هانی‌زاده در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

با پیروزی‌های اخیر سوریه، مثلث عربستان، ترکیه و قطر برای سرنگونی دولت فروپاشید

کدخبر: 2009163

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه پیروزی اخیر نیروهای مردمی سوریه در دو شهر استراتژیک نبل و الزهرا از مهمترین پیروزی‌های این نیروها در پنج ساله گذشته بوده گفت: پیروزی‌های اخیر جبهه مقاومت مثلث تخریبی عربستان، ترکیه و قطر برای سرنگونی دولت سوریه را دچار فروپاشی کرده است.

متن گفتگوی حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل جنوب غرب آسیا با خبرنگار سیاسی « نسیم آنلاین »، در خصوص آخرین تحولات میدانی در سوریه پس از پیش‌روی‌های اخیر نیروهای مقاومت در این کشور و همچنین آینده روند تحولات در جبهه سوریه بدین شرح است:

« نسیم آنلاین »: آخرین تحولاتی میدانی در سوریه پس از آزادسازی شهرهای نبل و الزهرا به چه شکل است و آینده تحولات در این جبهه را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

هانی‌زاده: پیروزی اخیر نیروهای مردمی سوریه در دو شهر مهم و استراتژیک نبل و الزهرا که یکی از مهمترین پیروزی‌های نیروهای مسلح سوریه در برابر نیروهای تروریستی در پنج ساله گذشته بوده برای آینده جنگ بسیار تعیین کننده خواهد بود.

با توجه به اینکه دو شهر شیعه نشین نبل و الزهرا در فاصله 20 کیلومتری مرز ترکیه و سوریه قرار دارند آزادسازی این دو شهر موضوعی استراتژیک است که با تثبیت نیروهای مقاومت در این دو شهر راه‌های مواصلاتی گروهک‌های تروریستی با مرز ترکیه در نزدیکی این دو شهر قطع شده است.

اکنون مثلث تخریبی عربستان، ترکیه و قطر برای سرنگونی دولت سوریه دچار فروپاشی است و اکنون با توجه به اینکه اوضاع سوریه به مرحله‌ بسیار خطرناکی وارد شده، ترکیه و عربستان تهدید کرده‌اند که نیروی زمینی به سوریه اعزام خواهند کرد که اگر این اتفاق بیفتد قطعاً منطقه شاهد یک جنگ فراگیر بین‌المللی خواهد بود که عواقب و پیامدهای آن به دیگر کشورها کشیده خواهد شد.

« نسیم آنلاین »: ارسال نیروی زمینی ترکیه و عربستان به سوریه را چه مقدار محتمل می‌دانید؟

هانی‌زاده: به نظر می‌رسد که در این زمینه ترکیه بسیار جدی است؛ بنا به گزارش‌هایی ‌رسید عربستان و ترکیه قصد دارند بحران سوریه را تا سال 2017 که رئیس جمهور بعدی آمریکا آغاز به کار خواهد کرد ادامه دهند و چون تصور عربستان و ترکیه و قطر این است که رئیس جمهور آینده آمریکا از جمهوری خواهان خواهد بود و چسبندگی بیشتری به عربستان و ترکیه خواهد داشت لذا این دو کشور ترکیه تلاش می‌کنند که بحران سوریه را تا سال 2017 ادامه بدهند و دولت سوریه را سرنگون کنند؛ با توجه به همه این موضوعات می‌توان گفت به نظر می‌آید عزم ترکیه برای ورود به سوریه کاملاً جدی است.

« نسیم آنلاین »: فضای دیپلماتیکی در خصوص سوریه پس مذاکرات ژنو را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

هانی‌زاده: مذاکرات ژنو 3 با شکست مواجه شده و آقای دیمیستورا نماینده دبیل کل سازمان ملل در امور سوریه نیز به طور تلویحی ناامیدی خود را از روند مذاکرات اعلام کرده و در همین خصوص گزارشی به شورای امنیت ارائه داده است.

به نظر می‌آید الآن آن چیزی که در سوریه تعیین کننده است ابتکار عمل میدانی است که در دست نیروهای مسلح سوریه است و از آنجا که در واقع دولت سوریه اکنون به سرعت در حال پیشروی است روند مذاکرات خیلی تأثیر نخواهد گذاشت بلکه تعیین کننده پیروزی‌های عرصه میدانی است که اکنون در دست نیروهای مسلح سوریه است و به نظر می‌آید نمی‌توان به دورنمای دست‌یابی به یک راه حل دیپلماتیک در سوریه برای آینده خوش‌بین بود.

ارسال نظر: