنین تعداد واحدهای فناور کشور را نیز 4 هزار و 100 واحد اعلام کرد و بابیان این‌که ارتقای کیفیت علمی در سال آینده از اصلی‌ترین برنامه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است ، گفت:در حال حاضر نزدیک به 1100 مجله علمی پژوهشی در سطح کشور داریم که حدود 42 مجله در ISI نمایه شده‌اند و ارتقای بین‌المللی این مجلات جزو برنامه‌های سال آینده است .

وی گفت:تا قبل از سال 92 صادرات قابل‌ملاحظه‌ای از محصولات علم و فناوری نداشتیم ولی در طی دو سال گذشته شاهد افزایش صادرات به حدود 85 میلیون دلار بودیم .

احمدی بیان کرد:از دیگر برنامه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رویکرد بین‌المللی در ارتباطات ، پژوهش و فناوری و توسعه کسب‌وکار در دانشگاه‌هاست تا توانایی لازم را برای ایجاد خلاقیت ،نوآوری و کسب‌وکار داشته باشند .

معاون وزیر علوم تصریح کرد: در چند سال گذشته وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حوزه صنعت و معدن تفاهم‌نامه‌هایی برای ایجاد فرصت مطالعات صنعتی و نیز با وزارت نفت در حوزه تحقیقات ازدیاد برداشت از میادین نفتی به امضا رسانده است .

وی در پایان گفت: در سال جاری در حوزه پایین‌دستی نفت 12قرارداد بین مراکز دانشگاهی و نفتی بسته‌شده است .

ارسال نظر: