گزارش ویژه «نسیم آنلاین» از جزئیات عملیات شکست حصر نبل و الزهرا؛

زلزله ۸ریشتری نبل و الزهرا و انهدام سازمان رزم تکفیری‌ها

کدخبر: 2008857

یکی از فرماندهان میدانی مقاومت در حلب با اشاره به آزاد سازی "نبل و الزهرا" گفت: عملیات آزادسازی با تصرف مواضع از پیش تعیین شده نه تنها به اهداف کامل خود رسید بلکه زلزله‌ای ۸ ریشتری برای تروریست‌های سوریه بود که نه تنها سازمان رزم آنها در کل سوریه را فروپاشید بلکه غرب و حامیان اصلی آنها از ریاض تا ژنو را نیز لرزاند.

گزارش خبرنگار « نسیم آنلاین » از مناطق درگیری در استان حلب؛ وضعیت حلب در شمال غرب سوریه - که همیشه دارای یک موقعیت استراتژیک بوده است - از ابتدای درگیری‌ها در این کشور به محل اجماع کل تروریست‌های فعال در سوریه تبدیل شده است. در این راستا جبهه مقاومت عملیاتی را در اواخر آبان ماه امسال در منطقه عمومی جنوب حلب آغاز کرد تا بتواند سرنوشت نبرد طولانی مدت جبهه سوریه را در این منطقه رقم بزند.

هرچند مناطق شیعه نشین "نبل و الزهرا" در شمال غرب حلب و همچنین منطقه "الباب" و "فرودگاه نظامی کویرس" از دلایل مهم عملیات آزادسازی حلب به شمار می‌رود، اما حالا از شب گذشته نیروهای جبهه مقاومت با پیشروی و آغاز یک عملیات غافلگیرانه در جبهه شمال غرب حلب که در ادامه سلسله عملیات‌های این استان صورت گرفت، توانسته‌اند با تحمیل تلفات و خسارات سنگین به تروریست‌ها، حدفاصل منطقه "باشکوی" تا "نبل و الزهرا" را آزاد کرده و از شرق "الزهرا" محاصره چهار ساله این دو منطقه شیعه نشین را بشکند.

در پی این حوادث، صبح امروز رسانه‌های وابسته به گروهک های تروریستی اطلاعیه‌ هایی را منتشر کردند که در آن به اعزام تمام نیروهای خود حتی مجروحان بستری شده در مراکز امدادی و خطر سقوط و شکست کامل مناطق "نبل و الزهرا" تاکید داشت. همچنین آنها در اطلاعیه‌های منتشر شده پیامی را به جمهوری اسلامی مخابره کردند؛ پیامی که در آن نوشته شده اگر از این معرکه جان سالم به در ببریم ایران را به خاک و خون می‌کشیم. در پیام آنها آمده "جمهوری اسلامی و شخص (سردار) قاسم سلیمانی مسئول برپایی این جهنم برای مجاهدان (تروریست‌ها) هستند.

از اینرو خبرنگار « نسیم آنلاین » در سوریه، در گفتگو با یک منبع اگاه در حلب؛ در خصوص شرایط کنونی این منطقه مهم سوریه و حواشی این عملیات اطلاعاتی کسب کرد که نشان می‌دهد مقاومت ابتدا با رسیدن به دو منطقه "بیانون" و "مایر" در چند قدمی شکست کامل محاصره این دو منطقه قرار گرفته است. این در حالی است که مقاومت تاکنون با ایجاد دو خط ارتباطی از "حردتنین" و "معرسه الخان" که از بی‌راهه به شرق "الزهرا" متصل شده توانسته قسمتی از محاصره الزهرا را بشکند و با مدافعان داخل الزهرا ارتباط بر قرار کند.

به گفته این منبع آگاه نیروهای ارتش سوریه و مقاومت با انجام یک عملیات ایزایی و فرعی در حلب تمرکز دشمن بر این مناطق را برداشته و توانسته‌اند با رعایت کامل اصل غافلگیری تلفات و خسارات سنگینی را در منطقه حد فاصل "باشکوی" تا "نبل و الزهرا" به تروریست ها تحمیل کنند. این تلفات و خسارات باعث به هم ریختگی کامل سازمان رزم تروریست‌ها شده که در ادامه آن آزادسازی این مناطق را تا روستای "بیانون" و "مایر" در پی داشت.

وی در ادامه با بیان اینکه درگیری‌ها در مناطق "مایر" و "بیانون" در بالاترین حد خود در جریان بود اظهار داشت: در عملیات و جنگ امکان دست به دست شدن مناطق و روستاها بسیار بالا است. همانطور که سال گذشته هم توانستیم تا یک کیلومتری این مناطق برسیم اما به دلیل شدت و تعداد بالای عملیات‌های انتحاری که از سوی چچنی‌ها انجام شد نیروهای مقاومت و ارتش سوریه در مواضعی مجبور به عقب نشینی شدند اما این بار در این عملیات شرایط به کلی فرق کرده است. طوری که در سحرگاه امروز نیروهای مقاومت دروازه‌های الزهرا را با چشم غیر مسلح می‌دیدند و توانستند در دو محور فرعی به دروازه‌های شرقی الزهرا برسند و سپس حد فاصل "مایر" و "بیانون" تا "نبل و الزهرا" رابه کلی پاک سازی کنند.

این منبع آگاه با اشاره به اینکه عملیات شکست حصر نبل و الزهرا در سحرگاه دو شب قبل از سوی نیروهای ارتش سوریه، حزب الله، مبارزان شیعه عراقی و نیروهای دفاع وطنی عملیات مقدماتی خود را جهت پیشروی به سمت نبل و الزهرا آغاز کردند گفت: ابتدا لشگر 4 مکانیزه ارتش سوریه با همکاری گروه‌های یاد شده نیروها و مواضع خود را در مزارع "دویر الزیتون" و "باشکوی" را در شمال و شمالغرب حلب جهت آغاز عملیات به سمت شهرکهای محاصره شده "نبل و الزهرا" تثبیت کردند. نبرد جهت آزادسازی کامل "نبل و الزهرا" کار آسانی نبوده و نیست به طوری که در مخیله هیچ یک از گروه های مسلح نمی‌گنجید. تروریستهای زیادی در امتداد بزرگراه "حریتان" به شهرستان مرزی "غازی عینتاب" ترکیه (که مشخصا پشتیبانی زیادی به تروریستها در این مسیر می شود) قرار دارند اما با این حال ارتش و نیروهای مقاومت عملیات مقدماتی آزاد سازی را کلید زدند.

وی با بیان اینکه در عملیات آزادسازی "تل جبین" در نزدیک "نبل و الزهرا"، نیروهای بدر و لواء القدس نقش کلیدی و مهمی را ایفا کردند تصریح کرد: در پی ازادسازی "تل جبین" تروریست‌های النصره و جیش المجاهدین به سمت شمال عقب نشینی کردند. ارتش سوریه و مقاومت عملیات‌های جدیدی در مرکز و ریف شمالی حلب در ادامه این عملیات آغاز کردند. در جبهه نخست نیروهای سوری حملات شدیدی به مواضع تروریست‌های "جبهة النصره" در محیط شهرک‌ "الملاح" در حومه شمالی شهر حلب آغاز و براساس آخرین خبرها پیشروی‌ها به سمت شهرک‌های نبل الزهرا ادامه داشت. همچنین منطقه "دویر الزیتون" در ساعات اولیه عملیات، به تصرف ارتش و مقاومت در آمد و عملیات ادامه پیدا کرد که با غافلگیری تروریست‌های جبهه النصره در این عملیات تلفات بالایی متحمل شدند و کماکان در حال عقب‌نشینی از مناطق هستند.

این منبع آگاه با بیان اینکه در شهر حلب نیز حملات غافلگیرکننده نیروهای سوری و حزب‌الله از سه محور مناطق "سیف الدولة"، "بستان القصر" و "الراشدین" در مرکز و جنوب غربی شهر آغاز شده گفت: تروریست‌های جبهة النصره نیز در دو جبهه در حال اعزام نیرو و تجهیزات به سمت مناطق درگیری هستند تا از پیشروی نیروهای مقاومت جلوگیری کنند.

وی با اشاره به اینکه عملیات داخلی حلب بیشتر ایذایی و جهت کم کردن فشار از محور نبل الزهرا است افزود: مزارع "الملاح" مشکل اصلی حرکت بسمت الزهرا هست که سال گذشته هم در این نقطه کار گره خورد. درگیری همزمان رزمندگان الزهرا از داخل یک استراتژی به حساب می‌آید و این استراتژی پیش‌بینی شده ایجاد فشار معکوس از سمت رزمندگان بومی الزهرا و حرکت تهاجمی از سوی آنها است که در صورت الحاق از محور "باشکوی" به الزهرا که اکنون در حال انجام است و به منطقه بیانون رسیده است؛ پیوستن چند هزار مدافع شیعه کار آزموده زهراوی در پاکسازی مناطق داخلی حلب آثار جدی گذاشته و این روند با سرعت انجام می‌شود.

این منبع آگاه با اشاره به اینکه اگر الحاق (اتصال نیروها بعد از تصرف مواضع از پیش تعیین شده) حاصل شود تمام خطوط امدادی جبهه ‌های پایینی حلب شامل ریف جنوب حلب تا فوعه و ادلب قطع خواهد شد گفت: اگر این اتفاق به صورت کامل بیافتد فشارهای تروریستها کاهش خواهد یافت و عملا ورق در این استان و حتی سوریه به کلی برخواهد گشت. تل حردتنین در شمال باشکوی و درنزدیکی نبل و الزهرا از مناطقی بود که بعد از درگیری‌های زیاد به تصرف مقاومت درآمد و القاعده تلفات سنگی را درآنجا متحمل شد.

وی با بیان اینکه ارتش سوریه و مقاومت بعد از تصرف "معرسه الخان" در شمال "حردتنین" و "رتیان" در جنوب به "بیانون" و "مایر" حمله کرده و در ادامه نبرد در این مناطق به "نبل و الزهرا" رسیدند گفت: تروریستها ادعا کردند که حامیان نظام اسد از شهرک الزهرا سعی در شکستن محاصره و پیشروی به سمت بیانون داشتند که متوقف شده و تعدادی از آنها کشته شدند (شهید شدند). تروریست‌ها اعلام کردند که هنوز کنترل رتیان را در دست دارند که این را برای جلوگیری از ایجاد بحران روحی در مزدوران خود میگویند.

این منبع آگاه با بیان اینکه 5 الی 6 جبهه در اطراف "نبل و الزهرا" فعال هستند و این نشان از سر سختی ارتش سوریه و مقاومت در آزادسازی سریع این دو شهرک شیعه نشین دارد اضافه کرد: پیگیری ارتش و مقاومت در آزادسازی این دو شهرک و بالا گرفتن درگیری‌ها در این مناطق نشان دهنده مقاومت تروریستها نیز می‌باشد که در صورت آزاد سازی این شهرکها نیروهای تازه نفس به ارتش سوریه وارد شده و همچنین خط پشتیبانی خود را در مناطق جنوب حلب از دست خواهند داد.

وی در خصوص وضعیت تروریستها در منطقه با اشاره به درخواست کمک تروریستها از اهالی حلب گقت: گروه‌های تروریستی "لوای سلطان مراد"، "نور الدین زنکی"، "جبهه النصره"، "احرار الشام" و "جیش الحر" هر کدام دیگری را در شکست های خود مقصر دانسته و اعلام کردند که که هر جا ایرانی ها قدم نهادند مسبب خفت و خواری اعضای تروریستی شده اند .آنها ایرانیان را به گرفتن انتقام سخت تهدید کردند و از اهالی حلب خواستند که برای بازپس گیری نقاط یاد شده به برادران تروریست خود کمک کنند

این منبع آگاه در ادامه افزود: جنبش تروریستی نور الدین زنکی، احرار الشام و جیش الحر طی بیانیه مشترکی عملا جبهه النصره را مسول شکستهای پی در پی خود میدانند و جبهه النصره را گروه بی عرضه خطاب کردند. این در حالی است که گروه های تروریستی تعدادی از فرماندهان و سران خود را در غافلگیری این عملیات از دست دادن که می‌توان به "عمر فطیش" فرمانده گردان‌های "رجال الله" و معاون او "ابو حمزه حلبی" در نبرد با نیروهای ارتش سوریه در اطراف روستای "دویر زیتون" در حومه شمالی استان حلب به اشاره کرد. ساعتی پیش هم "ابو صالح الدیری" از فرمانده ارشد گروه تروریستی "فیلق الشام" در این منطقه کشته شده بود.

وی در پایان با اشاره به تاثیرات این عملیات بر سایر جبهه های سوریه گفت: مناطق تحت کنترل دولت در شهر دیرالزور شاهد افزایش تعداد بالگردهای منتقل شده از استان حسکه به استان دیرالزور می باشد تا آنجا که تعداد این بالگردها تا شب گذشته به 12 فروند رسیده است.

پس از تسلط نیروهای داعش بر روستای البلیغیه، نیروهای ارتش اقدام به جابجایی محل فرود این بالگردها از مقر هنگ 137 در نزدیکی روستای البلیغیه به محوطه مدیریت ترابری واقع در جاده دیرالزور به دمشق در نزدیکی شهرک ورزشی جدید نموده اند که از زیر آتش داعش دور است و این بالگردها ماموریت خود را از آنجا بر ضد داعش انجام می دهند.

داعش شامگاه روز دوشنبه مناطق مسکونی در منطقه الجوره را با خمپاره هدف قرار داده که گلوله خمپاره به خیابان زندان در نزدیکی ایستگاه برق اصابت کرد و تعدادی از غیرنظامیان را مجروح ساخت . آمبولانس ها اقدام به انتقال مجروحین به بیمارستان نمودند.

درگیری‌ها در حلب انقدر بر جبهه های سوری تاثیر گذاشته که مواضع تروریست ها را در دیرالزور نیز کاملا به هم ریخته است.

خبرها از دیرالزور نیز حاکی از ان است که با پیشروی مقاومت در حلب مناطق در محاصره دیرالزور برای پاک سازی از لوث تروریست ها به تکاپوی عجیبی افتاده‌اند. داعش که تا شب گذشته مناطق مختلف در این استان را با آتش توپخانه مورد هدف قرار می‌داد امروز در بعضی از همان مناطق پا به فرار گذاشته است.

ارسال نظر: